Citat:
Jag tycker att grundstenen i frågan ligger i följande frågeställning: Varför är något (i objektiv mening) värt någonting? (Och hur värderar man sedan objektet)
Visst är det grundstenen. Men om jag får omformulera den lite: Kan ett objekt ha ett värde oberoende av ett subjekt? Kan en sten vara värd någonting om det inte finns några subjekt som kunde värdera den? Om du var den sista människan på jorden, skulle du då kunna värdera dig själv som objekt om du berövats din egenskap av ett subjekt? Säg t.ex. att du har blivit medvetslös, skulle du då i precis det ögonblicket du låg där medvetslös kunna värdera dig själv?
Värde är ett subjektivt begrepp, värde kan inte uppstå utan subjekt som värderar saker. Därför blir det ganska meningslöst att försöka uppnå någon objektivitet i frågan.
Sen tycker jag det är ganska meningslöst att hitta på något att värdera människor efter och sedan följa det slaviskt.Jag tror människors värderingar baseras till stor del på känslor och det känns bara onödigt att försöka kringå sina egna känslor för att nå en mer "igenomtänkt moral".