2024-02-03, 04:26
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Alltså. Vi mods flyttar trådar oftast.

Men, om tråden är tramsig, otydlig, kan handla om allt möjligt, eller i bland - innehåller fraser som "mod får flytta tråden rätt" (tack, det vet vi) - och det kan antas att trådskaparen helt enkelt var för lat för att orka kolla var tråden hör hemma, ja, då minskar i alla fall min vilja att hjälpa tråden rätt.

Får man okvädningsord eller blir misstänkliggjord för att vara allt från kommunist till nazist, eller numera vaxare/antivaxare, judeförsvarare/terroristkramare eller något annat som frågeställaren ogillar - då minskar också lusten att hjälpa till.

Är man osäker - fråga en mod i det tilltänkta forumet, om man frågar som man bör göra en medmänniska, så får man oftast ett svar.

Skulle det gå så illa att tråden papperskorgas, så är det inte heller beslut ristade i sten. Vi får - och gör ibland - fiska upp trådar och lägga de i ett bättre forum.

Om någon frågar på ett humant sätt.

Det är oavsett hur påfrestande det kan vara att läsa, viktigt att förstå att det finns användare som kan vara okunniga eller ignoranta och som ibland uttrycker sig på ett otrevligt eller obegrundat sätt. Denna typ av beteende är inte av primär betydelse inom denna kontext. Det är något som en moderator varken kan kontrollera eller bör ägna överdriven tid åt. En moderators huvudsakliga befogenheter inkluderar att hantera de specifika funktioner som moderatorrollen innebär inom detta forum, såsom att flytta trådar och fatta beslut i samband med dessa funktioner.

Att låta obegrundade anklagelser och dåliga attityder påverka beslutsfattandet i moderatoruppgifter är inte en optimal strategi och kan vara skadlig för forumet som helhet. Det kan påverka användarupplevelsen negativt, skada forumets rykte och skapa mer arbete för moderatorerna. Att fatta beslut utifrån emotionella reaktioner kan leda till att fler meddelanden måste granskas och besvaras, vilket i stället skulle kunna användas mer effektivt för moderering. I bästa fall skulle det även ge moderatorer möjlighet att ägna mer tid åt diskussioner snarare än att moderera.

Vi förstår att det kan vara en psykologisk utmaning att ignorera personliga påhopp som moderator, särskilt när de förekommer i stor omfattning. Det är dock en uppgift som måste hanteras för att gynna forumets huvudsyfte, nämligen att möjliggöra meningsfulla diskussioner och därigenom upprätthålla högsta möjliga kvalitet på forumet.

För att förenkla hanteringen av trådar, föreslår jag följande riktlinje för moderatorer när det gäller att flytta trådar till lämpliga kategorier:

- Om tråden uppfyller kraven för att inte hamna i papperskorgen men ligger i fel kategori, bör den flyttas till en mer passande kategori.

Det är troligt att det redan finns riktlinjer och bedömningar angående att flytta trådar till papperskorgen baserat på bristande kontext eller innehåll, så dessa behöver sannolikt inte beröras ytterligare.

Riktlinje för att hantera ignoranta användare:

- Ta en kort paus för att återhämta sig och återvända till situationen med ett lugnt sinne, vilket möjliggör objektiva bedömningar utan känslomässig påverkan.
2024-02-03, 07:06
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Att låta obegrundade anklagelser och dåliga attityder påverka beslutsfattandet i moderatoruppgifter är inte en optimal strategi och kan vara skadlig för forumet som helhet. Det kan påverka användarupplevelsen negativt, skada forumets rykte och skapa mer arbete för moderatorerna. Att fatta beslut utifrån emotionella reaktioner kan leda till att fler meddelanden måste granskas och besvaras, vilket i stället skulle kunna användas mer effektivt för moderering. I bästa fall skulle det även ge moderatorer möjlighet att ägna mer tid åt diskussioner snarare än att moderera.

Vi förstår att det kan vara en psykologisk utmaning att ignorera personliga påhopp som moderator, särskilt när de förekommer i stor omfattning. Det är dock en uppgift som måste hanteras för att gynna forumets huvudsyfte, nämligen att möjliggöra meningsfulla diskussioner och därigenom upprätthålla högsta möjliga kvalitet på forumet.

Nja, det handlar inte om emotionella reaktioner utan mer som "som man ropar får man svar".

Notera att vi som moddar inte är anställda, får lön eller annan ersättning såsom kundtjänstpersonal får.
Vi är också användare, som under en tid tagit på oss att hjälpa till att göra forumet mer lättanvänt för de som vill ha ett forum.

När någon slöröv inte orkar, utan mer har attityden - låt nån annan göra jobbet - så är det lätt begripligt att vi frivilligas motivation att hjälpa denna person att få till en bra debatt i en fråga som är angelägen för den - är ganska låg.

