2022-05-18, 00:08
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Byter du 12V batteri efter 3000 mil. Spänningen borde gå att mäta via datasystemet och även finnas ett alarm om den blir fel. Rengöra polerna kan jag tänka mig.
Växellådsolja borde bara vara kontroll, möjligen byte vid första service som en vanlig bil. Sen vet jag inte om du har flera motorer och en växellåda till varje motor.
Kylarvätskan borde bara vara kontroll varannan gång, long-life brukar klara sig minst 6000 mil på äldre bilar. Idag vet jag inte. Edit: Kan vara så att batterierna har aluminiumhölje och med gammal glykol kan det börja fräta på dem.

AC-Service, vad är det, det är ett slutet system, max ett trycktest och kontrollera att det du vet fungerar, fungerar,
förmodligen görs testen via datasystemet och förmodligen skulle du få en varning om trycket sjunker för mycket, så du tvingas till en verkstad ändå.
Jag vet inte om du har några remmar, annars slipper du kontroll och justering av det.
En gissning är en halvering av tiden och enda material är, kupéfilter och möjligen glykol och växellådsolja

Men du får säkert betala dyrt. Men 3000 mil är ändå bättre än hälften.

Det är ju olika på olika elbilar, Renault föreskriver byte av 12 volts batteriet vart tredje år, kylvätskebyte vart femte år eller efter 12.000 mil, bromsvätskebyte vartannat år, kupeluftfilterbyte vid varje service, rengöring av trummor vart tredje år/9.000 mil.
Oljebyte i växellådan är inte föreskrivet med rekommenderas var 10.000e mil.
Min låda höll bara 18.000 mil, trots att jag fick oljan bytt vid 10.000 mil.
Citera
2022-05-18, 02:03
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Byter du 12V batteri efter 3000 mil. Spänningen borde gå att mäta via datasystemet och även finnas ett alarm om den blir fel. Rengöra polerna kan jag tänka mig.
Växellådsolja borde bara vara kontroll, möjligen byte vid första service som en vanlig bil. Sen vet jag inte om du har flera motorer och en växellåda till varje motor.
Kylarvätskan borde bara vara kontroll varannan gång, long-life brukar klara sig minst 6000 mil på äldre bilar. Idag vet jag inte. Edit: Kan vara så att batterierna har aluminiumhölje och med gammal glykol kan det börja fräta på dem.

AC-Service, vad är det, det är ett slutet system, max ett trycktest och kontrollera att det du vet fungerar, fungerar,
förmodligen görs testen via datasystemet och förmodligen skulle du få en varning om trycket sjunker för mycket, så du tvingas till en verkstad ändå.
Jag vet inte om du har några remmar, annars slipper du kontroll och justering av det.
En gissning är en halvering av tiden och enda material är, kupéfilter och möjligen glykol och växellådsolja

Men du får säkert betala dyrt. Men 3000 mil är ändå bättre än hälften.

Word!
Imponerande insikter i en rad av inlägg. Grattis!
Senast redigerad av PeterNoster 2022-05-18 kl. 02:09.
Citera
2022-05-18, 02:08
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är ju olika på olika elbilar, Renault föreskriver byte av 12 volts batteriet vart tredje år, kylvätskebyte vart femte år eller efter 12.000 mil, bromsvätskebyte vartannat år, kupeluftfilterbyte vid varje service, rengöring av trummor vart tredje år/9.000 mil.
Oljebyte i växellådan är inte föreskrivet med rekommenderas var 10.000e mil.
Min låda höll bara 18.000 mil, trots att jag fick oljan bytt vid 10.000 mil.

Din bil är byggd av standardkomponenter för avgasbilar. Det duger inte.

Kan du svara på denna enkla fråga?:

Varför ska man byta 12-volts batteri efter 3 år?

Byte av växellådsolja? Jag har inte bytt varken olja eller växellåda och bilen har gått 25000 mil.
Senast redigerad av PeterNoster 2022-05-18 kl. 02:12.
Citera
2022-05-18, 03:51
Bannlyst
Största problemet är batteriernas livslängd (5-6, år) och tyngd, allt det andra går att lösa.

När du kan köra 45k mil med en ID4 då kommer det ske en revolution bland diesel puritaner som mig.

Tills dess kommer det stå och stampa, just nu är det bara early adapters och företag som köper 100% el.

2009 köpte jag min Avensis nästan ny, den har gått nästan 38k nu, istort sett felfritt, blocket har fortfarande 12k mil kvar i sig om jag bara sköter oljebytena/sevice intervallerna.

