• 5
  • 6
2008-10-23, 18:32
Medlem
ayanamiis avatar
Nej det har jag inte. Varför skulle jag värdera en gris mer än en kompis? Den kan jag inte gå på bio med eller hjälpa med klädråd.
Citera
2008-10-23, 18:54
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Har ni tänkt på hur sjukt det är att folk moraliserar över att människor dödar andra människor medans man helt "normalt" kan påstå att det är rätt att avla fram grisar för att avrätta dem?

Tänk er att ni är en gris (jag tror grisar känner ångest o så som en människa).
Ni blir födda, ni har er morsa där... Som försöker döda er, men ni springer in i er odlingsbur och sen kan ni gå ut till morsan när hon är mer pigg, och leva ett lyckligt grisliv några veckor/månader. Sen blir du ifråntvingad din morsa och sedan ställs du på ett band där du ska avrättas, och du kan se hur de andra grisarna skriker av ångest innan de blir dödade. Och sen är det din tur att få ett skott i pannan.

Tänkt på att det är vidrigt att moralisera egentligen? Jag tycker inte att det är mer fel att döda människor än att döda andra djur.

(Är ej vegan eller så, är ju inte jag som dödar djuren.)

Om man ska ge lite perspektiv då:
Som jag ser det, t.ex bullfighting, är så jävla sjukt det bara kan bli. För skillnaden mellan djurslakt och bullfighting är ANLEDNINGEN till djurens lidande. Slakterier är inte speciellt måna om djurens välbefinnande, vilket givetvis är tråkigt.
Men det finns åtminstonde en vettig anledning till eländet, istället för "det är kul/tradition".

Människor är värda mer än djur. Men därmed inte sagt att djur inte har känslor, det har de säkert. Och de är värda mycket. Ta bara katter eller hundar som exempel, det är mycket trevliga djur som antagligen innehar själar precis som oss.
De kanske t.om har världens tankeverksamhet going on inside the head fast vi bara tror motsatsen?
Citera
2008-10-23, 21:44
Medlem
jolmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Jag har faktiskt ingen aning. Old habits die hard.

Är väl inte tillräckligt vänster.

OK

personligen ser jag ingen anledning att äta kött och struntar helt sonika i det.
Citera
2008-10-24, 10:25
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Självklart är det djurvänligt, moraliskt försvart och naturligt att hålla sig med djur. Människor har i alla tider varit beroende av djur, och speciellt här i Europa har vi levt nära dem. Människan är en del av naturen, och har haft tama hundar i hundratals år. Människor behöver också äta, och därför dödar vi djur - helt naturligt, och självklart moraliskt försvarbart.
Men ditt jävla cp. Vi snackar inte om att äta djur, vi snackar om sättet som vi gör det och hur vi försvarar det. Boskapsdjur har sällan någon till inga rättigheter alls, och hålls instängda och fodras för slakt redan från födseln. Tycker du att det är naturligt?
Citat:
Ursprungligen postat av jolmy
personligen ser jag ingen anledning att äta kött och struntar helt sonika i det.
Kött är gott och extremt nyttigt.
Citera
2008-10-25, 13:32
Medlem
knakelibangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Kött är gott och extremt nyttigt.

Vilt kan jag gå med på att det är extremt nyttigt men utöver det så är väll kött rätt kasst nuförtiden med tillsatser o.s.v men smakar gott gör båda.
Citera
2008-10-25, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knakelibang
Vilt kan jag gå med på att det är extremt nyttigt men utöver det så är väll kött rätt kasst nuförtiden med tillsatser o.s.v men smakar gott gör båda.
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.realage.com/nutritioncenter/articles.aspx?aid=10375
cardiovascular disease: In a study, postmenopausal women who substituted vegetable protein for their usual red meat lowered their coronary heart disease mortality by a whopping 30%.
arthritis: In a recent study, men and women who ate the greatest amount of red meat and meat products and total protein had higher rates of inflammatory polyarthritis compared with people who ate the least amounts.
diabetes: If you're at high risk for type 2 diabetes, you may reduce your risk by up to 50% by exercising regularly and eating a diet that emphasizes fruits, vegetables, and fiber while limiting red meat and other sources of saturated fats.
cancer: Several studies suggest that high intake of both red meat and processed meat increases the risk of colorectal cancer. Also, high-heat cooking methods, such as grilling, broiling, or pan frying, provoke the formation of carcinogenic compounds in red meat. You can decrease the formation of these compounds by marinating meat for 1 hour before cooking, steaming or poaching meat, turning the meat frequently while cooking over medium heat, and by adding rosemary extract before cooking.

Det här handlar om rött kött. Nötkött.
Grisar, fiskar, fåglar, är en helt annan femma.

Men jag äter allt kött.
Det är ju gott
Citera
2008-10-30, 10:02
Medlem
Tropicmadnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolmy
OK

Du går ju runt och handlar i kafeterian hela tiden, annars så svälter du, du kan ju lika gärna äta kött ändå
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in