Citat:
Ursprungligen postat av
NoHero
Så att jag en-två gånger om året låter 5000 kr falla över en månad gör att jag kanske inte ska ha kreditkort? Du är lite lustig du. Jag har å andra sidan aldrig köpt något annat på avbetalning (om man nu inte kan räkna fastigheter eller bil).
Jag hade knappt ett par hundralappar i räntekostnader utöver ränta på mina bostäder förra året. Jag tror att jag kan hatera kreditkort.

Men jag kan säga att jag lider här när jag läser vad du skriver. "Ett par hundralappar i räntekostnader" och han säger det som att det inte är en big deal... Man tar sig för pannan.
Bufferten ska förhindra sånt, en liten buffert som stötdämpare den månad bilen går sönder, eller julklapparna ska inhandlas, eller resan betalas. Behöver inte vara en jättestor summa, bara så att kreditkortsräkningen alltid kan betalas med en bekväm marginal. Man förlorar lite på att inte ha de pengarna placerade där avkastningen är högre, men man vinner på att aldrig använda dyra krediter.
Ett långsiktigt sparande utöver det som man sällan rör så klart, men en liten vardagsbuffert är inte fel alltså.