2024-01-30, 16:40
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CosmicZ
Yes dem läxade upp mig för jag använde ordet zigernarklänning för att beskriva vad dem hade på sig inte fan vet jag vad deras klänningar heter man alla vet vad du menar om du säger en zigenarklänning så kunde inte beskrivit det bättre :/

Antar att du får skriva: "Traditionell romsk folkdräkt för kvinnor".

Antar att det står "zigenare" för att det citerar ett vittnesmål? Att vittnet sedan använder sig av felaktigt vokabulär kan ju inte belasta den som tar upp vittnesmålet. Eller ens ge denne rätt att ändra i vittnesmålet.

Hur skulle det se ut i domstolen om utskrifterna av vittnesmål var tolkade och förändrade för att passa in? Då kan vi inte längre lita på att en utskrivet vittnesförhör stämmer mot vad som är sagt.
Citera
2024-01-30, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Om svennar lärde sig att bete sig så hade inga fall behövt nå Do. Är det så svårt att visa respekt? Varför välja nedsättande ord liksom? Att kränka andra är inte ok!

Vad menar du med "nedsättande ord"?
Olof Palme kallade dem för "zigenare".
Citat:
1969 beslutade den socialdemokratiska regeringen att utvisa 47 franska romer från Sverige. »Vi orkar inte ta emot för många zigenare«, sa Olof Palme.
Anser du att Olof Palme var rasist?

Ordet "Zigenare" fick en dålig klang för att zigenare gav det en dålig klang. Precis som "nazist" och "kommunist".
Innan den fick dålig klang var det bara ett ord bland många andra.
Citera
2024-01-30, 17:02
Medlem
Ett tag stod det i polisrapporter "folk i färggranna kläder", vilket alla måste tycka är ok.

---

För skojs skull summerade jag ihop hur många gånger ordet "zigenare " sägs i serien "Typiskt romer" med Louie Marti och Magdalena Graaf - 37 ggr på 6 avsnitt. Vilket dom måste vara mycket arga över.
Citera
2024-01-30, 17:05
Medlem
[quote=HenAnnan|87212701]Vad menar du med "nedsättande ord"?

Så Palme tyckte att det var nog med 47 ziggar och skickade ut dem. Intressant, undrar hur han hade förhållit sig till dagens situation där vi tar in cirka 47.000 ziggar och annat, per halvår!
Citera
2024-01-30, 17:21
Medlem
JoeDoughs avatar
Man kallar en spade för en spade. Zigenare kallar sig själva för zigenare så varför skulle inte andra göra det. Idioti.
Citera
2024-01-30, 17:23
Medlem
RumpNietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqwertyuionm
Trots att nämnden tidigare uttalat att ordet inte bör användas har Polisen återgett uppgifter från en tipsare som använt ordet i en gemensamt tillgänglig uppgiftssamling.

Det här låter ju bara som att de citerat vad någon tipsat dem om? I sådana fall måste det väl vara helt ok att återge exakt vad tipsaren säger, istället för att omtolka av pk-skäl? Om någon ringer in och säger att "en neger stal min cykel" så måste man väl få nedteckna vittnesmålet ordagrant som sådant?

Eller ska även citat från andra människor utanför polismyndigheten censureras för att inte riskera att nån liten snöflinga får ont i ögonen när den läser rapporten senare?
Citera
2024-01-30, 17:42
Medlem
rotebro-hasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CosmicZ
Yes dem läxade upp mig för jag använde ordet zigernarklänning för att beskriva vad dem hade på sig inte fan vet jag vad deras klänningar heter man alla vet vad du menar om du säger en zigenarklänning så kunde inte beskrivit det bättre :/
Finska romer
kringresande
romani
Citera
2024-01-30, 17:57
Medlem
falconer8s avatar
Kom osökt att tänka på denna låten:
https://m.youtube.com/watch?v=ImRsLdmyVcY
Citera
2024-01-30, 18:15
Medlem
countdowns avatar
Orka bry sig.
Citera
2024-01-30, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Vad menar du med "nedsättande ord"?

Ordet "Zigenare" fick en dålig klang för att zigenare gav det en dålig klang. Precis som "nazist" och "kommunist".
Innan den fick dålig klang var det bara ett ord bland många andra.
Palme hade förmodligen inte använt det ordet idag.
Citera
2024-01-30, 18:19
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Om svennar lärde sig att bete sig så hade inga fall behövt nå Do. Är det så svårt att visa respekt? Varför välja nedsättande ord liksom? Att kränka andra är inte ok!
Vad är nedsättande med zigenare? Så har de hetat i alla tider och kallar sig själva för det. Likadant med neger som betyder svart.
Citera
2024-01-30, 18:19
Citat:
Ursprungligen postat av sqwertyuionm
Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden riktar skarp kritik mot Polisen och myndighetens användning av bland annat ordet ”zigenare” i sin underrättelseverksamhet.
Trots att nämnden tidigare uttalat att ordet inte bör användas har Polisen återgett uppgifter från en tipsare som använt ordet i en gemensamt tillgänglig uppgiftssamling.

Fick elva träffar på ”zigenare”
Vid inspektionen fick nämnden elva träffar på ordet zigenare i uppgiftssamlingen. Som exempel lyfter nämnden att signalementet för en stöldmisstänkt person anges vara ”zigenare”. Vidare anges i en underrättelserapport en person, som smugglar stora partier cigaretter, är assyrier. I rapporten anges också att personen är medborgare i Syrien. I ett tredje exempel lyfts att ett dokument har rubriken ”Ny adress på missbrukare”.

Nämnden nu skarp kritik mot Polisen för användandet av ordet ”zigenare” och uppmanar myndigheten att se över sina rutiner. Nämnden understryker också att man kommer att följa upp Polisens arbete med detta.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter...ttelseuppslag/

Vad anser ni?
Att de är zigenare och romer är en term för att försöka låta dem bättre än vad de är, lite som att kalla en skithög för diamante eller något 🤣
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in