2024-02-22, 09:24
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Arbetsgivaravgifterna redovisas redan på de flesta lönebesked. TS baseras tydligen på en tweet som E Svantesson har gjort. Den var kanske inte helt genomtänkt.

Tidigare har det funnits ett förslag inom borgerligheten att rättspraxis för vad som är avtalad lön ska ändras så att begreppet avtalad lön är lön inklusive arbetsgivaravgift. Det verkar inte vara det hon syftar på och i så fall är detta förmodligen nonsense.

Avtalad lön syftar i Sverige i praktiken på lönen efter att ca hälften av den anställdes skatter har betalats av arbetsgivaren. Det är ett synnerligen förvirrande begrepp och kommer tydligen att förbli så.

Aldrig hört. Stämmer detta verkligen?

Då det tillsätts en utredning utfår jag från att det inte bara är en spontan tweet
Citera
2024-02-22, 09:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
Många från twittervänstern är emot detta. Dom menar att det inte är en skatt utan en avgift,

Kommunister förstår inte det här med ekonomi. Det tog 15 år att få en köpa Trabant i DDR och tar 20 år att få hyresrätt innanför tullarna, den gemsamma nämnare det är kommunister som styrde i DDR och det är kommunister som styr bostadspolitikern i Stockholm.

Samma sak är det på lön. Vill den store VPK Führen införa 6 timmars arbetsdag, men då kostar det arbetsgivaren mer.
Senast redigerad av 53280 2024-02-22 kl. 09:28.
Citera
2024-02-22, 09:27
Medlem
Bra och redovisa även icke lagstadgade tjänstepensionsavgifter. Sverige har bland Europas allra högsta arbetsgivaravgifter och arbetsavgifter är något man här i Finland talar tyst om när man vill påskina hur orättvist högt höga löner beskattas här i Finland jämfört med i Sverige.
Senast redigerad av fantomsmurfen 2024-02-22 kl. 10:01.
Citera
2024-02-22, 09:32
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Arbetsgivaravgifterna redovisas redan på de flesta lönebesked.

Citat:
Aldrig hört. Stämmer detta verkligen?

Jag har ett lönebesked framför mig, som jag visserligen har gjort själv, men jag använde standardinställningar i ett av Sveriges mest använda löneprogram Visma Lön 600, och det står:
Citat:
Preliminär arbetsgivaravgift 2 887,23

... strax ovanför utbetalningsdatum och totalbeloppet.
Citera
2024-02-22, 09:35
Medlem
barkenarots avatar
Handlar detta kanske bara om myndigheter?
Citera
2024-02-22, 09:41
Medlem
Bra förslag, många kan säkert redan se detta på sin lönespec men det borde alla få se så att alla får klart för sig vilket rån det är att jobba i detta land och så folk börjar ställa krav på dom som rånar oss.
Citera
2024-02-22, 09:47
Medlem
Citat:
Utmärkt tycker jag! Vad tycker ni? Många invänder att det inte är skatter utan avgifter. Semantik menar jag. Tycker att det är ett fanatiskt förslag vilket öppnar upp för diskussioner om tex den allmänna löneavgiften (ifag 10%).
Samma skit ungefär.

Självklart ska allt redovisas så att folk får upp ögonen på hur mycket som stjäls ur deras plånbok. Detta har varit på tapeten under årtionden, vad jag vet.
Citera
2024-02-22, 09:55
Medlem
maxatdunders avatar
Man ser det ofta på en lönespec om du öppnar pdf och kollar detaljer, det är inget ovanligt, annars kan du ju räkna ut det på ett ungefär utifrån %
Citera
2024-02-22, 10:02
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Bra! "Utred" snabbt nu! Det kan vara ett uppvaknande för alla idioterna i det här landet som tror att i Sverige har vi ju baaaara 30% skatt.........
Steg 2 är att rejält sänka stölden (avgiften&#128524 så att det lönar sig att jobba i det här pisslandet!
Citera
2024-02-22, 10:11
Medlem
Borde vara en självklarhet! Jag fick den uppgiften för många år sedan på mitt lönebesked och det var verkligen pedagogiskt att se vad man kostade arbetsgivaren. Det slutade man tyvärr med, vet inte varför.
Citera
2024-02-22, 10:28
Medlem
Det stod med på lönelappen från Lunds Universitet åren 1992-1994. Sedan kom sossarna tillbaka till regeringsmakten och då försvann det från lönelappen.
Citera
2024-02-22, 10:34
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
För egenföretagare har egenavgifterna alltid varit synliga.

För 57-orna är de inte bara synliga, de sticker i ögonen. De får betala dem för 2023 fast de som var anställda slipper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in