Jag säger inte att vi alltid gör rätt. Vi är också människor och misstag begås. Eller så kan nån komma med ett argument som vi inte tänkt på, som gör att det finns skäl att låta en kastad tråd återvända.

Men, diskutera med oss som vuxna personer. Inse att även vår tid är begränsad, och den där tråden som just du skapade kanske är viktig för dig - men kanske inte så många andra.

Ge oss skäl att ompröva beslut.
2024-02-03, 08:13
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Nja, det handlar inte om emotionella reaktioner utan mer som "som man ropar får man svar".

Notera att vi som moddar inte är anställda, får lön eller annan ersättning såsom kundtjänstpersonal får.
Vi är också användare, som under en tid tagit på oss att hjälpa till att göra forumet mer lättanvänt för de som vill ha ett forum.

När någon slöröv inte orkar, utan mer har attityden - låt nån annan göra jobbet - så är det lätt begripligt att vi frivilligas motivation att hjälpa denna person att få till en bra debatt i en fråga som är angelägen för den - är ganska låg.

Jag säger inte att vi alltid gör rätt. Vi är också människor och misstag begås. Eller så kan nån komma med ett argument som vi inte tänkt på, som gör att det finns skäl att låta en kastad tråd återvända.

Men, diskutera med oss som vuxna personer. Inse att även vår tid är begränsad, och den där tråden som just du skapade kanske är viktig för dig - men kanske inte så många andra.

Ge oss skäl att ompröva beslut.

Att förlora motivationen och intresset är i hög grad en känslomässig reaktion på de tänkta orsakerna. Tolka inte detta som en personlig attack, som om jag försöker ifrågasätta dina förmågor eller din integritet.

Jag kan försäkra dig om att denna tråd är viktig både för dig och dina moderatorkollegor, eftersom ni ansvarar för modereringen av forumet. Tänk också på ägarna av detta forum, vars produkt du är med och modererar, och deras ekonomiska intressen. Det är inte svårt att förstå sambandet mellan att ha en högkvalitativ produkt och att generera ekonomisk vinst, därav kommer jag inte att förklara det.

För min del har jag inget ansvar i modereringen, och jag har inget ekonomiskt intresse i detta forum. Om jag skapar en tråd och den skulle flyttas till papperskorgen kan jag enkelt skapa liknande trådar om och om igen tills jag hittar rätt kategori, men jag väljer att inte göra det. Istället föreslår jag en lösning på ett problem som påverkar inte bara mig utan alla användare. Problemet kanske inte kan lösas helt, men det kan definitivt förbättras. Det skulle leda till en bättre användarupplevelse för alla, minska arbetsbelastningen för dig och dina moderatorkollegor, och potentiellt bidra till en förbättring av produkten.

Implementeringen av den enkla riktlinjen som jag tidigare presenterade skulle kunna bli en vinst på tre olika sätt.

Hur du och dina kollegor använder detta förslag är upp till er i slutändan.
2024-02-03, 08:24
Bannlyst
Moderatorerna gör faktiskt ett väldigt bra jobb, om man bara tar ett steg tillbaka och tittar på sina inlägg med lite distans.
2024-02-03, 09:39
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9.79benj
Moderatorerna gör faktiskt ett väldigt bra jobb, om man bara tar ett steg tillbaka och tittar på sina inlägg med lite distans.
Ja, definitivt beklagligt att deras arbete och tidsåtgång inte möts med ekonomisk ersättning, vilket kan framstå som orättvist med tanke på det betydande värde de bidrar med till forumet och dess gemenskap. Å andra sidan avspeglar deras beredvillighet att engagera sig och bidra utan finansiell kompensation en imponerande hängivenhet och passion för ämnena och forumets gemenskap.
2024-02-03, 09:41
Bannlyst
Citat:
Ja, definitivt beklagligt att deras arbete och tidsåtgång inte möts med ekonomisk ersättning, vilket kan framstå som orättvist med tanke på det betydande värde de bidrar med till forumet och dess gemenskap. Å andra sidan avspeglar deras beredvillighet att engagera sig och bidra utan finansiell kompensation en imponerande hängivenhet och passion för ämnena och forumets gemenskap.
Varför skulle dom få ekonomisk ersättning? Vad skulle syftet vara med det??
2024-02-03, 09:45
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9.79benj
Varför skulle dom få ekonomisk ersättning? Vad skulle syftet vara med det??
Ekonomisk ersättning kan fungera som ett erkännande av det värde som moderatorerna tillför till forumet. Det är ett sätt att visa uppskattning för deras tid, ansträngning och de färdigheter de bidrar med. Att få betalt för sitt arbete kan också öka motivationen och engagemanget hos moderatorer. Det kan göra dem mer benägna att investera tid och ansträngning i att underhålla och förbättra forumet.
2024-02-03, 09:47
Bannlyst
Citat:
Ekonomisk ersättning kan fungera som ett erkännande av det värde som moderatorerna tillför till forumet. Det är ett sätt att visa uppskattning för deras tid, ansträngning och de färdigheter de bidrar med. Att få betalt för sitt arbete kan också öka motivationen och engagemanget hos moderatorer. Det kan göra dem mer benägna att investera tid och ansträngning i att underhålla och förbättra forumet.
Dom är så bra dom kan bli. Ekonomisk ersättning skulle bara locka till sig idioter.
2024-02-03, 09:51
Medlem
Ruskigbusss avatar
Bara för att vara tydlig. Ingen moderator jag känner till VILL ha ekonomisk ersättning, ett av flera skäl är att i så fall behöver ju forumet veta vem vi är, vilket rimmar dåligt med anonymiteten.

