2006-08-11, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeHomme
Rent art-egoistisk anledning. I en objektiv mening är inte männsikan mer värd än ett djur. I en sujektiv mening är inte alla lika värda. Min värderingskedja skulle tex kunna se ut så här:
1. Jag
2. Min familj
3. Mina nära vänner
4. Min släkt
5. Ytligt bekanta
6. Folk från samma land
7. Folk med liknande värderingar, kultur och utseende
8. Alla andra människor
9. Husdjur
10. Andra stora djur
11. Mindre djur
12 Insekter
Varför är "alla andra människor" mer värda än "husdjur"? Jag bryr mej åtskilligt mycket mer om min katt än om en random jävla A-lagare på stan
Citera
2006-08-11, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukmolekylen
Varför är "alla andra människor" mer värda än "husdjur"? Jag bryr mej åtskilligt mycket mer om min katt än om en random jävla A-lagare på stan
Lägg märke till att jag sa "Min värderingskedja". Jag försöker inte instifta någon objektiv rangordning utan varje individ har en egen. Därav beteckningen subjektiv

Många vill nog hävda att de sätter sina barn före sig själv också.

I någon mening håller jag med dig. Om min hund/katt dör berör det mig mer än om Mr X i somalia dör, även om Fru Y i tometeboda dör faktiskt. Står jag däremot med valet att rädda livet på min hund eller Mr X i Somalia skulle jag antagligen välja Mr X. Kanske bara för att jag blivit indoktrinerad från födseln att tycka/känna så...

Hur bedömer man hur mycket man värderar en individ egentligen?
Citera
2006-08-11, 14:58
Medlem
Citat:
Jag tycker att grundstenen i frågan ligger i följande frågeställning: Varför är något (i objektiv mening) värt någonting? (Och hur värderar man sedan objektet)

Visst är det grundstenen. Men om jag får omformulera den lite: Kan ett objekt ha ett värde oberoende av ett subjekt? Kan en sten vara värd någonting om det inte finns några subjekt som kunde värdera den? Om du var den sista människan på jorden, skulle du då kunna värdera dig själv som objekt om du berövats din egenskap av ett subjekt? Säg t.ex. att du har blivit medvetslös, skulle du då i precis det ögonblicket du låg där medvetslös kunna värdera dig själv?

Värde är ett subjektivt begrepp, värde kan inte uppstå utan subjekt som värderar saker. Därför blir det ganska meningslöst att försöka uppnå någon objektivitet i frågan.

Sen tycker jag det är ganska meningslöst att hitta på något att värdera människor efter och sedan följa det slaviskt.Jag tror människors värderingar baseras till stor del på känslor och det känns bara onödigt att försöka kringå sina egna känslor för att nå en mer "igenomtänkt moral".
Citera
2006-08-11, 15:06
Medlem
dumms avatar
Ptja, du kan värdera den till andra och till dig själv. Vilket gör hela värderingen relativ.
Jag tycker om min hund. Men om jag vill välja mellan att min hund och min bästa vän dör är det ju ett lätt val.
Men, för att göra det lite roligare då, säg att jag har TVÅ hundar. Visst låter jag hellre också dem dö hellre än min bästa vän.

Hur bedömer man hur mycket man värderar en individ egentligen?
Du får helt enkelt säga att "Mamma" är lika mycket värd som till exempel "fem arbetskamrater och en hund" eller något liknande.
Citera
2006-08-12, 00:01
Medlem
raisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Har ni tänkt på hur sjukt det är att folk moraliserar över att människor dödar andra människor medans man helt "normalt" kan påstå att det är rätt att avla fram grisar för att avrätta dem?

Tänk er att ni är en gris (jag tror grisar känner ångest o så som en människa).
Ni blir födda, ni har er morsa där... Som försöker döda er, men ni springer in i er odlingsbur och sen kan ni gå ut till morsan när hon är mer pigg, och leva ett lyckligt grisliv några veckor/månader. Sen blir du ifråntvingad din morsa och sedan ställs du på ett band där du ska avrättas, och du kan se hur de andra grisarna skriker av ångest innan de blir dödade. Och sen är det din tur att få ett skott i pannan.

Tänkt på att det är vidrigt att moralisera egentligen? Jag tycker inte att det är mer fel att döda människor än att döda andra djur.

(Är ej vegan eller så, är ju inte jag som dödar djuren.)
Men stopp här ett tag. Sen människans begynnelse har man dödat djur för att äta, överlevnad. Du kan ju inte säga att det är likadant att döda djur som människor. Visst på ett sett har du väl rätt antar jag men iaf. Mänikskan har ALLTID dödat djur för att överleva men också alltid dödat männiksor, det är en svår fråga.. men enligt mej är det Helt OK att slakta djur för mat.
Citera
2006-08-12, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Har ni tänkt på hur sjukt det är att folk moraliserar över att människor dödar andra människor medans man helt "normalt" kan påstå att det är rätt att avla fram grisar för att avrätta dem?

Tänk er att ni är en gris (jag tror grisar känner ångest o så som en människa).
Ni blir födda, ni har er morsa där... Som försöker döda er, men ni springer in i er odlingsbur och sen kan ni gå ut till morsan när hon är mer pigg, och leva ett lyckligt grisliv några veckor/månader. Sen blir du ifråntvingad din morsa och sedan ställs du på ett band där du ska avrättas, och du kan se hur de andra grisarna skriker av ångest innan de blir dödade. Och sen är det din tur att få ett skott i pannan.