Inte f-n hade jag satsat dom pengarna där och då om bilhandlaren hade sagt:" btw om 6 år måste du komma in hit och byta motor för 200 000"

Framtiden är hybrid. Själv jävligt sugen på en Suzuki a-cross mildhybrid (ISG) bara pengarna som saknas
Senast redigerad av Hitler.was.a.vegan 2022-05-18 kl. 04:21.
Citera
2022-05-18, 07:43
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Största problemet är batteriernas livslängd (5-6, år) och tyngd, allt det andra går att lösa.

När du kan köra 45k mil med en ID4 då kommer det ske en revolution bland diesel puritaner som mig.

Tills dess kommer det stå och stampa, just nu är det bara early adapters och företag som köper 100% el.

2009 köpte jag min Avensis nästan ny, den har gått nästan 38k nu, istort sett felfritt, blocket har fortfarande 12k mil kvar i sig om jag bara sköter oljebytena/sevice intervallerna.

Inte f-n hade jag satsat dom pengarna där och då om bilhandlaren hade sagt:" btw om 6 år måste du komma in hit och byta motor för 200 000"

Framtiden är hybrid. Själv jävligt sugen på en Suzuki a-cross mildhybrid (ISG) bara pengarna som saknas

Många hybrider går bara på bensin/diesel. Så man kör på bensin/diesel och drar med sig ett tungt batteri eller kör på el och drar med sig en tung motor. Båda ökar förbrukningen. Hybrider stjäl dessutom metaller av elbilstillverkarna.

Problemet med batteriers livslängd är att de förlorar effekt med tiden och beroende på laddning och urladdning. Så har man köpt en elbil som just klarar av den körsträcka man har, blir den för liten efter några år. Men sen får vi se hur batterier förbättras också. Livslängderna ökar liksom garantitiderna.

Men har man en hybrid och kör mycket på el, får man förstås samma problem. Men då skiter man i det och kör på bensin/diesel istället. Så vad man egentligen ska ha en hybrid till vet jag inte. Man kunde lika gärna varit utan batteriet och fått en billigare bil. Frågan är om man tjänar in batteriet, på det man vinner på när man kör på el. Då ska man ha väldigt kort körsträcka. Dessutom växer de batterierna i storlek också och både fordonen och utbytet blir dyrare, om man byter det.
Så det enda positiva är väl att man kan ge sig iväg på en långfärd utan att behöva ladda flera gånger under färden. Men det kan man även om man bara har en vanlig bil.
Senast redigerad av EnCarte 2022-05-18 kl. 07:48.
Citera
2022-05-19, 17:35
Medlem
Citat:

Grannens 2012 leaf har rullat över 21 tusen mil. Han har dock bytt elmotorn, i bakre vindrutetorkaren.
De som pratar om batteribyte på elbilar tänker på elbilar från 80-talet med blybatterier.

Sedan kan du fundera över vad totalkostnaden för din bil har varit, med allt bränsle och oljebytande genom åren. Du kunde troligtvis ägt en Tesla för dem pengarna, samt haft en 100papp över i plånboken redan nu. För att inte tala om värdeminskningen på en gammal toyota jämfört med tesla.
Senast redigerad av Gullpotet 2022-05-19 kl. 17:44.
Citera
2022-05-19, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Grannens 2012 leaf har rullat över 21 tusen mil. Han har dock bytt elmotorn, i bakre vindrutetorkaren.
De som pratar om batteribyte på elbilar tänker på elbilar från 80-talet med blybatterier.

Sedan kan du fundera över vad totalkostnaden för din bil har varit, med allt bränsle och oljebytande genom åren. Du kunde troligtvis ägt en Tesla för dem pengarna, samt haft en 100papp över i plånboken redan nu. För att inte tala om värdeminskningen på en gammal toyota jämfört med tesla.

Säger inte att du har fel, men finns det nå nutida exempel på vad det kostar att byta ett batteripack på ex en 6 år gammal Tesla som gått som Taxi eller Leaf/ionion.

Är det så att dom klarar 30-40 k mil så borde det komma ut till pöbeln för det kommer ge elbils försäljningen en jävla knuff.

Tror resultaten av Wv ID modeller kommer avgöra elbilens framtid. Klarar dom bara 18-22 k så är det kört.
Citera
2022-05-19, 22:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Varför skulle andrahandsvärdet på ICE-bilar vara minimalt om några år? Det är ju NYA bilar som ska vara eldrivna 2035, enligt artikeln.

