2024-02-02, 19:45
Medlem
particulum1s avatar
Jag har identifierat flera pågående utmaningar som påverkar vår användarupplevelse i detta forum. Nedan är en analys av dessa tre specifika problemområden, tillsammans med föreslagna lösningar för att förbättra situationen.

Problemområde 1:
Ett påtagligt problem i detta forum är den ibland utmanande uppgiften att avgöra var man bäst bör placera en tråd som användare. Detta leder ibland till felaktiga val av kategorier och underkategorier för tråden. Det är inte ovanligt eftersom trådar ofta kan röra flera ämnen samtidigt och därmed blir svåra att kategorisera korrekt.

Problemområde 2:
När en tråd hamnar i fel kategori eller underkategori krävs naturligtvis en åtgärd. Här kommer moderatorernas roll in i bilden. För att främja den grundläggande funktionen av ett diskussionsforum, nämligen diskussion, skulle det mest lämpliga vara att flytta tråden till den kategori eller underkategori där den bäst passar. Tyvärr sker detta inte alltid, och ibland kastas tråden direkt i papperskorgen, vilket i praktiken eliminerar huvudsyftet med ett diskussionsforum.

- Givetvis finns det undantag när denna åtgärd är legitimerad, så som när någon bara skriver en osammanhängande mening utan knappt någon kontext, spam eller det som oftast benämns som "trams".

Problemområde 3:
Det uppstår en ytterligare komplikationer när användare har investerat tid och ansträngning i att skapa en tråd som sedan flyttas till papperskorgen av en moderator på grund av fel kategorival från användarens perspektiv. I detta perspektiv finns flera potentiella utfall:

3.1. Användaren kan välja att skapa tråden på nytt och försöka placera den i rätt forum. Detta medför risken att tråden återigen hamnar i fel kategori eller underkategori och därmed återupprepar problemområde 2.

3.2. En annan möjlighet är att kontakta moderatorn som flyttade tråden till papperskorgen och be om att den återplaceras i rätt kategori eller underkategori. Detta medför en onödig börda för moderatorn, eftersom situationen i många fall kunde ha undvikits genom att moderatorn initialt flyttade tråden till rätt plats. Detta skapar en ineffektiv cirkel som kan förbättras.

3.3. Att kontakta en moderator innan man placerar en tråd. Detta medför uppenbarligen ökad börda för moderatorer, som jag inte kan tänka mig är önskvärt, eftersom moderatorer skulle behöva spendera betydande tid och möda på att guida användare till vilken kategori deras tråd bör placeras i. Det skulle också resultera i en ökning av antalet trådar som inleds enbart för att begära råd om var de bör placeras, vilket hindrar effektiv hantering av trådflödet och primära syftet med ett diskussionsforum, nämligen diskussion.

Sammanfattningsvis kan jag med denna analys konstatera att problemområde 2, 3, 3.1, 3.2 och 3.3 kan undvikas genom att moderatorer prioriterar att flytta trådar till rätt kategori istället för att skicka dem till papperskorgen. Att inte göra detta riskerar inte bara att orsaka mer arbete för andra moderatorer, utan det hindrar också det primära syftet med detta forum, nämligen diskussion.

Med det sagt vill jag också framföra att ibland bör vi verkligen visa vår uppskattning till våra kära moderatorer som ständigt hanterar alla våra kategoriseringsmisstag. Kanske är det orealistiskt att förvänta oss att de ska flytta våra trådar till rätt kategori innan de hamnar i papperskorgen – trots allt, att tänka kräver ansträngning, och det är ju en extra börda för moderatorerna.

Istället borde vi alla kanske ta en stund och reflektera över den känslomässiga smäll vi får när våra välövervägda trådar hamnar i papperskorgen. Tack, moderatorer, för att ni hjälper oss att växa genom våra misstag.
2024-02-02, 20:07
Medlem
Rastapunxs avatar
Shit. Innan du postar så fråga moderator I forumet om det funkar. Så får du inga problem.
2024-02-02, 20:14
Medlem
CreepyCrawls avatar
Det finns en tråd om man är osäker:
(FB) Undrar du var du ska placera din tråd? FRÅGA HÄR ◄◄◄
2024-02-02, 20:42
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Shit. Innan du postar så fråga moderator I forumet om det funkar. Så får du inga problem.

Onödig belastning utav moderatorer, förklaras i 3.3.

Kommer också med ytterligare ett icke önskvärt utfall; användaren måste vänta på svar innan den kan posta sin tråd och eventuellt börja sin diskussion i tråden, detta försämrar användarens upplevelse utav forumet. Inte olikt att stå i kö och vänta.

Jag klassar detta icke-önskvärda utfall som ytterligare en punkt i problemområde 3: 3.4.

