2024-02-22, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldor
Inte om man betalar hela skulden varje månad.
Inte bara utnyttjad kredit, utan även beviljad, syns på uc. Sedan som någon skriver kanske det inte behöver vara någon direkt nackdel om man alltid betalar in det utnyttjade.
Citera
2024-02-22, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weehawken
Du har uppenbarligen varken barn eller förmögenhet/inkomster vid sidan av lönen. Min fråga avsåg vad man gör med lönen - min övriga förmögenhet och sparande berörs inte.
Ser ändå det som relevant då kreditkort kräver ett visst ekonomiskt ansvar, att i princip bränna upp hela lönen varje månad på konsumtion rimmar illa med det.
Citera
2025-07-05, 14:49
Medlem
Sedan 4 år tillbaka har jag enbart kreditkort och önskar att jag skaffade det tidigare än så. En vän som jobbar på bank rekommenderade det.

Den stora anledningen till att jag skaffade kreditkort är att det är enkelt att få pengarna tillbaka. Reser väldigt mycket, minst 1 gång i veckan med antingen flyg eller tåg (inrikes och utrikes). Då är det naturligt att man ofta upplever förseningar eller inställda tåg (typiskt SJ) och ibland inställda flyg. Nyligen var min resa på SJ sen med 3 timmar, vilket är förargligt, men jag fick erstättning från SJ som alla får (50% av biljettpriset). Utöver det fick jag ersättning tack vare kreditkortet som jag köpt biljetten med, också där 50% av resans kostnad. Vips så var resan "gratis". Har hänt mig många gånger. Utfärdaren av kreditkortet bråkar aldrig om ersättning och beviljar än så länge bara rakt av, så länge jag kan visa att resan var försenad.

Har även haft nytta av att få pengarna tillbaka för defekta varor mycket enklare än från butiken jag köpt varan från på nätet. Jag har ju egentligen inte köpt något för mina pengar utan för bolagets kredit, men då "nollas" den posten på min faktura för kreditkortet.

Bara dessa två anledningar ser jag som ett solklart fall till att kreditkort är mycket bättre än ett debitkort. Sen är det lite bonusar, samlar tex poäng så jag får en gratis flygresa (tur-retur) per år, lite "cashback", tillgång till några få bonusar mm. Dessa delar är i stort sett obetydliga för mig i långa loppet, även om de samtidigt är små plus. Kreditkortet jag använder har heller ingen avgift, vilket ett debitkort har varje år. Småpengar på det stora hela, men behöver vi verkligen fylla bankernas oerhört feta plånböcker ännu mer genom att betala dem ca 300:- per år bara för att ha privilegiet att kunna betala med deras debitkort?

Jag behandlar dock kreditkortet på samma sätt som ett debitkort, dvs jag köper bara saker jag har råd med från början. Om jag inte kan betala 30 tusen för den nya sängen köper jag den inte heller på kredit för att senare betala. Man måste såklart akta sig och betala fakturan under den räntefria perioden, gör man inte det blir det ränta på 15 - 20% på beloppet. Men behandlar man kreditkortet som ett vanligt debitkort så ska det aldrig vara ett problem.

Allt skrivet är totalt anekdotiskt, men jag själv ser inga nackdelar alls med att ha kreditkort istället för debitkort.
Citera
2025-07-05, 20:42
Medlem
Det beror ju helt på hur ekonomiskt ansvarsfull man är. Har du ett kreditkort med låg avgift och bra förmåner, samt betalar av kreditkortet varje månad så är det absolut värt att ha ett kreditkort. Om man även reser i tjänst finns kreditkort som verkligen kan gynna privata ekonomin.

Jag har en sida där jag jämför och diskuterar kreditkort. Kan vara värt att ta ett kik.
https://kortguiden.com
Citera
2025-07-06, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belova
Sedan 4 år tillbaka har jag enbart kreditkort och önskar att jag skaffade det tidigare än så. En vän som jobbar på bank rekommenderade det.
. Jag har ju egentligen inte köpt något för mina pengar utan för bolagets kredit

Självklart var det ett troll på banken som lurade på dig ett kreditkort.
Det är jävligt dyrt med kreditkort då du inte bara betalar fast kortköpsavgift på varje köp utan även %avgift som är extra dyrt med just kreditkort.

Bankerna vill sparka all personal de kan som de gjort och slippa göra en banks grundjobb och slippa ha service,bankkontor,väktare och bankomater=Vi betalar genom mer arbetslöshet=mindre konsumtion=mer bidrag=mer kriminalitet=mer skatt.

Därför bankmaffian försöker pracka på folk deras skitiga kreditkort och lura folk att betala med swish,kort.

