2024-02-15, 13:42
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoHero
Så att jag en-två gånger om året låter 5000 kr falla över en månad gör att jag kanske inte ska ha kreditkort? Du är lite lustig du. Jag har å andra sidan aldrig köpt något annat på avbetalning (om man nu inte kan räkna fastigheter eller bil).
Jag hade knappt ett par hundralappar i räntekostnader utöver ränta på mina bostäder förra året. Jag tror att jag kan hatera kreditkort.
Men jag kan säga att jag lider här när jag läser vad du skriver. "Ett par hundralappar i räntekostnader" och han säger det som att det inte är en big deal... Man tar sig för pannan.

Bufferten ska förhindra sånt, en liten buffert som stötdämpare den månad bilen går sönder, eller julklapparna ska inhandlas, eller resan betalas. Behöver inte vara en jättestor summa, bara så att kreditkortsräkningen alltid kan betalas med en bekväm marginal. Man förlorar lite på att inte ha de pengarna placerade där avkastningen är högre, men man vinner på att aldrig använda dyra krediter.

Ett långsiktigt sparande utöver det som man sällan rör så klart, men en liten vardagsbuffert är inte fel alltså.
Citera
2024-02-15, 14:36
Medlem
wastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Gratis SAS? För det första är det aldrig gratis då du måste betala skatten.

Det har inget med flygbolaget att göra...

SAS = Så Att Säga
Citera
2024-02-15, 14:38
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Gratis SAS? För det första är det aldrig gratis då du måste betala skatten.

sas, små bokstäver, så att säga

SAS, Stora bokstäver, Scandinavian Airlines System
Citera
2024-02-15, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Versaler och gemena, så funkar det bättre.

En stor bokstav är stor om man har en sådan skärm.
Citera
2024-02-15, 15:01
Medlem
NoHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Men jag kan säga att jag lider här när jag läser vad du skriver. "Ett par hundralappar i räntekostnader" och han säger det som att det inte är en big deal... Man tar sig för pannan.

Bufferten ska förhindra sånt, en liten buffert som stötdämpare den månad bilen går sönder, eller julklapparna ska inhandlas, eller resan betalas. Behöver inte vara en jättestor summa, bara så att kreditkortsräkningen alltid kan betalas med en bekväm marginal. Man förlorar lite på att inte ha de pengarna placerade där avkastningen är högre, men man vinner på att aldrig använda dyra krediter.

Ett långsiktigt sparande utöver det som man sällan rör så klart, men en liten vardagsbuffert är inte fel alltså.

Jag väljer att aldrig röra min buffert för köp som inte är akuta. Det är ett medvetet val. Jag har inte rört pengarna där på tio år och har för avsikt att inte röra dem på tio till.
Men jag skulle, vid varje givet tillfälle, kunna sälja av aktier och göra de flesta inköp jag behöver göra.. Men jag tjänar mer pengar på att ha pengarna på aktier och fonder än att betala några få hundra i ränta på en kredit en månad.
Jag hade högst troligt till och med förlorat pengar på att sälja av aktier och fonder där jag har högre avkastning än räntan varit på kreditkortet.
Citera
2024-02-15, 15:05
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weehawken
Har sedan jag började tjäna mina första pengar ett hederligt debetkort kopplat till mitt privatkonto. När lönen (ca 65k efter skatt) kommer in så går majoriteten till att betala de månadsvisa fasta kostnaderna (ca 35k), samtidigt skickar jag över en slant till mitt ISK-sparande (2k), och resten går åt till den rörliga, månatliga konsumtionen.

Som medelklass i det här landet köper man ju en hiskelig massa saker. I hushållet konsumerar vi alltså för sammanlagt minst 25k i månaden. Min fundering är om det skulle löna sig att använda ett kreditkort och vilket man i så fall borde köra på. Hur funkar det? Får man poäng på allt vi köper (ICA, kaffekapslar på nätet, vitvaror, kläder och all annan näthandel etc.) och så har man plötsligt en nätt bonus som kan omvandlas till flygresor eller som kommer tillbaka i reda pengar? Måste man komma upp i en viss nivå månatligen/årligen för att det ska löna sig, finns det t ex avgifter/räntor i andra vågskålen som måste vägas?

