2024-01-26, 10:59
Moderator
Maviels avatar
Detta är egentligen ett crockpot recept men man kan göra såsen utan att använda sig av en crockpot. Dock blir det väldigt gott om man lagar till det som det är tänkt.

Skiva en lök och lägg i botten på en crockpot. Lägg fläskfilén på. Använd gärna stektermometer.

Blanda:
1/2 buljongtärning
0,5dl farinsocker
2 msk ketchup (funkar faktiskt även med chillisås)
2 msk soja (jag föredrar japansk)
2,5 dl vatten

Slå över.

Tillaga i crockpot - ta upp köttet och sila såsen, red på valfritt sätt och ha gärna lite grädde eller creme fraiche i.

Denna såsen funkar även fint till kyckling. Det funkar att göra såsen för sig själv.

Såsen är så god att man nästan vill äta den med sked
Citera
2024-01-26, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimmitiger
Tjenare, tröttnat på bean til fläskfilen och är sugen på nåt nytt, vad skulle ni rekommendera för sås till fläskfile och klyftpotatis?

Testat lite olika pepparsåser med och utan whisky, vilket är gott men det borde ju finnas oändligt med såser som passar till detta?
Kantarellsås med grädde! Mums!
Citera
2024-01-26, 11:25
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsongbatong
BBQ sås typ sweet baby rays
Åh herregud vad sossigt.

Lämplig sås till fläskfilé är någon typ utav pepparsås eller rödvinssky.
Citera
2024-01-26, 11:27
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Whiskey och lite grädde.

Låter mer som irish coffe, utan kaffe?
Citera
2024-01-26, 11:29
Medlem
rixard86s avatar
Gorgonzolasås eller grönpepparsås tycker jag är godast till fläsfile om man inte vill ha bea 🙂
Citera
2024-01-26, 11:31
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Tjenare, tröttnat på bean til fläskfilen och är sugen på nåt nytt, vad skulle ni rekommendera för sås till fläskfile och klyftpotatis?

Testat lite olika pepparsåser med och utan whisky, vilket är gott men det borde ju finnas oändligt med såser som passar till detta?

Det där är ju skitsvårt . Allt är ju vad man tycker om . Själv gillar jag tex att slänga ihop en svampsås. Inom matlagning finns det inga regler, man måste våga pröva sig fram.
Citera
2024-01-26, 11:39
Medlem
Testa att göra en sås på dijon senap och konjak och färsk persilja i.
Den skojar man inte bort.
Citera
2024-01-26, 12:05
Medlem
Något starkt som dödar smaken. Rikligt vitlöksdominant Chimichurri eller nån enkel gräddfil-/chiracha kanske? Farligast är att salta och peppra för lite så att den märkliga varianten av fläsksmak tar över. Utan sås borde det gå att hårdsteka med hackad vitlök. Ordentligt kryddad och knastrig yta kan rädda det mesta.
Citera
2024-01-26, 12:12
Medlem
Citat:

Får mig osökt att tänka på denna klassiker:
https://youtu.be/KB1az4XTe-c?si=QZwjYQVp7oeHyPkW
Citera
2024-01-26, 12:14
Medlem
Rödvinssky funkar bra.

Rödvinssås är ofta betydligt tyngre och funkar bättre till nöt. Hade aldrig serverat fläskfilé med rödvinssås.

Någon typ av pepparsås. Grönpeppar, t ex. funkar också bra.

Ädelostsås, gorgonzola (?), funkar också bra, med grädde som bas.
En klart god kandidat om man gillar ädelost och vill festa till det lite.

Vill man inte ha någon vidare smakexplosion alls funkar en helt vanlig gräddsås alldeles utmärkt till fläsk också. Den ska inte underskattas.
Koka upp lite kalvfond i samma panna du stekt fläskfilén i, och sen i med grädde som får koka ner.
Blir gott.
Citera
2024-01-26, 12:17
Medlem
killdozer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av droppa
Champinjon sås , med hela smör stekta Champinjoner i.

Denna håller jag helt och hållet med om!
Citera
2024-01-26, 12:25
Medlem
mimmitigers avatar
Tack för alla svar, riktigt bra tips!
Det lutar åt en gorgonzolasås, den typen av såser har jag helt glömt bort!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in