Tack för bidraget.
Senast redigerad av particulum1 2024-02-02 kl. 21:00.
2024-02-02, 20:43
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CreepyCrawl
Det finns en tråd om man är osäker:
(FB) Undrar du var du ska placera din tråd? FRÅGA HÄR ◄◄◄
Ett acceptabelt alternativ, men kommer med ett markant hinder; användaren måste vara medveten om att denna tråden existerar. Utöver det också 3.4.
2024-02-02, 21:06
Medlem
CreepyCrawls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ett acceptabelt alternativ, men kommer med ett markant hinder; användaren måste vara medveten om att denna tråden existerar. Utöver det också 3.4.

Det går inte att komma ifrån det faktum att det ligger en del ansvar på användaren att bekanta sig med forumet. Vid (minst) 18-års ålder måste man kunna ta det.
2024-02-02, 21:08
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Det går inte att komma ifrån det faktum att det ligger en del ansvar på användaren att bekanta sig med forumet. Vid (minst) 18-års ålder måste man kunna ta det.

Det går heller inte att komma ifrån det faktum att användare inte gör det, trots den anledningen du presenterar.
2024-02-02, 21:13
Medlem
CreepyCrawls avatar
Citat:
Det går heller inte att komma ifrån det faktum att användare inte gör det, trots den anledningen du presenterar.

Folk kommer alltid att göra fel, medvetet eller omedvetet, på forumet. Ibland får dom en varning, då kan man lära sig av det eller fortsätta köra på och bli avstängd.

Om mods skulle behöva ägna sig åt att flytta trådar rätt hela tiden utan konsekvenser för användarna så skulle definitivt ingen lära sig utan arbetsbördan skulle snarare öka för moderatorerna. Det är ingen utveckling man vill se gissar jag.
2024-02-02, 21:48
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Folk kommer alltid att göra fel, medvetet eller omedvetet, på forumet. Ibland får dom en varning, då kan man lära sig av det eller fortsätta köra på och bli avstängd.

Det handlar om något som inte kan påverkas genom förbättringar från moderatorer eller den struktur som utgör grundvalen för ett forum. Med andra ord är det ett individuellt problem som inte är relevant i anseendet att förbättra produkten som helhet.
Citat:
Om mods skulle behöva ägna sig åt att flytta trådar rätt hela tiden utan konsekvenser för användarna så skulle definitivt ingen lära sig utan arbetsbördan skulle snarare öka för moderatorerna. Det är ingen utveckling man vill se gissar jag.
Flyttningen av trådar utförs oavsett om de placeras i kategorin papperskorgen eller i rätt kategori. Moderatorn utför samma fysiska arbetsinsats oavsett destinationen. Det enda undantaget är att moderatorn gör en kort analys för att avgöra var tråden bör flyttas. Detta visar på att det krävs samma arbete att flytta en tråd oavsett om det är till papperskorgen eller till rätt kategori.

Att anta att användare inte lär sig något när deras trådar flyttas till rätt kategori utan istället måste bestraffas genom att deras trådar flyttas till papperskorgen för att lära sig, är en förhastad slutsats utan belägg.

Om jag till exempel skapar en tråd och placerar den i fel kategori, och en moderator flyttar den till rätt kategori, så uppmärksammar jag detta och förstår att jag har gjort ett misstag. Jag antar att du också lär dig av det om det händer dig. Om mitt antagande är inkorrekt, vänligen rätta mig.

Detta tillvägagångssätt syftar till att erbjuda användaren en konstruktiv inlärningsupplevelse istället för att bestraffa dem. Dessutom bidrar det till att förbättra användarens erfarenhet av forumets "service".

Det är viktigt att också framföra i denna kontext att det finns en inkonsekvens bland moderatorer när det gäller att flytta trådar till rätt kategori, vissa moderatorer gör det och andra moderatorer gör det inte. Det visar på behovet av tydligare riktlinjer och en gemensam praxis för att säkerställa en enhetlig användarupplevelse.
2024-02-03, 00:43
Medlem
Citat:
Det handlar om något som inte kan påverkas genom förbättringar från moderatorer eller den struktur som utgör grundvalen för ett forum. Med andra ord är det ett individuellt problem som inte är relevant i anseendet att förbättra produkten som helhet.

Flyttningen av trådar utförs oavsett om de placeras i kategorin papperskorgen eller i rätt kategori. Moderatorn utför samma fysiska arbetsinsats oavsett destinationen. Det enda undantaget är att moderatorn gör en kort analys för att avgöra var tråden bör flyttas. Detta visar på att det krävs samma arbete att flytta en tråd oavsett om det är till papperskorgen eller till rätt kategori.

Att anta att användare inte lär sig något när deras trådar flyttas till rätt kategori utan istället måste bestraffas genom att deras trådar flyttas till papperskorgen för att lära sig, är en förhastad slutsats utan belägg.

Om jag till exempel skapar en tråd och placerar den i fel kategori, och en moderator flyttar den till rätt kategori, så uppmärksammar jag detta och förstår att jag har gjort ett misstag. Jag antar att du också lär dig av det om det händer dig. Om mitt antagande är inkorrekt, vänligen rätta mig.