Jag tycker personligen själv att ränta kanske inte hör hemma i ett civiliserat samhälle och att man bör betala för det man vill ha med surt förvärvade slantar, men nu har jag ingen möjlighet att förändra spelreglerna och då vore det dumt att inte dra nytta av eventuella förmåner kreditkortsföretagen kan tillhandahålla mig som lönearbetare.
På vanligt kreditkort så kan man ju handla räntefritt i cirka 45 dagar. Om du inte betalar ränta så innebär kreditkortet naturligtvis att du får en "positiv boost" i dina likvida medel, med det att du kan låna pengar "gratis" och skjuta betalningen framåt en dryg månad. På samma sätt får man en negativ engångseffekt när man återbetalar krediten, alltså stänger ned kreditkortet.
Så det är bra med kreditkort. Det enda negativa är att den odisciplinerade personen köper saker som man inte annars hade gjort. För dessa är det bättre med Debetkort och att sätta av överskottet varje månad som man sätter in i aktier och sen aldrig rör.
Citera
2024-02-15, 15:14
Medlem
Slints avatar
Jag kör allt på kreditkort för att få poäng som jag använder till ”gratis” hotellnätter etc. Varför gå miste om det?
Citera
2024-02-15, 15:18
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoHero
Jag väljer att aldrig röra min buffert för köp som inte är akuta. Det är ett medvetet val. Jag har inte rört pengarna där på tio år och har för avsikt att inte röra dem på tio till.
Men jag skulle, vid varje givet tillfälle, kunna sälja av aktier och göra de flesta inköp jag behöver göra.. Men jag tjänar mer pengar på att ha pengarna på aktier och fonder än att betala några få hundra i ränta på en kredit en månad.
Jag hade högst troligt till och med förlorat pengar på att sälja av aktier och fonder där jag har högre avkastning än räntan varit på kreditkortet.
Det är ingen som menar att du vid varje givet tillfälle ska sälja av aktier.

Det du kallar buffert skulle jag inte kalla buffert utan ett långsiktigt sparande. En buffert ska man röra, det är en stötdämpare som jämnar ut större utgifter som en resa exempelvis. Du gör så klart precis som du vill, men man kan skaffa sig en liten buffert som ligger på ett sparkonto, utöver sina långsiktiga besparingar som inte är lika lättillgängliga. Som sagt förlorar man lite pengar på att ha dem placerade så, men det är bara en relativt liten summa vi pratar om. Tanken är att du vinner på att ha en liten summa där på sparkontot, bara nån bankdag bort, för att kunna betala t.ex. en större kreditkortsräkning eller liknande.

Du använder kreditkortet som buffert och det fungerar, men är inte optimalt.
Citera
2024-02-15, 15:24
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Aldrig hört någon använda sas istället för att skriva så att säga.

Och sen i en tråd där det doskuteras kreditkort flygpoäng osv att skriva sas då kan ju förvirra.
Citera
2024-02-15, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Inte ens relevant för 96% av Sveriges befolkning då de flesta inte flyger med jobbet.
Nej, jag flyger verkligen inte i jobbet. Men jag använder mitt Mastercard varje dag och varje månad så får jag SAS bonuspoäng beroende av hur mycket jag använt kortet. Just denna resa kostade bara 15000 poäng pga lågsäsong och jag har ytterligare 15000 poäng kvar men ska spara ihop lite till och åka i höst.
Citera
2024-02-20, 14:12
Medlem
Keldors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
En nackdel kan vara att krediten man har påverkar UC-rankingen.

Inte om man betalar hela skulden varje månad.
Citera
2024-02-22, 14:43
Medlem
En vecka kvar på Amex tillfälliga signup-erbjudande där man får extra bonuspoäng/cashback. Har TS bestämt sig att köra på kreditkort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in