Varje kreditkortköp gör dessutom så att bankerna trycker in fler digitala hittepåpengar in i banksystemet och förstör värdet av svenska kronan och skapar inflation som även det du får vara med och betala.
I usa kallas det fattigmansskatten då alla får vara med och betala kreditkorten och höjda priser på tjänster och varor för att ge tillbaks en liten liten del i cashback.
(0,5% tillbaks) om du handlar med kreditkort för 10000 kronor varje månad får du 50kr(Du får betala långt mer än de där 50kronorna indirekt genom skattsedeln och höjda priser och krasch av kronan och annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Belova
. Kreditkortet jag använder har heller ingen avgift, vilket ett debitkort har varje år. Småpengar på det stora hela, men behöver vi verkligen fylla bankernas oerhört feta plånböcker ännu mer genom att betala dem ca 300:- per år bara för att ha privilegiet att kunna betala med deras debitkort?
Fast det är just det du gör.
Fyller på bankernas enormt feta plånböcker när du betalar med kreditkortet.
Som om det inte räcker att 4banker tar ut 175000 miljoner varje år ut ur konsumtionen i vinst efter utgifter till några få konton hos personer/företag där de slutar skapa jobb och till utlandet.
Senast redigerad av Blatteman 2025-07-06 kl. 05:51.
Citera
2025-07-06, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det är jävligt dyrt med kreditkort då du inte bara betalar fast kortköpsavgift på varje köp utan även %avgift som är extra dyrt med just kreditkort.

Bankerna vill sparka all personal de kan som de gjort och slippa göra en banks grundjobb och slippa ha service,bankkontor,väktare och bankomater=Vi betalar genom mer arbetslöshet=mindre konsumtion=mer bidrag=mer kriminalitet=mer skatt.

Därför bankmaffian försöker pracka på folk deras skitiga kreditkort och lura folk att betala med swish,kort.

Varje kreditkortköp gör dessutom så att bankerna trycker in fler digitala hittepåpengar in i banksystemet och förstör värdet av svenska kronan och skapar inflation som även det du får vara med och betala.
I usa kallas det fattigmansskatten då alla får vara med och betala kreditkorten och höjda priser på tjänster och varor för att ge tillbaks en liten liten del i cashback.
(0,5% tillbaks) om du handlar med kreditkort för 10000 kronor varje månad får du 50kr(Du får betala långt mer än de där 50kronorna indirekt genom skattsedeln och höjda priser och krasch av kronan och annat.

Fast det är just det du gör.
Fyller på bankernas enormt feta plånböcker när du betalar med kreditkortet.
Som om det inte räcker att 4banker tar ut 175000 miljoner varje år ut ur konsumtionen i vinst efter utgifter till några få konton hos personer/företag där de slutar skapa jobb och till utlandet.

Nä, det är ingen avgift för användaren vid varje köp, det är årsavgift på 139 (på mitt kort)

Allt annat nu beskriver är ingen skillnad på typ av kort
Citera
2025-07-06, 10:53
Medlem
Skrattkramps avatar
Jag tycker uppriktigt synd om alla idioter som svarat i den här trolltråden. Är ni verkligen så dumma i huvudet?
Citera
2025-07-06, 11:45
Medlem
Roidberts avatar
Citat:

Betalar själv inte en krona extra för mitt kreditkort och behöver inte heller betala kortköpsavgifter. Har för mig att det kostar om jag vill ta ut kontanter via bankomat, men det är allt.

För min del tjänar jag inte pengar på kreditkortet, utan jag ser det som en extra säkerhet vid flygresor. Även om man kan reklamera med vanligt betalkort, så verkar det vara lättare med kreditkortet. Kiwi.com försökte blåsa mig på ca 4000kr för några år sedan genom att erbjuda sina värdelösa poäng istället för pengar för en inställd resa, och det tog 3-4 månader innan jag fick tillbaka mina pengar. Hade inte behövt ligga ute med mina egna pengar så länge om jag hade haft kreditkort vid det tillfället.
Citera
2025-07-06, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Nä, det är ingen avgift för användaren vid varje köp, det är årsavgift på 139 (på mitt kort)

Allt annat nu beskriver är ingen skillnad på typ av kort

Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Betalar själv inte en krona extra för mitt kreditkort och behöver inte heller betala kortköpsavgifter. Har för mig att det kostar om jag vill ta ut kontanter via bankomat, men det är allt.

Är ni på riktigt så tröga eller spelar ni dumma eller har ni nån form av mild adhd så att ni inte förstår utförliga förklaringar???

Läs igenom texten en gång till och ta in och förstå innebörden utan att ni hasplar ur er onödiga svar in i tråden bara för att ni inte förstod detta.
Alla betalar kortköpsavgifter och swishavgifter såfort man handlar nåt.

