Citat:
Det sista stycket: Läste två gånger men förstår fortfarande inte riktigt vart du står i frågan
Jag menar helt enkelt att människor vid tidig ålder blir indoktrinerade till att acceptera samhällets värderingar, och utmanar sedan i allmänhet inte dessa utan tar de för sanna.
Det ser jag självklart som dåligt, jag menar man ska väl själv ta ställning till vad man själv anser är rätt eller fel och inte bara ta den allmäna uppfattningen för sann?
Fast det här är ju självklart inte något unikt för dagens samhälle, förut var det ju religösa värderingar som gällde och de inpräntades ju med våld.
Nietzsche´s bok Sålunda talade Zarathustra handlar till ganska stor del om revolten mot det gamla kristna samhällets värderingar. Han skriver bland annat att människan måste krossa de gamla värdetavlorna ( tavlorna syftar antagligen på tavlorna där Guds tio budord står skrivna, boken är full av referenser till bibeln och har även stora likheter i uppbyggnad med bibeln.) och skriva sina egna tavlor.
Han liknar även de gamla kristna värderingarna vid en drake täckt med gyllene fjäll på vilket det står Du skall. Han uppmanar människan att dräpa den här draken med ett svärd på vilket det står Jag vill.
Han använder sig också av övermänniskobegreppet och talar om självövervinnelse.
Jag tolkar boken såhär: De flesta människor i världen lever enligt hur andra människor har definerat vad en människa är. De har vissa värderingar som inte ifrågasätts, har en viss världsbild som har etablerats av andra människor osv.
Men sen finns det vissa människor som hela tiden utmanar den gamla definationen av vad en människa är, de förkastar det rådande samhällets värderingar och traditioner, de övervinner människan och definerar på nytt vad en människa är. De här människorna är vad jag tror Nietzsche menade med begreppet övermänniska. Kort sagt kan man säga att övermänniskan är filosofen som omvärderar och utmanar.
Nietzsche är ju dock väldigt svårtolkad, så jag kan ju ha totalt fel

.
Men en annan intressant sak som kom upp var det här om politik.
Passar på att dra av en fundering gällande politik som återknyter till mitt tidigare inlägg: Människan är inte anpassad till dagens samhälle. För i tiden rådde det ingen tvekan om vem man skulle samarbeta med, man samarbetade med andra människor i samma stam eller by osv ( nu menar jag inte samarbete som var påtvingat med hjälp av våld, jag menar t.ex. om några familjer i en by delar på en plog för att kunna ploga upp sina åkrar). Men nuförtiden vet man inte längre vem man ska samarbeta med, för man har svårare att identifiera vad som egentligen ligger i ens eget intresse.
Ta t.ex. en liberal. De flesta liberaler anser antagligen att det ligger i deras intressen att andra människor blir så fria som möjligt att eftersträva lycka och materiell rikedom, eftersom det kommer leda till synergieffekter som gynnar resten av befolkningen.
I motsats till det kan man ta en marxist. Han anser att utvecklingen drivs framåt av klasskampen, att det finns en inbyggd motsättning i det kapitalistiska systemet som oundvikligen leder till att proletariatets och kapitalisternas intressen kommer i konflikt med varandra. Därför anser han att det ligger i hans intresse att slåss för sin klass och motverka den andra.
Människan är inte anpassad för att leva i så stora och avancerade kollektiv som vi gör idag. Hur många människor förstår sig t.ex. på den globala ekonomin? Jag gör det då inte ( planerar dock att läsa några poäng nationalekonomi på högskolan).
Det här leder till att politiken blir förenklad och förs på en alldeles för låg nivå, helt enkelt för att människor inte kan ta ideologiska beslut om hur samhället ska förändras, eftersom de inte förstår sig på det.
Notera dock att jag inte påstod att just marxisten eller liberalen inte förstod sig på samhället, jag använde bara exemplet för att visa att det råder större oenighet en tidigare.
Edit: Glömde ett inte.