Exakt, idag har vi bilar från både 40 och 50-talet som kör på våra vägar. Många av dessa räknas som entusiastbilar men samtidigt finns det bilar från 80-talet som används som bruksbilar. Dessa bilar är då drygt 40 år idag, förbjuds nyförsäljning 2035 så betyder det att vi kommer ha bruksbilar på vägarna fram till 2075 och entusiastbilar fram till 2100-talet.

Under senaste 15 åren så har vi hoppat mellan att alla ska köra etanol, diesel är miljöbilsklassad, dieselbilar är värsta nedsmutsarna, hybridbilar är framtiden, alla ska ha elbilar….

Vem säger att elbilar är det rätta om 15 år?
Citera
2022-05-19, 23:30
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Säger inte att du har fel, men finns det nå nutida exempel på vad det kostar att byta ett batteripack på ex en 6 år gammal Tesla som gått som Taxi eller Leaf/ionion.

Är det så att dom klarar 30-40 k mil så borde det komma ut till pöbeln för det kommer ge elbils försäljningen en jävla knuff.

Tror resultaten av Wv ID modeller kommer avgöra elbilens framtid. Klarar dom bara 18-22 k så är det kört.

Dagens batterier klarar 1.500 fulla laddcykler, dvs 1.500 fulla laddcykler 0-100%.
Har bilen en verklig räckvidd på låt säga 20 mil, så ska batteriet klara 30.000 mil.
Det kan såklart gå sönder innan, eller så kan man ha tur att det håller längre, men dessa siffror är vad man ska gå efter för att få ett begrepp om hur länge de kan hålla om man tex är beg-spekulant.

Min ZOE har rullat 20.000 mil, den har kvar 88% batterikapacitet.
Då ZOE inte kan snabbladda, plus att jag bor i en mild klimatzon här i södra skåne, så tror jag nog att batteriet håller en duglig kapacitet även efter 30.000 mil, kanske håller det 35.000 mil, vem vet.

Det som sliter hårdast på batterierna är frekvent snabbladdning med hög laddeffekt, samt om bilen brukas i väldigt varmt eller kallt klimat.
Citera
2022-05-20, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Dagens batterier klarar 1.500 fulla laddcykler, dvs 1.500 fulla laddcykler 0-100%.
Har bilen en verklig räckvidd på låt säga 20 mil, så ska batteriet klara 30.000 mil.
Det kan såklart gå sönder innan, eller så kan man ha tur att det håller längre, men dessa siffror är vad man ska gå efter för att få ett begrepp om hur länge de kan hålla om man tex är beg-spekulant.

Min ZOE har rullat 20.000 mil, den har kvar 88% batterikapacitet.
Då ZOE inte kan snabbladda, plus att jag bor i en mild klimatzon här i södra skåne, så tror jag nog att batteriet håller en duglig kapacitet även efter 30.000 mil, kanske håller det 35.000 mil, vem vet.

Det som sliter hårdast på batterierna är frekvent snabbladdning med hög laddeffekt, samt om bilen brukas i väldigt varmt eller kallt klimat.

Mm. Jag har en diesel som kommer gå 50k. I stort sett utan problem.

Jag har stort behov att kunna köra långa sträckor. Ibland behöver jag jaga ripa i Miekak. Ibland behöver jag jaga vildsvin i Nyköping.

Vilken El bil grejar detta?
Citera
2022-05-20, 08:06
Medlem
PeterNosters avatar
Björn Nyland testar degradering av batterier:

Resultat:
https://docs.google.com/spreadsheets...#gid=244400016

Dessa har ju klarat sig ganska bra:
2015-2016 VW e-Golf 24 kWh, min 6,5%, max 18,5%
2014 BMW i3 22 kWh, 10%

2013 Tesla Model S P85 Signature, 4,7%
Senast redigerad av PeterNoster 2022-05-20 kl. 08:19.
Citera
2022-05-20, 08:15
Medlem
Men vad skall oljearaberna leva av - de har ju bara sin öken o oljan därunder.

Mp EU m fl tar således brödet ur munnen o maten från bordet för (olje) araberna
som bara har sina sandöknar - inga kommentarer o ingen kritik - konstigt samtidigt'
som man säger alla har rätt till ett vettigt liv - skall EU o Sverige börja betala socialbidrag
till oljearaber??

Kommer detta att gälla utbytesmotorer - fartyg- o fartygsmotorer - båtmotorer o flygplan o flygplansmotorer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in