2026-02-23, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liss1
Intressant att läsa hur andra har det! Man är ju både lite orolig och förväntansfull.
Jag upplever att det är svårt att veta om man ska öka enligt det normala schemat med dvs först 4 veckor á 2,5 och efter detta gå upp till 5.. hur vet man vad som är bäst att göra?
Jag har fått lite lagom effekt i form av nedsatt hungerskänslor samt att det ändå är en markant skillnad på mat-fokuset och "matbruset", lagt om kosten totalt och förväntade mig nog större effekt av det redan initialt. Men vikten ändras inte nämnvärt, jo jag vet att det är olika för alla, men dessa förändringar har iaf i alla tidigare dieter o bantningsförsök ändå gett effekt i tappade kilon, sådär normalt som 1/2-1 kg per vecka , och det hade jag förväntat mig här med. Vad tror ni, är det i ett sådant läge man helt klart ska öka upp dosen till 5 enligt schemat ? Kanske är det det som ska till, eller vinner man på att stå kvar på 2,5 ytterligare en månad? Upplever bra effekt de första dagarna efter sprutan men sen känns hungern mer påtaglig ju närmre nästa injektionsdag jag kommer. Dags för 3e dosen nu och har bara tappat 0;5 kg per vecka, tot - 1 kg trots benhård kosthållning ( jag arbetar som dietist så jag är ganska säker på vad jag bör äta och inte, men mitt dilemma har alltid varit att jag efter målvikt aldrig klarat av att stanna kvar där, pga matbrus som ju nu har tystnat avsevärt)

Finns det något community som ni andra håller till i någon annanstans man kanske kan joina? Lyckas inte hitta några aktiva forum, men skulle gärna vilja diskutera lite biverkningar och annat

Jag tror de flesta ökar till 5 mg efter 4 veckor om man mår okej, för 2,5 är mest för att vänja kroppen. På 5 mg blir effekten ofta jämnare över hela veckan och vikten brukar börja röra sig mer. Din 0,5 kg/vecka är inte dåligt alls i början!
Det finns en svensk Facebook-grupp som heter 'Viktresan Sverige - GLP1 stöd' där folk snackar mycket om Mounjaro, doser, biverkningar och allt möjligt. Den är rätt peppig och stödjande. Annars är r/Mounjaro på Reddit superbra (massa internationella erfarenheter, och några svenskar också).
Citera
2026-02-23, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylven
Jag har upplevelsen att Mounjaro på något sätt ger mig tillgång till den bundna energin i mina fettreserver, alltså att medicinen så att säga hjälper mig att bränna fett. Den sista doshöjningen jag gjorde var sådan att jag tyckte att jag fortfarande åt bra men att vikten slutade röra på sig. Efter doshöjning fortsatte viktnedgången. Detta är dock helt min anektdotiska upplevelse.

Tänk också på att du ju inte behöver ta fulla doser om du går upp på 5mg-penna. Om du laddar med 40 klick så får du 3/4-dels dos, vilket på 5 mg är 3,75. För mig räckte det i 6 veckor innan jag fick höja till 5.

Det finns grupper på FB som är ganska aktiva. Det tråkiga med de stora grupperna är dock att det är stor upprepning på nybörjar-frågor. Hur man klickar, hur man tar GD osv.

Förlåt för nybörjarfråga men det lät intressant det du sa om att ta 3/4 dos. Menar du att du gör detta med en vanlig Kwikpen? Jag hänger inte riktigt med på hur man ska räkna. Har en dos kvar i min 2,5 mg penna och tänkte byta till 5 när den tar slut nästa vecka. Men det är ju i dyraste laget. Och jag tycker att 2,5 funkar hyfsat men jag måste verkligen kämpa med självdisciplinen då jag alltid ändå är sugen på nåt gott (men sällan hungrig).
Isåfall kanske det vore en idé för mig att testa lägga mig mittemellan 2,5 och 5 🤨
Citera
2026-02-24, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dundret-Blixt
Förlåt för nybörjarfråga men det lät intressant det du sa om att ta 3/4 dos. Menar du att du gör detta med en vanlig Kwikpen? Jag hänger inte riktigt med på hur man ska räkna. Har en dos kvar i min 2,5 mg penna och tänkte byta till 5 när den tar slut nästa vecka. Men det är ju i dyraste laget. Och jag tycker att 2,5 funkar hyfsat men jag måste verkligen kämpa med självdisciplinen då jag alltid ändå är sugen på nåt gott (men sällan hungrig).
Isåfall kanske det vore en idé för mig att testa lägga mig mittemellan 2,5 och 5 🤨

Alltså, det är det som kallas att "klicka" eller "manipulera pennan" om du läser i svenska MSM.

