2024-01-25, 03:28
Medlem
WhatsYourNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1815
Slå på Tvåfaktorautentisering (2FA) på alla tjänster som tillåter det, som t.ex Facebook, Google, PayPal osv.

Det gör det mycket svårare för fulingar att få åtkomst till era konton!
Ja så vida de inte sitter framför din egen dator eller stulna dator med simkort och hela skiten. Du vet de kan göra kopior av simkort va?

Datorn kan även i smyg vara fjärrstyrd och så har de kopia på ditt nummer/simkort.

Det händer mig och pågår just nu.
Citera
2024-01-25, 03:47
Medlem
WhatsYourNames avatar
Hur får man tag på listan? Expressen och Aftonbladet befarar att det blir en cyber pandemi skriver de.
Citera
2024-01-25, 04:50
Svenskars konton kan nu komma att kapas av cyberkriminella.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...flix-har-lackt

Allt blir väl med Bank-Id snart.

"To be continued ..
Citera
2024-01-25, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Låter som Fake News …
Varför skulle alla dessa olika företag lagra sin data i en gemensam databas? 😛

Det låter väldigt skumt ja, den som skrivit artikeln har förmodligen ingen aning om vad som faktiskt har hänt.

Kanske är det någon helt annan site som läckt och sedan antar de att användarna på den siten använder samma lösenord på Facebook, Netflix, Paypal m.fl. För givetvis delar dessa siter inte samma databas.

Edit: Här låter det som en phishing: https://sverigesradio.se/artikel/mil...nton-kan-kapas
Dvs. att användare har lurats att klicka på länkar i mail som lurar användaren till falska sidor som ser ut som t.ex. Facebook och på så sätt har de kommit åt lösenorden. Alltså inget att oroa sig för om man inte är en teknikidiot som gör korkade saker.
Senast redigerad av expat2021 2024-01-25 kl. 05:16.
Citera
2024-01-25, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Svenskars konton kan nu komma att kapas av cyberkriminella.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...flix-har-lackt

Allt blir väl med Bank-Id snart.

"To be continued ..

Snarare blir det lösenordsfria lösningar från Google, Apple, Microsoft m.fl. som tar över.
Citera
2024-01-25, 05:49
Medlem
Såg att det dragit 179 kronor från Netflix idag, jag sa upp Netflix för 3 veckor sen. Dessutom hade jag absolut inte premium 😩 nu kommer jag inte ens in på Netflix, nån verkar ha bytt mitt lösenord också
Citera
2024-01-25, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knazzz
Såg att det dragit 179 kronor från Netflix idag, jag sa upp Netflix för 3 veckor sen. Dessutom hade jag absolut inte premium 😩 nu kommer jag inte ens in på Netflix, nån verkar ha bytt mitt lösenord också

Du borde ha fått mail från Netflix som bekräftade att du sa upp det, samt ett nytt mail om det startades igen.
Citera
2024-01-25, 06:03
Medlem
Jag fick mejl när jag sa upp det ja, men inget om att det startades igen. Jag har försökte skicka ett återställande av lösenord men det kommer inte fram… vet inte om mejlen är hackad nu också 🥲
Citera
2024-01-25, 06:08
Medlem
Mr.Teabags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1815
Slå på Tvåfaktorautentisering (2FA) på alla tjänster som tillåter det, som t.ex Facebook, Google, PayPal osv.

Det gör det mycket svårare för fulingar att få åtkomst till era konton!

Tack för tipset. Lite kortfattat, hur funkar denna tvåfaktorautentisering egentligen? Jag fattar noll av detta
Citera
2024-01-25, 06:23
Medlem
jesussugers avatar
Det enda jag är rädd att dom ska ta är mitt ps5 konto men där har jag 2FA då jag vart hackad där för 1 årsen och nån köpte en massa spel ( dock löste playstation det och jag fick tillbaka alla pengar )
Mitt facebook skiter jag samma med insta, netflix har jag fått av en polare så det drabbar inte mig

Känns som att det spelar ingen roll hur säker man tror man är så finns det alltid en väg
Citera
2024-01-25, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatsYourName
Bra. För mina jävla mail och Facebook är hackade och jag har ingen åtkomst alls. Hoppas någon hackar hackern nu.

Hur lyckades du med detta?! Har du SAMMA lösenord överallt?!

Hoppas det löser sig för dig!
Citera
2024-01-25, 07:11
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Teabag
Tack för tipset. Lite kortfattat, hur funkar denna tvåfaktorautentisering egentligen? Jag fattar noll av detta

Det är som det låter. Du använder två olika metoder för att logga in och det kan vara ett lösenord och sen får du ett sms med en verifieringskod eller mail. Det finns även appar som du kan få verifieringskod från. Då räcker det inte bara med användarnamn och lösenord utan de måste också ha den tillfälliga koden som är unik för den inloggningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in