• 1
  • 2
2024-01-26, 07:38
Medlem
mimmitigers avatar
Tjenare, tröttnat på bean til fläskfilen och är sugen på nåt nytt, vad skulle ni rekommendera för sås till fläskfile och klyftpotatis?

Testat lite olika pepparsåser med och utan whisky, vilket är gott men det borde ju finnas oändligt med såser som passar till detta?
Citera
2024-01-26, 07:44
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Rödvinssås tycker jag passar bra till.
Citera
2024-01-26, 07:49
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Rödvinssås tycker jag passar bra till.
+1 och vill man ha den mindre "rödvinig" slår man i vispgrädde.
Citera
2024-01-26, 07:50
Medlem
Sladdarens avatar
Smaken är som baken, men häng inte upp dig till separata såser utan googla på fläskfilegratänger utan potatis, så får du ju massor med uppslag med såser som ingår i formen in i ugnen med filén

Finns miljoner varianter av såser som passar till fläskfile..kan inte rangordna nån i betygssättning utan det väljer jag efter vad jag är sugen på för stunden

Istället vill jag fråga vad du gillar i din sås .. gillar du svamp tex, lök, lite syra, gillar du mer medelhavsstil smak på din sås eller

Den här är goo tex och nästa mm..

https://www.recipetineats.com/pork-t...-garlic-sauce/
https://www.spendwithpennies.com/por...h-dijon-sauce/
https://www.56kilo.se/snabb-bearnaise/ ... fuskbea ja som sagt miljoner såser passar
Citera
2024-01-26, 07:56
Medlem
Bazze1s avatar
Grönpepparsås rödvinsås eller kantarell/champinjonsås.

Rödvinsås brukar rekomenderas till nöt/oxfilé men funkar även till fläskfilé.
Citera
2024-01-26, 07:59
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimmitiger
Tjenare, tröttnat på bean til fläskfilen och är sugen på nåt nytt, vad skulle ni rekommendera för sås till fläskfile och klyftpotatis?

Testat lite olika pepparsåser med och utan whisky, vilket är gott men det borde ju finnas oändligt med såser som passar till detta?

Pork Souvlaki With Pita and Tzatziki
Citera
2024-01-26, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimmitiger

Mangochutneysås tycker jag är jättegott till det fetade
Citera
2024-01-26, 08:19
Moderator
Briasccas avatar
Beror förstås hur hög eller låg viskositet du vill ha på såsen.

Jag föredrar tunnare såser gjorda på buljong och som reds med lite maizena, och så stekt lök, hackade oliver och en halv, hackad tomat i såsen. Rödvinssåser som föreslagits ovan passar väl in som tunnare sås. Ska det vara tjockare konsistens som bea skulle jag välja grädd- och svampsåser. Jag gillar också kryddsmör av olika slag men då blir ju rätten mindre "såsig".
Citera
2024-01-26, 08:38
Medlem
RudyardKiplings avatar
Rosépepparsås. Gott att ha antingen tagliatelle eller råstekt potatis till. Använda schalottenlök och inte vanlig gul lök.
Citera
2024-01-26, 08:46
Medlem
Cafè de Paris sås/ kryddsmör.
Citera
2024-01-26, 08:51
Medlem
Kalsongbatongs avatar
BBQ sås typ sweet baby rays
Citera
2024-01-26, 08:52
Medlem
Som rek lämnar jag, smör, vetemjöl, grädde, salt peppar samt svarttrumpetsvamp och ett par nypor riven parmesanost som vevas ner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in