Detta tillvägagångssätt syftar till att erbjuda användaren en konstruktiv inlärningsupplevelse istället för att bestraffa dem. Dessutom bidrar det till att förbättra användarens erfarenhet av forumets "service".

Det är viktigt att också framföra i denna kontext att det finns en inkonsekvens bland moderatorer när det gäller att flytta trådar till rätt kategori, vissa moderatorer gör det och andra moderatorer gör det inte. Det visar på behovet av tydligare riktlinjer och en gemensam praxis för att säkerställa en enhetlig användarupplevelse.

Delar din uppfattning i sin helhet.

En TS som gjort en korrekt trådstart, ansett sig ha valt rätt forum, och därefter drabbas av en moderator som kliver in och korgar tråden för att få sig en fix, kommer inte "lära sig" av detta. Inte heller kommer forumet förbättras.

Det saknas riktlinjer - vissa mods är professionella och inser att trådstarten uppfyller kraven, men anser att annat forum passar bättre och flyttar tråden, medan andra mods gärna kväver en diskussion i sin linda. Det är möjligt att det ger en indivuduell kick för en osäker moderator, men är destruktivt för diskussionen och FB som forum.

Att korga en bra trådstart för ett påstått felval av forum fördröjer eller förhindrar en bra diskussion, när alternativet varit att enkelt flytta tråden. Det sparar dessutom tid för moderatorn. Tid som kan läggas på att rensa bland de mängder av skräpinlägg som finns i alltför många trådar, och som ligger kvar trots att de till synes är rapporterade.
2024-02-03, 01:06
Medlem
Ruskigbusss avatar
Alltså. Vi mods flyttar trådar oftast.

Men, om tråden är tramsig, otydlig, kan handla om allt möjligt, eller i bland - innehåller fraser som "mod får flytta tråden rätt" (tack, det vet vi) - och det kan antas att trådskaparen helt enkelt var för lat för att orka kolla var tråden hör hemma, ja, då minskar i alla fall min vilja att hjälpa tråden rätt.

Får man okvädningsord eller blir misstänkliggjord för att vara allt från kommunist till nazist, eller numera vaxare/antivaxare, judeförsvarare/terroristkramare eller något annat som frågeställaren ogillar - då minskar också lusten att hjälpa till.

Är man osäker - fråga en mod i det tilltänkta forumet, om man frågar som man bör göra en medmänniska, så får man oftast ett svar.

Skulle det gå så illa att tråden papperskorgas, så är det inte heller beslut ristade i sten. Vi får - och gör ibland - fiska upp trådar och lägga de i ett bättre forum.

Om någon frågar på ett humant sätt.
2024-02-03, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Alltså. Vi mods flyttar trådar oftast.

Men, om tråden är tramsig, otydlig, kan handla om allt möjligt, eller i bland - innehåller fraser som "mod får flytta tråden rätt" (tack, det vet vi) - och det kan antas att trådskaparen helt enkelt var för lat för att orka kolla var tråden hör hemma, ja, då minskar i alla fall min vilja att hjälpa tråden rätt.

Får man okvädningsord eller blir misstänkliggjord för att vara allt från kommunist till nazist, eller numera vaxare/antivaxare, judeförsvarare/terroristkramare eller något annat som frågeställaren ogillar - då minskar också lusten att hjälpa till.

Är man osäker - fråga en mod i det tilltänkta forumet, om man frågar som man bör göra en medmänniska, så får man oftast ett svar.

Skulle det gå så illa att tråden papperskorgas, så är det inte heller beslut ristade i sten. Vi får - och gör ibland - fiska upp trådar och lägga de i ett bättre forum.

Om någon frågar på ett humant sätt.

Jag tycker du har en bra inställning och följer det säkert. Men alla moderatorer resonerar inte som du.

Tre av mina trådar har korgats i närtid. Samtliga är trådar som utan vidare kunnat flyttas och då sparat tid och låtit bra diskussioner fortsätta. Har haft PM-diskussion, från min sida sakliga utan trams eller personangrepp.

Enligt riktlinjerna för klagomål gäller "Observera att syftet är diskussion" - men de moderatorerna har inte varit intresserade av diskussion, utan enbart någon form av barnslig maktuppvisning genom att försöka styrka ett påstått fel, helt utan att reflektera över det jag föreslagit om trådflytt som bättre alternativ.

Jag har startat klagotråd om 1 av dessa 3, nämligen (FB) Korgad tråd och varning från Neksnor i "Övriga Resediskussioner". Befogad åtgärd?. PM-konversationen finns i spoilern i trådstarten.

Var och en får själv bedöma om aktuell moderator agerat professionellt och konstruktivt för FB som forum.

Är man osäker som person, är det förstås tråkigt, men inget som borde spegla sig i rollen som moderator. Därför vore riktlinjer att föredra. Jag håller helt med användaren particulum1.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in