2026-03-03, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylven
Om det inte fungerar att bryta igenom spärren, att mekanismen går sönder så brukar jag istället skruva ut hela innehållet (skruva motsatt håll) och använda en avklippt grillpinne för att trycka direkt på gummikolven. Det blir ju då mer ungefärliga doser men det fungerar ju tillräckligt bra om man inte tar väldigt lite från en stor penna.

Vi får njuta så länge det varar med "golden dose"...

https://www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/lakemedel/lilly-agerar-mot-golden-dose-av-mounjaro/
Citera
2026-03-04, 10:10
Medlem
Är det fler som får blåmärken av sprutan? Jag ser inte klok ut på kroppen. De sitter kvar i mer än 3 veckor så jag ser ut som en leopard snart. Finns det nåt att göra för att undvika blåmärken?
Citera
2026-03-04, 12:56
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dundret-Blixt
Är det fler som får blåmärken av sprutan? Jag ser inte klok ut på kroppen. De sitter kvar i mer än 3 veckor så jag ser ut som en leopard snart. Finns det nåt att göra för att undvika blåmärken?

Dom kommer för att du punkterar blodkärl
Citera
2026-03-05, 22:40
Medlem
Mikaelias avatar
Känns det inte märkligt att injicera på sig själv? Gör det ont? Kan man välja vart som helst på kroppen?
Citera
Igår, 05:48
Medlem
klumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysktysk
Är det någon som upplevt att dom fått ont i ena knät? Vet inte om jag gjort nåt via jobbet eller om det kan va pga medicinen.
Fick ont lite överallt när jag gått ned ca 10kg. Misstänker att det har att göra med förändringen av belastning på leder. nu, minus 30+ har jag inte ont någon annan stans än i plånboken.
Citera
Igår, 13:21
Medlem
Dishys avatar
Citat:

Får mer sällan blåmärken i magen, fick nästan varje gång i låren.
Citera
Igår, 13:47
Medlem
Citat:

Har aldrig hänt mig. Alltid tagit i magen.
Citera
Igår, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klump
Fick ont lite överallt när jag gått ned ca 10kg. Misstänker att det har att göra med förändringen av belastning på leder. nu, minus 30+ har jag inte ont någon annan stans än i plånboken.

Okej! Säkert bara jag som övertänker allting nu.
Men jag har också snart gått ner nästan 10kg så det är ju en del kg som man tagit bort på knäna.
Jag jobbade uppe på en lift förra veckan på cirka 30m och jag är höjdrädd så jag spände mina ben medans jag stod o jobba och tror det kanske har lite med det att göra också.
Har iallafall börjat käka magnesium och kollagen och D-vitamin mer så får se om det gör någon skillnad!

Tack för svaret ha en trevlig helg!
Citera
Idag, 04:42
Medlem
Hej

Jag ska köra min 4e spruta på 2.5mg idag
Jag är 177 cm och började min resa den 17e feb på 105 kg. Jag tar sprutan var 6e dag. Inga biverkningar förutom när man tar någon öl. Då får jag illamående, lätt yrsel och kanske mer ångest dagen efter. Annars är det inget konstigt.

17/2

104,9kg

7/3

Dag 18

95,9 kg

Jag tycker det funkar super. Dock är dag 4 den värsta för mig med hunger. Innan och efter dag 4 är det hur bra som helst. Jag går 45 min varje dag på bandet hemma och kör pyttelite styrka med hantlar. Går ca 14 000nsteg per dag..

Försöker äta runt 1200 kalorier per dag, men dricker öl 1-2 dagar i veckan..

Målvikten är 88-90 kg. Kommer öka dosen till 5 mg och ligga på den ett tag

Lycka till där ute
Citera
Idag, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Känns det inte märkligt att injicera på sig själv? Gör det ont? Kan man välja vart som helst på kroppen?

Jag kör på magen bara. Tar tag i fettet, sätter mig på knä och böjer mig fram. Känns inte ens då. Och jag är liiiivrädd för sprutor. Så det går bra. Första gången är man skakis. Sen är det rutin och löses på 30 sek

Lycka till
Citera
Idag, 10:24
Medlem
Härligt!
Vilken bra start du haft!, av nyfikenhet bara,- varför vill du öka dosen? Är det för att se om hungern den där "dag 4" släpper eller ngt annat? Funderar själv på om jag skulle stanna på 2,5 nu inför dos nummer 4 eller öka enligt det där schemat , ju mer jag läser på om det dessto mer virrig blir jag😅 Tänker att sålänge jag går ner i vikt något halvkilo i veckan och har lagom mkt biverkningar typ huvudvärk trots att jag dricker 2 liter /dag jämfört med 0,0 liter förut så bör man kanske stanna på samma dos, och ta till en ökning till 5 när vikten börjar stå still. Eller kanske öka till nåt mitt emellan. Men jag vet inte, är väldigt osäker.
Hur resonerar du med dig själv?

Citat:
Ursprungligen postat av FrankenRollie
Hej

Jag ska köra min 4e spruta på 2.5mg idag
Jag är 177 cm och började min resa den 17e feb på 105 kg. Jag tar sprutan var 6e dag. Inga biverkningar förutom när man tar någon öl. Då får jag illamående, lätt yrsel och kanske mer ångest dagen efter. Annars är det inget konstigt.

17/2

104,9kg

7/3

Dag 18

95,9 kg

Jag tycker det funkar super. Dock är dag 4 den värsta för mig med hunger. Innan och efter dag 4 är det hur bra som helst. Jag går 45 min varje dag på bandet hemma och kör pyttelite styrka med hantlar. Går ca 14 000nsteg per dag..

Försöker äta runt 1200 kalorier per dag, men dricker öl 1-2 dagar i veckan..

Målvikten är 88-90 kg. Kommer öka dosen till 5 mg och ligga på den ett tag

Lycka till där ute
Citera
Idag, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liss1
Härligt!
Vilken bra start du haft!, av nyfikenhet bara,- varför vill du öka dosen? Är det för att se om hungern den där "dag 4" släpper eller ngt annat? Funderar själv på om jag skulle stanna på 2,5 nu inför dos nummer 4 eller öka enligt det där schemat , ju mer jag läser på om det dessto mer virrig blir jag😅 Tänker att sålänge jag går ner i vikt något halvkilo i veckan och har lagom mkt biverkningar typ huvudvärk trots att jag dricker 2 liter /dag jämfört med 0,0 liter förut så bör man kanske stanna på samma dos, och ta till en ökning till 5 när vikten börjar stå still. Eller kanske öka till nåt mitt emellan. Men jag vet inte, är väldigt osäker.
Hur resonerar du med dig själv?

Jag resonerade med gemini =))
Men det blev naturligt eftersom jag fick 5mg skickat till mig och vad jag förstår är det underhållsdosen. Så den tänkte jag köra på kanske 1-2 månader till efter första gången.
Har dock hört att många kan uppleva mer biverkningar på den dosen. Och jagv har som sagt inte haft några på 2.5mg. Så det återstår att se. Och sen kör jag var 6e dag. Det passar mig mycket bra

Men känner du att du klarar dig så skulle jag nog säga att kör på så länge du tycker det funkar på 2,5mg.

Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in