Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Har ni tänkt på hur sjukt det är att folk moraliserar över att människor dödar andra människor medans man helt "normalt" kan påstå att det är rätt att avla fram grisar för att avrätta dem?
Tänk er att ni är en gris (jag tror grisar känner ångest o så som en människa).
Ni blir födda, ni har er morsa där... Som försöker döda er, men ni springer in i er odlingsbur och sen kan ni gå ut till morsan när hon är mer pigg, och leva ett lyckligt grisliv några veckor/månader. Sen blir du ifråntvingad din morsa och sedan ställs du på ett band där du ska avrättas, och du kan se hur de andra grisarna skriker av ångest innan de blir dödade. Och sen är det din tur att få ett skott i pannan.
Tänkt på att det är vidrigt att moralisera egentligen? Jag tycker inte att det är mer fel att döda människor än att döda andra djur.
(Är ej vegan eller så, är ju inte jag som dödar djuren.)
Om man ska ge lite perspektiv då:
Som jag ser det, t.ex bullfighting, är så jävla sjukt det bara kan bli. För skillnaden mellan djurslakt och bullfighting är ANLEDNINGEN till djurens lidande. Slakterier är inte speciellt måna om djurens välbefinnande, vilket givetvis är tråkigt.
Men det finns åtminstonde en vettig anledning till eländet, istället för "det är kul/tradition".
Människor är värda mer än djur. Men därmed inte sagt att djur inte har känslor, det har de säkert. Och de är värda mycket. Ta bara katter eller hundar som exempel, det är mycket trevliga djur som antagligen innehar själar precis som oss.
De kanske t.om har världens tankeverksamhet going on inside the head fast vi bara tror motsatsen?