Förut var många butiker som hemköp,mc donalds,burger king,bensinmackar,butiker,restauranger,barer ,cafeer osv ärliga och tog kortköpsavgiften direkt vid köp av personen som orsakar extrakostnaden från extratjänsten kortbetalning(oftast tog de 2 till 3kr på varje köp).

Sen kom bankmaffian och mutade politiker in och gjorde så att butikerna ska gömma undan kortköpsavgiften och höja priset istället och minskade effektivt antalet anställda i sverige som kunderna även det får betala genom mer skatt.
Väldigt oärligt.

i vissa länder som irland är de fortfarande ärliga och tar fortfarande kortköpsavgiften direkt vid köp istället för att fiffla och gömma undan avgiften för att berika bankmaffian på bekostnad av kunder och vanligt folk som får betala dyrt flera gånger om.
Senast redigerad av Blatteman 2025-07-06 kl. 16:19.
Citera
2025-07-06, 16:27
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Är ni på riktigt så tröga eller spelar ni dumma eller har ni nån form av mild adhd så att ni inte förstår utförliga förklaringar???

Läs igenom texten en gång till och ta in och förstå innebörden utan att ni hasplar ur er onödiga svar in i tråden bara för att ni inte förstod detta.

Förut var många butiker som hemköp,mc donalds,burger king,bensinmackar,butiker,restauranger,barer ,cafeer osv ärliga och tog kortköpsavgiften direkt vid köp av personen som orsakar extrakostnaden från extratjänsten kortbetalning(oftast tog de 2 till 3kr på varje köp).

Sen kom bankmaffian och mutade politiker in och gjorde så att butikerna ska gömma undan kortköpsavgiften och höja priset istället och minskade effektivt antalet anställda i sverige som kunderna även det får betala genom mer skatt.
Väldigt oärligt.

i vissa länder som irland är de fortfarande ärliga och tar fortfarande kortköpsavgiften direkt vid köp istället för att fiffla och gömma undan avgiften för att berika bankmaffian på bekostnad av kunder och vanligt folk som får betala dyrt flera gånger om.

Då förstår jag vad du menar, men för mig som enskild individ spelar det inte någon roll huruvida jag betalar med kort eller kontant. För att ändra på denna situation måste man få med sig hela kollektivet. Tror att det blir svårt med tanke på att politikerna och bankerna gör sitt yttersta för att kontanterna skall bli värdelösa. Känns inte så lockande att ha med kontanter att göra när de flesta inte vill ta emot kontanter vid privata köp, många butiker vägrar hantera kontanter och man riskerar att få sina bankkonton spärrade om man sätter in några tusenlappar via insättningsautomat.
Citera
2025-07-06, 17:33
Medlem
Citat:

Alla betalar kortköpsavgifter och swishavgifter såfort man handlar nåt.

Väldigt oärligt.

Nu är det såhär, bäste herr mongoloid, att vi jämför debitkort med kreditkort, inte med kontantköp

Och när du står där med din skrynkliga 20-lappar och ska betala vad det nu är får du betala samma pris som oss andra som använder kort

Så nej, det kostar ingen avgift varje gång man betalar med kort.
Senast redigerad av Baheera 2025-07-06 kl. 17:36.
Citera
2025-07-06, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Nu är det såhär, bäste herr mongoloid, att vi jämför debitkort med kreditkort, inte med kontantköp

Och när du står där med din skrynkliga 20-lappar och ska betala vad det nu är får du betala samma pris som oss andra som använder kort

Så nej, det kostar ingen avgift varje gång man betalar med kort.

Okej du visar att du är lite trög utan att säga rakt ut att du är lite trög.

Redan debitkort är jävligt dyrt men kreditkort är ännu dyrare.Bara att du har lite svårt att fatta såna enkla saker då du inte ser det rakt framför näsan utan betalar genom högre priser och mindre personal + mer skatt och övriga kostnader.
Skulle inte förvåna mig om du var en av korkskallarna som klagade när mc donalds och burger king,pizzerian,hemköp och massa butiker tog kortköpsavgiften direkt vid köpet och sen trodde att du inte behöver betala den när de mutade politikerna och bankmaffian fifflade för att gömma undan kortköpsavgiften.

Den andra herren var lite smartare och fattade redan innebörden iallafall men inte du.

Såna som du gör att vi får fler arbetslösa i onödan och mer kriminalitet =mindre konsumtion=ännu mer arbetslöshet och mer skatt + kortköpsavgifter,swishavgifter som höjer priset + högre bankavgifter och nya hittepåavgifter.
Senast redigerad av Blatteman 2025-07-06 kl. 19:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in