• 1
  • 2
2024-01-30, 15:28
Medlem
Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden riktar skarp kritik mot Polisen och myndighetens användning av bland annat ordet ”zigenare” i sin underrättelseverksamhet.
Trots att nämnden tidigare uttalat att ordet inte bör användas har Polisen återgett uppgifter från en tipsare som använt ordet i en gemensamt tillgänglig uppgiftssamling.

Fick elva träffar på ”zigenare”
Vid inspektionen fick nämnden elva träffar på ordet zigenare i uppgiftssamlingen. Som exempel lyfter nämnden att signalementet för en stöldmisstänkt person anges vara ”zigenare”. Vidare anges i en underrättelserapport en person, som smugglar stora partier cigaretter, är assyrier. I rapporten anges också att personen är medborgare i Syrien. I ett tredje exempel lyfts att ett dokument har rubriken ”Ny adress på missbrukare”.

Nämnden nu skarp kritik mot Polisen för användandet av ordet ”zigenare” och uppmanar myndigheten att se över sina rutiner. Nämnden understryker också att man kommer att följa upp Polisens arbete med detta.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter...ttelseuppslag/

Vad anser ni?
Citera
2024-01-30, 15:29
Medlem
Sist jag pratade med Polisen när 4 ziggisar sprang ifrån taxin utan att betala fick jag inte använda ordet Zigenar klänning och med det ordet tror jag alla fattar vilken klänning man menar? Men det var ajabaja..
Citera
2024-01-30, 15:34
Medlem
Har dom slutat använda benämningen "Negern Negersson" i polisundervisningen?
Citera
2024-01-30, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CosmicZ
Sist jag pratade med Polisen när 4 ziggisar sprang ifrån taxin utan att betala fick jag inte använda ordet Zigenar klänning och med det ordet tror jag alla fattar vilken klänning man menar? Men det var ajabaja..
Så snuten läxade dig om att du inte fick säga det du ville säga. Är det ordet olagligt att uttala högt? Vad riskerar man om man uttalar det högt? Snuten pepparsprejar en och knuffar en baklänges medan man är blind och i stor smärta eller blir det tre skott i ryggen rakt av?!

Zigenare kallar sig själva zigenare. I Sverige har man sagt zigenare under en lång tid och zigenare och deras anhängare ska inte bestämma hur vi ska tala. Lika lite som vi får bestämma hur de talar. När ska Sverige sluta använda ordet tysk? Tyskar kallar inte sig själva för tyskar så sätt igång och ändra det då. Nä, de är inte beskyddade av shlomo.
Citera
2024-01-30, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Så snuten läxade dig om att du inte fick säga det du ville säga. Är det ordet olagligt att uttala högt? Vad riskerar man om man uttalar det högt? Snuten pepparsprejar en och knuffar en baklänges medan man är blind och i stor smärta eller blir det tre skott i ryggen rakt av?!
.

Yes dem läxade upp mig för jag använde ordet zigernarklänning för att beskriva vad dem hade på sig inte fan vet jag vad deras klänningar heter man alla vet vad du menar om du säger en zigenarklänning så kunde inte beskrivit det bättre :/
Citera
2024-01-30, 15:41
Bannlyst
Det är bra, alla vet vad en zigenare är och det är lite som att säga bordtennis istället för pingis, vem fan orkar det?

Zigenare vet alla vad det är, ”kringresande tattare i husvagn” är för stökigt
Citera
2024-01-30, 15:44
Medlem
Se där, ytterligare ett fall för Do och där zigenarna, förlåt Romer, kan tjäna en hacka.
Citera
2024-01-30, 15:52
Medlem
Citat:
Yes dem läxade upp mig för jag använde ordet zigernarklänning för att beskriva vad dem hade på sig inte fan vet jag vad deras klänningar heter man alla vet vad du menar om du säger en zigenarklänning så kunde inte beskrivit det bättre :/
Jag trodde det var en kjol.
Citera
2024-01-30, 16:05
Medlem
HemligaBrevs avatar
Same, inte lapp.
Rullstolsburen, inte rullstolsbunden.
Rom [rå:åm], inte zigenare.
Lokalvårdare, inte städare.

Trött man blir. Stigmat står zigenarna själva för genom att gång efter annan bete sig som tjuvar. Det är inte ordet i sig som är problemet.
Citera
2024-01-30, 16:21
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Se där, ytterligare ett fall för Do och där zigenarna, förlåt Romer, kan tjäna en hacka.

Om svennar lärde sig att bete sig så hade inga fall behövt nå Do. Är det så svårt att visa respekt? Varför välja nedsättande ord liksom? Att kränka andra är inte ok!
Citera
2024-01-30, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Om svennar lärde sig att bete sig så hade inga fall behövt nå Do. Är det så svårt att visa respekt? Varför välja nedsättande ord liksom? Att kränka andra är inte ok!
Svenne..svennar är godkända ord av regimet?
Citera
2024-01-30, 16:32
Medlem
Citat:

Kan man få upp farten i den typen av klänning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in