2023-03-31, 13:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Professor Jan Blomgren om EU:s beslut: Frågan är om det här ens går att genomföra
https://www.youtube.com/watch?v=g9GEyPHG2gA

Notera att Blomgren är före detta professor i kärnfysik.
Han har fel i allt han säger.
Citera
2023-03-31, 14:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Vad är rätt då?
Citera
2023-03-31, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ge ett enda exempel på vad han har fel om.
Citera
2023-03-31, 15:01
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Om utsläppen ska vara noll 2035, innebär det att det då är förbjudet att använda ett fordon med förbränningsmotor?
Exakt, en bil lever i snitt kanske 14 år så hälften är kvar efter 14 år, vem kommer då att köpa en bensinare 2035-14 = år 2021?

Notera att vilken regering som helst i Sverige kan motverka denna lag samtliga år 2023-2034. Det här är bara en markering mellan politiker. Miljön är numera underordnad ekonomin bland alla väljare i alla EU-länder.
Citera
2023-03-31, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Nu slapp jag skriva det.

Jag har skrivit det innan. Våra politiker kommer att tvinga alla in i elbilar vare sig elbilarna är klara eller inte. Nu undrar man ju hur de skall fixa fram el till alla bilar? För att inte tala om den oväntade bristen på lithium och andra metaller som ingen vill bryta. Var skall folk i hyresrätter ladda sina bilar osv.

Kanske bättre att ge Musk fria händer. Han verkar lyckas rätt bra utan politisk styrning.

Ja nu när USA tappat sin oljemarknad till araberna så ska de bli störst inom gas istället. Planen är ju nu att försvaga ryssarna på ukrainska befolkningens bekostnad.

Vad kommer detta långsiktigt göra för utsläppen på jorden? Inte ett skvatt då bilarna som går på bensin och diesel kommer säljas till tredje världen, där metallerna ironiskt nog bryts för att vi ska få vara elbilar, som få kommer ha möjlighet att äga då tillgängligheten till laddning kommer vara otillgänglig.
Att tillverka en elbil, med allt vad det innebär är betydligt mer förstörande för jordens miljö. Precis lika illa som vindkraftverk.

Vi kan få bilar att gå på vatten om vi så ville, men kapitalisterna ska tjäna sina pengar och vi som lydiga hundar sitter bara och beskådar, rädda för vår egen skugga, att ens säga ifrån detta elände. Bilar kommer vara för högsta klassen i Sverige, inom 20 år.
Citera
2023-03-31, 15:27
Medlem
AdamSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone

Notera att vilken regering som helst i Sverige kan motverka denna lag samtliga år 2023-2034. Det här är bara en markering mellan politiker. Miljön är numera underordnad ekonomin bland alla väljare i alla EU-länder.

Ekonomin och ryssjäveln lär vara det som har högsta prio. Vem fan bryr sig om ugglor som inte finns om 100 år när en galning hotar med kärnvapen just nu.
Citera
2023-03-31, 15:38
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith
Ekonomin och ryssjäveln lär vara det som har högsta prio. Vem fan bryr sig om ugglor som inte finns om 100 år när en galning hotar med kärnvapen just nu.
Jag har för mig att "Miljön" kom på plats 8 när de viktigaste ämnena inför valet 2022 rankades, förvånansvärt lågt, och M fick fler röster än MP+S bland ungdomar inklusive mina egna barn. Känner på mig att intresset kan sjunka ytterligare. Det enda som kan ändra det är någon slags uppenbar miljökatastrof. Men t.ex CO2-hotet ser jag är ointressant för evigt nu, efter gas- och kärnkraft-smällarna i Tyskland och UK.
Citera
2023-03-31, 16:00
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Var ser du att förbränningsmotorer i nya bilar inte kommer att förbjudas? Det står ju uttryckligen i texten att förnybara bränslen inte hjälper.
Det är ändrat, jag trodde alla hade uppfattat det vid detta laget.

Lagförslaget om ett förbud mot förbränningsmotorer 2035 gick inte igenom eftersom Italien, Tyskland, Polen, Österrike, Tjeckien, Slovakien, Rumänien och Slovenien inte ville godkänna det.

Förslaget omförhandlades förra veckan, och godkändes av den majoritet länder som krävdes för ett par dagar sedan.

Det omförhandlade lagförslaget är nu alltså klubbat och klart och träder i kraft 1 januari 2035.
Det innebär att förbränningsmotorn blir kvar, och nya bensin och dieselbilar från årsmodell 2036 ska tankas med syntetisk bensin och diesel.

Bensin och diselbilar av årsmodell 2035 och äldre kan fortsatt tanka fossil bensin och diesel fram till 2050.
Citera
2023-03-31, 16:08
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Om utsläppen ska vara noll 2035, innebär det att det då är förbjudet att använda ett fordon med förbränningsmotor?
Utsläppen ska vara noll 2050, inte 2035.
Dessutom handlar det om nettonoll, inte nollutsläpp.
Nettonoll = 85% klimatneutralitet.
Citera
2023-03-31, 16:12
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det omförhandlade lagförslaget är nu alltså klubbat och klart och träder i kraft 1 januari 2035.
Det innebär att förbränningsmotorn blir kvar, och nya bensin och dieselbilar från årsmodell 2036 ska tankas med syntetisk bensin och diesel.

Bensin och diselbilar av årsmodell 2035 och äldre kan fortsatt tanka fossil bensin och diesel fram till 2050.

Hur långt har man kommit med syntetiska bränslen?

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Utsläppen ska vara noll 2050, inte 2035.
Dessutom handlar det om nettonoll, inte nollutsläpp.
Nettonoll = 85% klimatneutralitet.

Jaha, då lär jag ligga i minneslunden så slipper bry mig.
Citera
2023-03-31, 16:16
Medlem
Agent.Smiths avatar
Och samtidigt kör man på som vanligt i tätbefolkade ekonomier som Kina, Indien, USA. Meningslöst. Det enda som händer är att Europa sänker sin egen ekonomi och låter yttre krafter ta över självbestämmandet. Precis det man redan ser, men i högre takt.
Citera
2023-03-31, 16:21
Citat:
Ursprungligen postat av otello
EU vill få bort fossildrivna bilar för att rädda miljön. Case closed.

Ta det lugnt nu med mediaknarkandet. Koldioxidutsläpp har egentligen inget att göra med global uppvärmning. Det är en välorganiserad lögn. Alla stora mediabolag ägs i princip av ett fåtal ägare som sätter själv sin agenda för vad som är nyheter. Det är därför alla så kallade "mediaexperter" säger samma sak för upprätthålla en slags falsk konsensus. Dags att vakna nu?

Jordens uppvärmning sker i cykler och har att göra med solens aktivitet något som aktivt förträngs av privatägd massmedia.

Problemen med lokala luftföroreninger såsom i Asien har vi inte i Europa där befolkningen dessutom minskar. Så vad är problemet?

EU vill ha 15-minutersstäder (tänk ghetton) där alla förväntas trängas på överfulla bussar och tåg. Att resa är ingen mänsklig rättighet kommer det heta. Endast ett fåtal kommer ha tillgång till bilar och den friheten som det innebär. Är det så du vill att vi alla ska leva? Utan frihet för den påhittade miljöns skull?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in