När du laddar pennan för injektion så vrider du ju på skruven så att det går från 0 -> 1 i den lilla rutan. Under tiden hör du en massa klick. Om du räknar dessa klick så kommer du att finna att det är 60 klick mellan 0 och 1. Det är det alltid, oavsett innehåll per dos. Dessa pennor är egentligen designade för insulin och då är det klicken som avgör hur stor dos du tar. Det funkar exakt lika bra med Mounjaro. Så om du tar 45 klick på en 5 mg penna så får du 3,75 mg. Jag ökade så sakta som möjligt när jag var under min viktminskningsfas, dels för att minska risken för biverkningar och att hålla nere kostnaderna och slutligen inte ha så hög dos att gå ner från när det sedan blev dags att börja minska dosen.

Jag maxade på 5 mg var femte dag (motsvarade ungefär 7,5 på veckodos) och hade nog klarat mig på 5 mg veckodos om jag inte varit lite otålig. Nu håller jag på att minska och går fortfarande ner i vikt trots att jag är nere på 4 mg veckodos (24 klick på en 10-penna)
Citera
2026-02-24, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysktysk
Jag tror de flesta ökar till 5 mg efter 4 veckor om man mår okej, för 2,5 är mest för att vänja kroppen. På 5 mg blir effekten ofta jämnare över hela veckan och vikten brukar börja röra sig mer. Din 0,5 kg/vecka är inte dåligt alls i början!
Det finns en svensk Facebook-grupp som heter 'Viktresan Sverige - GLP1 stöd' där folk snackar mycket om Mounjaro, doser, biverkningar och allt möjligt. Den är rätt peppig och stödjande. Annars är r/Mounjaro på Reddit superbra (massa internationella erfarenheter, och några svenskar också).
Det är säkert som du skriver att de flesta går upp på 5 mg efter 4 veckor. Men i mitt fall så fortsatte jag med 2,5 i 6 veckor med viktminskning på 7 kg. (8 % ner i mitt fall) Hade nog kunnat fortsätta med 2,5 men ökade till 3,75. Har varit noggrann med kost, proteinrik mat samt mycket promenader. Har tagit min andra spruta med 3.75 och procentuellt gått ner ca 10 procent av min vikt. Och mått fint under hela tiden trots mindre mat. Frukost har alltid bestått av en proteindrink sedan inget förens lunch.
Citera
2026-02-24, 12:44
Medlem
Tack för all input, verkligen fint att få höra era upplevelser och uppfattningar om dos, rimlig förväntan etc, tack!
Citera
2026-02-24, 13:01
Medlem
Tack för ditt utförliga svar! Hur kan man räkna ut så att man får en dos kvar, alltså hur vet jag hur mycket det är i pennan totalt?

Om jag klickar 45 i veckan, hur många klick finns det då kvar efter fyra veckor? Är det då möjligt att pennan räcker i fem veckor eller får man ta tex 10 klick med den gamla och sedan skarva med 35 från en ny. Det vore ju smidigt om det liksom gick jämnt upp, om ni förstår hur jag menar.

Citat:
Ursprungligen postat av ylven
Alltså, det är det som kallas att "klicka" eller "manipulera pennan" om du läser i svenska MSM.

När du laddar pennan för injektion så vrider du ju på skruven så att det går från 0 -> 1 i den lilla rutan. Under tiden hör du en massa klick. Om du räknar dessa klick så kommer du att finna att det är 60 klick mellan 0 och 1. Det är det alltid, oavsett innehåll per dos. Dessa pennor är egentligen designade för insulin och då är det klicken som avgör hur stor dos du tar. Det funkar exakt lika bra med Mounjaro. Så om du tar 45 klick på en 5 mg penna så får du 3,75 mg. Jag ökade så sakta som möjligt när jag var under min viktminskningsfas, dels för att minska risken för biverkningar och att hålla nere kostnaderna och slutligen inte ha så hög dos att gå ner från när det sedan blev dags att börja minska dosen.