Att jag tog upp det är alltså att det finns olika nivåer av krav på "professionalism" på någon som är anställd för att göra en syssla - och någon som gör det på fritiden utan ersättning.
2024-02-03, 09:52
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Att förlora motivationen och intresset är i hög grad en känslomässig reaktion på de tänkta orsakerna. Tolka inte detta som en personlig attack, som om jag försöker ifrågasätta dina förmågor eller din integritet.

Jag kan försäkra dig om att denna tråd är viktig både för dig och dina moderatorkollegor, eftersom ni ansvarar för modereringen av forumet. Tänk också på ägarna av detta forum, vars produkt du är med och modererar, och deras ekonomiska intressen. Det är inte svårt att förstå sambandet mellan att ha en högkvalitativ produkt och att generera ekonomisk vinst, därav kommer jag inte att förklara det.

För min del har jag inget ansvar i modereringen, och jag har inget ekonomiskt intresse i detta forum. Om jag skapar en tråd och den skulle flyttas till papperskorgen kan jag enkelt skapa liknande trådar om och om igen tills jag hittar rätt kategori, men jag väljer att inte göra det. Istället föreslår jag en lösning på ett problem som påverkar inte bara mig utan alla användare. Problemet kanske inte kan lösas helt, men det kan definitivt förbättras. Det skulle leda till en bättre användarupplevelse för alla, minska arbetsbelastningen för dig och dina moderatorkollegor, och potentiellt bidra till en förbättring av produkten.

Implementeringen av den enkla riktlinjen som jag tidigare presenterade skulle kunna bli en vinst på tre olika sätt.

Hur du och dina kollegor använder detta förslag är upp till er i slutändan.

Det pågår en hel del arbete med moderering beträffande flytt av trådar som inte är synligt för gemene användare. Vi har ofta diskussioner internt om vart en tråd skulle kunna få bo. Ofta kan det finnas anledningar till att vi inte flyttar tråden - jag brukar försöka förtydliga om jag korgar eller låser en tråd vad som eventuellt krävs för att diskutera ämnet i ett annat forum - i de fall en flytt ej är möjlig. Så det korta svaret är att vi faktiskt flyttar en mängd trådar dagligen. Sedan kan det ju alltid bli bättre. Ofta faller det på att trådstarten inte håller - eller behöver kompletteras på något sätt.
2024-02-03, 10:04
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Bara för att vara tydlig. Ingen moderator jag känner till VILL ha ekonomisk ersättning, ett av flera skäl är att i så fall behöver ju forumet veta vem vi är, vilket rimmar dåligt med anonymiteten.

Att jag tog upp det är alltså att det finns olika nivåer av krav på "professionalism" på någon som är anställd för att göra en syssla - och någon som gör det på fritiden utan ersättning.
Ja, jag förstår vad du menar. Dock vill jag försiktigt påpeka att det kan uppfattas som om du antar en offerroll när du framför sådana argument. Detta står i kontrast till att axla moderatorrollen, speciellt med medvetenheten om att ingen ersättning kommer att utgå.
2024-02-03, 10:34
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ja, jag förstår vad du menar. Dock vill jag försiktigt påpeka att det kan uppfattas som om du antar en offerroll när du framför sådana argument. Detta står i kontrast till att axla moderatorrollen, speciellt med medvetenheten om att ingen ersättning kommer att utgå.

Nja, offer och offer, det är förstås frivilligt uppdrag.

Vad jag försöker få fram är att det är lätt att kräva att andra gör på ett visst sätt, men att huvudansvaret bör nog ligga på en själv. Att tro att det med reglemente går att få modereringen att ske så som man själv anser det vara bäst, är nog i bästa fall fåfängt.

OM man tycker att en tråd man lagt ner arbete på att skapa blivit felaktigt behandlad, så lönar det sig att inleda en dialog, med argument i sak. Då brukar det i de flesta fall lösa sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in