2024-01-25, 07:13
Medlem
Mr.Teabags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är som det låter. Du använder två olika metoder för att logga in och det kan vara ett lösenord och sen får du ett sms med en verifieringskod eller mail. Det finns även appar som du kan få verifieringskod från. Då räcker det inte bara med användarnamn och lösenord utan de måste också ha den tillfälliga koden som är unik för den inloggningen

Ok, tack! Jag ska kolla upp det 👍
Citera
2024-01-25, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobLazar
Väntar bara på att någon hackar Google och läcker ut all deras data om hela världens befolkning. Det hade varit intressant å se konsekvenserna av det. Total kaos.

Eller att någon visar hur mycket som goggle censurerar och på så sätt påverkat massorna
Citera
2024-01-25, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alter-Schwede
Haha de är sena på bollen som vanligt. Läckan de pratar om skedde för ett tag sedan NAZ.API.

Du kan kolla om du själv är drabbad på hemsidan https://haveibeenpwned.com/

Min äldsta adress har blivit ägd 8 gånger. Den är använd till allt skräp. Den näst äldsta är ägd 2 gånger men mina 2 nyare som används till det mesta är ägd 0 gånger. Ska nog byta lösen ändå på de gamla kanske... :P
Citera
2024-01-25, 08:07
Medlem
Haajibs avatar
Surt bara att netflix auger röv numera, och att även om du loggar in med lösenordet så säger den att det är för många användare.
Citera
2024-01-25, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Levt med IT väldigt tätt in på och arbetat med det sedan 90-talet och jag har insett det inte blir bättre utan sämre ju mer den utökas, på sätt och vis. Men också bra saker så klart, men mycket extreeemt icke nödvändiga saker men som vi TROR att vi MÅSTE ha... Så jag har börjat lämna den och gör saker med händerna, hantverk och snickrar istället..

Som du. Sociala medier fullständigt fördärvar människors bekräftelsebehov och varje dag föds en ny Donald. AI är nya flugan. Digitala betalningar skapar hackare och geniala nätverkstekniker hittar på nya och mer säkra algoritmer. Problemet kvarstår dock. Allting försvinner när man drar ur sladden.
Citera
2024-01-25, 08:23
Jag har haft samma lösenord sedan jag var 12. Det enda lösenordet jag har behövt byta var mitt steamlösenord för tio år sedan. Ett tips om det är svårt att välja lösenord:

Titta dig omkring och välj ut tre saker som du ser där du sitter. T.ex stol, lampa och bord. sedan bor du på Grisgatan 245b . Slå ihop detta så har du ett starkt lösenord. Stillampabord246b. omöjligt att knäcka
Citera
2024-01-25, 08:27
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Jag har haft samma lösenord sedan jag var 12. Det enda lösenordet jag har behövt byta var mitt steamlösenord för tio år sedan. Ett tips om det är svårt att välja lösenord:

Titta dig omkring och välj ut tre saker som du ser där du sitter. T.ex stol, lampa och bord. sedan bor du på Grisgatan 245b . Slå ihop detta så har du ett starkt lösenord. Stillampabord246b. omöjligt att knäcka

Ska man även ändra tredje bokstaven och ha gatunumret till trappan mitt emot? Blir skitsvårt att knäcka! Bra tips!
Citera
2024-01-25, 08:34
Citat:
Ursprungligen postat av ratbones
Ska man även ändra tredje bokstaven och ha gatunumret till trappan mitt emot? Blir skitsvårt att knäcka! Bra tips!

Det handlar om att när du väl sitter där och har glömt bort ditt lösenord så kommer polletten falla ner när du ser dig omkring. Mina stavfel beror på att jag inte fått i mig morgonbaljan med kaffe än!
Citera
2024-01-25, 08:36
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Det handlar om att när du väl sitter där och har glömt bort ditt lösenord så kommer polletten falla ner när du ser dig omkring. Mina stavfel beror på att jag inte fått i mig morgonbaljan med kaffe än!

Jag vet, jag var bara dryg 😃
Citera
2024-01-25, 08:46
Medlem
GrillTeknikers avatar
Men detta måste väl ändå vara fake news, eller åtminstone en sanning med väldigt stor modifikation? Är det någon som på allvar tror att Facebook, Netflix, mfl. lagrar lösenord i klartext, eller hashade med typ md5 utan salt? Och vet du inte vad hash, md5 eller salt är, så uttala dig inte om något i trådar som denna.

Själv finns alla mina 20 epostadresser som jag använder på haveibeenpwned.com, men inget av lösenorden som används på de hackade sajterna. Slutsats - ja, någon har kommit över "användaruppgifter", eller det intetsägande "records" som engelskspråkiga nyheter använder. Nej, de sitter inte och glor på lösenord i klartext, åtminstone inte från sajter som Facebook och liknande.
Citera
2024-01-25, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domstolsverket
Har man googlekonto så kan man använda dark web report för att se om ens gamla skitlösen har blivit hackade.

https://one.google.com/ och sen Dark Web Report

Men vad i hela helvete. Har alltså 20 punkter där mitt lösen har läckt varav det gjort det på flera sidor där jag inte ens själv har öppnat något konto, som på datingsidor jag inte ens visste fanns, på tre stycken sk sensitive source ärenden, på fem stycken Collection Combo Lists och en massa annat.

Obegripligt, ser att det är samma lösenord som använts, som dessutom är ett lösenord jag aldrig sett förut eller använt.

Hur fan liksom.
Citera
2024-01-25, 09:12
Medlem
-DaRude-s avatar
Det verkar mest vara gamingcommunities och sådana konton som hackats. Neflix, facebook, Instagram mm verkar mest vara en bonus för hackarna i de fall man kunnat gräva djupare, om jag förstått det korrekt. Vidare spelar det ju ingen roll om en e-postadress förekommer i läckan, om inte själva e-posten i sig hackats. Om det bara rör sig om Johans konto som skapats i hast på Twitch eller Roblox med lösenord "hej123" räcker det med en återställning av lösenordet, hackarna kan inte göra något ändå utan tillgång till mailen mer än att scamma barn och larva sig på live feeden tills Johan upptäcker att kontot haft misstänkt aktivitet (såvida inte kreditkortsuppgifterna är omaskerade och inte kräver bekräftelse från kontoägaren vilket är standard i de flesta fall, i alla fall i Sverige). Kommer de dock åt mailen också kan de som sagt få tillgång till desto fler tjänster, inkl. sociala medier.

Har man samma lösenord till alla sina konton och tjänster, då bör man omedelbart byta lösenord och aktivera tvåfaktorsautentisering, vilket man i och för sig skulle ha gjort från första början naturligtvis.

Här är ett lösenord för inspiration :
fr3drik2006-st3fan2014-ulfdv3rgen2022=sammaj3vlaskit!
För långt såklart men poängen är framförd.

Annars välj ett här enl. ASCII-kod:
https://silverhammermba.github.io/password/
Senast redigerad av -DaRude- 2024-01-25 kl. 09:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in