Jag maxade på 5 mg var femte dag (motsvarade ungefär 7,5 på veckodos) och hade nog klarat mig på 5 mg veckodos om jag inte varit lite otålig. Nu håller jag på att minska och går fortfarande ner i vikt trots att jag är nere på 4 mg veckodos (24 klick på en 10-penna)
Citera
2026-02-24, 13:29
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Tack för ditt utförliga svar! Hur kan man räkna ut så att man får en dos kvar, alltså hur vet jag hur mycket det är i pennan totalt?

Om jag klickar 45 i veckan, hur många klick finns det då kvar efter fyra veckor? Är det då möjligt att pennan räcker i fem veckor eller får man ta tex 10 klick med den gamla och sedan skarva med 35 från en ny. Det vore ju smidigt om det liksom gick jämnt upp, om ni förstår hur jag menar.

https://vevil.se/mounjaro-klicktabell/
Citera
2026-02-25, 06:47
Medlem
Jag försökte "bryta sönder" min så jag kunde ta "golden dos" men lyckades inte så nu beställde jag 10 st insulinsprutor så jag kan suga ur det sista, vilket är ganska mycket. Får se om det möjligtvis är två doser. Så min senaste dos på 3,75 blev lite från pennan som tog slut samt från en ny. Genom klickande.
Citera
2026-02-25, 07:29
Medlem
Citat:

Det är 60 *4=240 klick i varje penna, så det är bara att räkna ;-)
Citera
2026-02-25, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakan7171
Jag försökte "bryta sönder" min så jag kunde ta "golden dos" men lyckades inte så nu beställde jag 10 st insulinsprutor så jag kan suga ur det sista, vilket är ganska mycket. Får se om det möjligtvis är två doser. Så min senaste dos på 3,75 blev lite från pennan som tog slut samt från en ny. Genom klickande.

Om det inte fungerar att bryta igenom spärren, att mekanismen går sönder så brukar jag istället skruva ut hela innehållet (skruva motsatt håll) och använda en avklippt grillpinne för att trycka direkt på gummikolven. Det blir ju då mer ungefärliga doser men det fungerar ju tillräckligt bra om man inte tar väldigt lite från en stor penna.
Citera
2026-02-25, 09:05
Medlem
OldMemberNewNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysktysk
Okej, tack för info! Ska googla lite och se.

Det var min doktor som sa att jag borde höja.
Men nu när du säger det så känns det ganska bra att gå ner halvkilo i veckan. Är inte direkt någon stress att gå ner super snabbt utan jag vill ju gå ner sakta och bra än fort och dåligt.
Du har bra input och jag uppskattar det du säger.
Blir att ringa doktorn och be om att va kvar på 5mg ett tag till och blir det kämpigt KANSKE jag höjer. För jag vill ju sluta ta det relativt snart ändå.

Du behöver inte be om lov från din doktor att få vara kvar på den nivå du är på.
Om du har svårt att få ut en högre dos på din penna så säger du ingenting om att du ligger kvar på 5.0

Din ekonomi kommer ju bli bättre om du tar ut den högsta dosen som går att få och sedan klickar du ut den mängd du vill ta.
Ingenting kommer hända om du låter bli att berätta för din doktor att du tar en längre dos än den han tror du tar. Gör du tvärtom däremot och tar en starkare dos så är du ute på hal is.

Googla "klickräknare Mounjaro" så hittar du bra hjälpmedel som visar hur många klick du ska ta oavsett vilken penna du håller i din hand.
Citera
2026-02-25, 09:12
Medlem
OldMemberNewNames avatar
Citat:

Billigaste pennan är ju den som är dyrast att köpa in. Men räknar du sen din veckokostnad så blir skillnaden extremt stor. Om du klarar dig på 2.5 per vecka och har en 15x4-penna så kommer du spara in mkt pengar. Förvara den i kylskåpet hela tiden bara, så den håller hela perioden.

Googla Klickräknare Mounjaro så kommer den sidan hjälpa dig att visa hur många klick du ska ta för att få ut den dos du vill ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in