Tänkt på att det är vidrigt att moralisera egentligen? Jag tycker inte att det är mer fel att döda människor än att döda andra djur.

(Är ej vegan eller så, är ju inte jag som dödar djuren.)

Japp. Vet många svin som har stora problem med att skiljas från sina mammor till suggor. Klart det är grymt(!) att tvinga desamma till detta, ty de är ju så modersbundna.. Nöff, nöff.
Önskar att fler svin, än de du tog upp, kunde gå detta grymma öde till mötes.
Citera
2006-08-12, 03:00
Medlem
Jag tror de flesta håller med om att människor har högre krav på tillvaron än grisar. Men visst, om grisarna börjar må psykologiskt dåligt av att ha varit separerade från suggan som kultingar, ja då får vi förbättra deras rättigheter. Om grisarna får ångest för att de vet att de ska bli slaktade, så får vi ge grisarna rätt till liv. Om grisarna börjar kräva yttrandefrihet är jag helt för att ge dem det. Tills dess är det bra som det är...
Citera
2006-08-12, 10:10
Medlem
Grisarna har väl samma höga intelligens som hundar, har jag läst.
Citera
2006-08-12, 11:39
Medlem
Duerfians avatar
Människan är högst i näringskedjan. Den positionen medför att vi kan äta kött eller (vilket i sig är en lyx) välja att inte äta kött.

Att jag äter kött är lika kontroversiellt som att ett lejon gör det.
Citera
2006-08-12, 11:50
Medlem
dumms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ypp
Jag tror de flesta håller med om att människor har högre krav på tillvaron än grisar. Men visst, om grisarna börjar må psykologiskt dåligt av att ha varit separerade från suggan som kultingar, ja då får vi förbättra deras rättigheter. Om grisarna får ångest för att de vet att de ska bli slaktade, så får vi ge grisarna rätt till liv. Om grisarna börjar kräva yttrandefrihet är jag helt för att ge dem det. Tills dess är det bra som det är...

Tänkte skriva ett eget svar, men jag saxar ifrån djurensbefrielsefront.com.
"Idag kan man alltså säga att djurrättsaktivister arbetar för att bredda demokratin till att gälla även andra djur än människan. Djuren själva har ju inte den fysiska möjligheten att kunna kämpa själva för sina rättigheter, och därför måste vi människor kämpa för dem. Även om vi inte har majoriteten av all amänniskor med oss, så kan jag garantera att djuren står på vår sida till 100 %, och det är ju de man måste bry sig om mest, eftersom det är de som är offer för det som pågår idag. (Märk att vi inte kämpar för rösträtt för djur, utan för att man ska ta hänsyn till djurens rätt till liv, och inte se de som varor för människan att utnyttja."
Citera
2006-08-12, 14:22
Medlem
genos avatar
Vad som ständigt slår mig när jag diskuterar med en vegetarian/vegan (som är det av moraliska skäl), är min uppfattning av hur egoistiskt de ständigt resonerar.

Samtliga har utnämnt sig själva till "djurens frälsare" med ett absolut tolkningsföreträde över djurens känslor. De propagerar för att alla djur har samma värde som människor, men kan sällan förklara vad som definierar detta värde. Och de få gå gånger de försöker definiera detta "värde" de så starkt brinner för så slutar det alltid med självmål när man drar in spindlar och insekter i debatten.

Huvudtesen i att det är fel att döda djur är det faktum att vi som människor inte har rätt att ställa oss "över" några andra varelser och tro att vi har ett högre värde än dem. Påpekar man att de själva trampar ihjäl flera hundra insekter varje dag så slutar det ofta med kortslutning och de börjar slänga upp floskler och extremiteter samtidigt som de förklarar att "du förstår inte".

Vegetarianer/veganer har för det mesta djupt invecklade filosofiska ståndpunkter, men är överlag helt oinsatta och ointresserade av att diskutera dessa ståndpunkter.

Det är lite som att vara fanatisk supporter till ett lag som praktiserar en sport du inte alls förstår dig på.
Citera
2006-08-12, 14:29
Medlem
knakelibangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerfian
Människan är högst i näringskedjan. Den positionen medför att vi kan äta kött eller (vilket i sig är en lyx) välja att inte äta kött.

Nu antar jag att du syftar på tredje världen länder men jag skulle nog vilja påstå att äta massproducerade hot dogs och hamburgare är nog otroligt mycket mer lyx eftersom det är billigare att leva på en vegetarisk diet(linser, bönor, grönsaker..) men att fok som inte har mat eller pengar till mat självklart måste jaga för att överleva är en helt annan sak än gigantiska slakthus där man behandlar djuren som skit bara för att tjänna så mycket pengar som möjligt för att du ska få något gott att äta.

Citat:
Ursprungligen postat av Duerfian
Att jag äter kött är lika kontroversiellt som att ett lejon gör det.

Nej, skillnaden är att du inte är ett rovdjur och mår inte på något sätt dåligt utan ditt kött(Förutom då den mångt debatterade B-12 frågan) medans lejonet är byggt för att äta otroliga mängder kött för att överleva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in