2026-02-26, 09:01
Medlem
Nu har tankarna börjat snurra när arbetssituationen förändrats för mig, kommer få fundera ut en långsiktig lösning på hur jag ska kunna stå kvar på medicinen utan att gå i personlig konkurs.
Så jag vill rådfråga er några saker, vissa säkert självklara men jag är inte säker på att jag förstår det korrekt.
- När jag söker på aposmart så verkar det finnas paket med flera sprutor i, dyrare såklart men verkar ju bli billigare i längden. Dessa är då inte Eli Lilly utan andra märken som jag inte känner igen. Är dessa märkena samma sak eller är det som "generika" utbytes dvs kopior med lite olika stödämnen osv? Fattar inte riktigt, hade en tanke att man endast ska köpa "originalet" eli lilly men tänker jag helt galet, hur gör ni? Har ingen annan att fråga.

Eftersom min nättjänst inte tillåter klick, borde man ändå kunna "säga" att man ska gå upp till 5 mg enligt titrerings-schemat dom rekomenderar men i verkligheten klicka fram 2,5/vecka ur dessa sprutorna?
Kommer dom kunna se eller räkna ut att man " ljuger" , dvs om man hämtar ut mer sällan än om man skulle ta 5 mg/v?
Citera
2026-02-26, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liss1
Eftersom min nättjänst inte tillåter klick, borde man ändå kunna "säga" att man ska gå upp till 5 mg enligt titrerings-schemat dom rekomenderar men i verkligheten klicka fram 2,5/vecka ur dessa sprutorna?
Kommer dom kunna se eller räkna ut att man " ljuger" , dvs om man hämtar ut mer sällan än om man skulle ta 5 mg/v?

Gör som jag, byt till en som tillåter klick.

Ja, din vårdgivare kan se att du plötsligt hämtar ut hälften så mycket som din ordination, men det är ju inte säkert att dom bryr sig eller ens kollar sånt.

Enklast är ju bara att byta vårdgivare, då slipper du ens tänka på det. För mig tog det 2 dagar, sen hade jag dubbla dosen + klickinstruktioner 😊
Citera
2026-02-27, 00:35
Medlem
Jag bytte vårdgivare idag till kry! Min läkare där tillät mig o klicka!
Citera
2026-02-27, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tioavtio
Jag bytte vårdgivare idag till kry! Min läkare där tillät mig o klicka!

Vilka kostnader förutom medicinen är det hos kry ?
Citera
2026-02-27, 07:53
Medlem
Jag vill rekommendera alla som säger sig inte ha råd med medicinen att föra kassabok ett tag över allt det man äter som man vet att man inte borde. Det är extremt lätt att komma upp i summor över 500 kr per vecka med köp av lite onyttigheter.

Innan jag började med Mounjaro köpte jag dels utelunch flera gånger per vecka , nu sällan mer än en gång, om ens det. Jag handlade ofta något snack på vägen hem för ca 50 kr. Jag drack betydligt mycket mer alkohol, en eller två öl per kväll. Jag bedömer att jag sparar pengar på medicinen, förutom den bättre hälsa jag får.

Det som varit verkligt dyrt är att ha handlat en helt ny garderob. Efter -30 kilo passade inget längre.
Citera
2026-02-27, 12:37
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ylven
Jag vill rekommendera alla som säger sig inte ha råd med medicinen att föra kassabok ett tag över allt det man äter som man vet att man inte borde. Det är extremt lätt att komma upp i summor över 500 kr per vecka med köp av lite onyttigheter.

Innan jag började med Mounjaro köpte jag dels utelunch flera gånger per vecka , nu sällan mer än en gång, om ens det. Jag handlade ofta något snack på vägen hem för ca 50 kr. Jag drack betydligt mycket mer alkohol, en eller två öl per kväll. Jag bedömer att jag sparar pengar på medicinen, förutom den bättre hälsa jag får.

Det som varit verkligt dyrt är att ha handlat en helt ny garderob. Efter -30 kilo passade inget längre.

Väldigt bra poäng. Personligen hade jag kapat typ allt annat som gått för att ha råd, det går inte att sätta ett pris på friheten att slippa ha viktnedgångsjakten i huvudet konstant. Lite bitter ibland över all ansträngning i alla decennier men djupt tacksam för att det här hann komma under min livstid.
Citera
2026-02-28, 09:49
Medlem
Absolut, det är värt varenda öre! men i mitt fall ser jag det som väldigt onödigt att betala mer pengar för exakt samma produkt om den finns att köpa till ett lägre pris, därav funderingarna över klick osv.
Är man dessutom helt inställd på att ta medicinen under väldigt lång framtid så blir det ju mkt pengar att spara i längden, som jag gärna lägger på något kul
Citera
2026-03-02, 04:42
Medlem
Jag tar 2,5 och har nu gått ner tre kilo på 2,5 vecka.
Jag är inte hungrig alls förutom två dagar innan nästa spruta, men försöker då äta som jag tänkt framåt.
Hade ni ändå ökat till 5 mg?
Jag kan inte äta mindre än jag gör nu.
Då finns ingen vits att öka?
Eller finns det andra fördelar?
Jag vägde 88 när jag började och ska ner till 78, sen får jag göra resten själv.

Jag undrar också om det finns någon som gått från sptuta till tablett som underhållsdos?
Känns enklare och billigare.
Citera
2026-03-02, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakan7171
Vilka kostnader förutom medicinen är det hos kry ?

Jag var där på ett vanligt läkarbesök för en annan grej o frågade om hon också kunde skriva ut mounjaro, hon sa ja å så var det inte mer med det.

Ett besök kostar som hos vårdcentralen 275:- eller vad det är. Ska dit igen om 6 mån o följa upp.. men vet inte om alla läkare där tillåter klick men min gjorde det
Citera
2026-03-02, 10:26
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelen10
Jag tar 2,5 och har nu gått ner tre kilo på 2,5 vecka.
Jag är inte hungrig alls förutom två dagar innan nästa spruta, men försöker då äta som jag tänkt framåt.
Hade ni ändå ökat till 5 mg?
Jag kan inte äta mindre än jag gör nu.
Då finns ingen vits att öka?
Eller finns det andra fördelar?
Jag vägde 88 när jag började och ska ner till 78, sen får jag göra resten själv.

Jag undrar också om det finns någon som gått från sptuta till tablett som underhållsdos?
Känns enklare och billigare.

Känns hyggligt onödigt att höja dosen sålänge du har effekt, men dom flesta brukar få minskad effekt efter 1månad på startdos
Citera
2026-03-02, 14:03
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liss1
Absolut, det är värt varenda öre! men i mitt fall ser jag det som väldigt onödigt att betala mer pengar för exakt samma produkt om den finns att köpa till ett lägre pris, därav funderingarna över klick osv.
Är man dessutom helt inställd på att ta medicinen under väldigt lång framtid så blir det ju mkt pengar att spara i längden, som jag gärna lägger på något kul

Självklart ska man göra så som det är ekonomiskt mest gynnsamt! Sen finns det tyvärr de som känner att de inte alls har råd med medicinen över huvud taget. Sjukt orättvist. Fattar inte varför vissa vårdgivare inte tillåter klick, är ju knappast rocket science så att man riskerar göra fel speciellt inte när det finns pedagogisk klickguide.
Citera
2026-03-03, 11:27
Medlem
Är det någon som upplevt att dom fått ont i ena knät? Vet inte om jag gjort nåt via jobbet eller om det kan va pga medicinen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in