2026-01-09, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sibetaen
Gick ner till målvikt på 5mg Mounjaro. Gick ner 26 kilo på 8 månader så allt har gått perfekt. Från 85 till 59. Nu började jag på 3,75 mg igår. Får se hur det går, men kommer aldrig vilja gå över 60 igen. Kommer nog klara det. Vill så klart gå ned på lägre dos i vår.

Jag har också nyss nått målvikt, 77 kg +-3. Sista tiden gick jag på 5mg var femte dag. Ska nu börja dra ner. Tanken var 3,3 (20 klick på min 10mg penna) men det var GD som krånglade så första dosen efter målvikt blev bara 2,0. Känns fortfarande bra iofs. Men ska ta nästa efter 3 dagar för att kompensera. Sedan har jag tänkt stå kvar minst 5 veckor på en nivå innan jag sänker ytterligare. Höja återigen kan ju ske snabbare om suget blir för stort.
Citera
2026-01-09, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tioavtio
Har du gjort så någon gång? Är lite rädd.. men är ju också alltid lite orolig haha

Inte jag men flera som jag känner. Inga problem alls!
Citera
2026-01-09, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tioavtio
Ja.. hmm jag upplever att för mig blir illamåendet bättre när jag är försiktig med fett samt äter mer frukt o fibrer.. men det gör du nog också. Fan så knepigt, så segt o må illa ju, håll ut!

Jaaa, jag gör allt man ”ska”. Men det är inte såååå farligt ändå. Matbrus och hetsätning (som det blir utan medicin) är mycket värre än illamående så jag pinnar på. Kanske ger sig någon gång, vem vet!
Citera
2026-01-09, 18:35
Medlem
PinkBubblesGoApes avatar
Trött på att vara överviktigt. BMI >30. Frisk i övrigt.
Kan efter många olika bantningskurer genom livet det som behöver vetas kring kost, nutrition, motion. Gått ner +20 kg tidigare ett par gånger och trott jag knäckt koden. Men kroppens strävan tillbaka har gjort det svårt att långsiktigt stå emot food noise.

Någon som känner till en online-förskrivare där det inte krävs blodprover och träffar med dietist/SSK/läkare. Mer bara utifrån hälsoformulär och kanske något fotobevis får sitt recept och kan komma igång med sprutorna?
Citera
2026-01-10, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PinkBubblesGoApe
Kan efter många olika bantningskurer genom livet det som behöver vetas kring kost, nutrition, motion. Gått ner +20 kg tidigare ett par gånger och trott jag knäckt koden. Men kroppens strävan tillbaka har gjort det svårt att långsiktigt stå emot food noise.

Någon som känner till en online-förskrivare där det inte krävs blodprover och träffar med dietist/SSK/läkare. Mer bara utifrån hälsoformulär och kanske något fotobevis får sitt recept och kan komma igång med sprutorna?

Tyvärr blir det nog svårt. Läkarna har ju ansvar för din medicinska behandling och lär ju vilja ”prata” med dig på något sätt (jag chattar, inte haft videosamtal eller så).

Blodprov är kanske lättare att komma undan (får för mig att inte alla som bytt till Doktera behöver lämna). Men att slippa ha uppföljning och regelbundna samtal med en läkare än nog väldigt kört.
Citera
2026-01-10, 11:02
Medlem
Citat:

Min vårdgivare (Blodtrycksdoktorn) kräver inte fysiska träffar med läkare/SSK. Uppstarten var ett hälsoformulär och bilder, däremot behövde jag lämna blodprover när jag startade igång. Men det tog ju liksom ca 30 minuter av min tid (stannade och lämnade prover lite snabbt på väg till jobbet), så helt klart värt det.
Citera
2026-01-10, 11:03
Medlem
Citat:
Jag har en 15mg-penna och klickade 5mg, nyss börjat klicka 3,75gr.

Vilken vårdgivare använder du?

Är nöjd med Blodtrycksdoktorn som jag använder, men hade gärna bytt till en vårdgivare som godkänner att man räknar klick och på så sätt kan få ner kostnaden.
Citera
2026-01-10, 11:05
Medlem
PinkBubblesGoApes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunthar
Tyvärr blir det nog svårt. Läkarna har ju ansvar för din medicinska behandling och lär ju vilja ”prata” med dig på något sätt (jag chattar, inte haft videosamtal eller så).

Blodprov är kanske lättare att komma undan (får för mig att inte alla som bytt till Doktera behöver lämna). Men att slippa ha uppföljning och regelbundna samtal med en läkare än nog väldigt kört.

Tack för svar. Inga problem med något digitalt startsamtal och sedan uppföljning. Det jag vill undvika är lång uopstartsprocess och typ "viktskola " med dietist.
Citera
2026-01-10, 18:05
Medlem
OldMemberNewNames avatar
Citat:
En god idé är ju att du äter mindre… Det är det som du går ner av!

Precis, och det är just det som de här medicinerna hjälper en med.

Är nu nere på normalt BMI. Det gick till slut.
Senast redigerad av OldMemberNewName 2026-01-10 kl. 18:10.
Citera
2026-01-10, 18:08
Medlem
OldMemberNewNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyRamEmperor
Jag har mailat några olika aktörer och frågat om dom erbjuder högre dos + klickpenna men det är knappt någon som svarat (dom som svarat har sagt att det är på gång men att dom just nu inte erbjuder det). Någon som vet någon där man kan få högre dos utskriven?

Du får det från alla.
Du kommer inte få det direkt, utan du börjar med den minsta sprutan och sedan jobbar du dig uppåt var fjärde vecka.
Då säger du att jag har ingen känning på den här nivån, jag behöver en starkare dos.
Citera
2026-01-10, 18:18
Medlem
Citat:
Tack för svar. Inga problem med något digitalt startsamtal och sedan uppföljning. Det jag vill undvika är lång uopstartsprocess och typ "viktskola " med dietist.

Då skulle jag säga att i princip alla digitala aktörer passar.

Det brukar vara formulär, lite bilder, eventuellt något prov och sen chatt med läkare och så har man recept så fort proverna är analyserade.
Citera
2026-01-10, 19:21
Medlem
PinkBubblesGoApes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunthar
Då skulle jag säga att i princip alla digitala aktörer passar.

Det brukar vara formulär, lite bilder, eventuellt något prov och sen chatt med läkare och så har man recept så fort proverna är analyserade.

Perfekt! Har en kompis som gick till VC och det var en process att få recept och därefter både någon slags kostskola och uppföjningar med både dierist och såklart läkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in