För två veckor sedan läckte en databas med över 70 miljoner inloggningsuppgifter till konton på till exempel Netflix, Facebook, Pay Pal och andra sidor i en enorm lösenordsläcka. Det rapporterar Sveriges Radios Ekot.
Enligt David Jacoby, frilansande it-säkerhetsexpert är läckan ovanligt stor.
– I den här databasen fanns över 70 miljoner konton, där uppåt 25 miljoner konton är sådana som man inte tidigare sett i läckta databaser, säger David Jacoby.
Någon som vet mer om denna enorma läcka? Vad kan vi förvänta oss nu? Dags att byta lösen antar jag....
IT kommer bli världens undergång tamigfan! Vi förlitar oss till hundra procent till den, lagt över allt till den, betalar större delen av BNP för att hålla den igång, men den går sönder, blir hackat, måste underhållas och fan och hans moster 24/7
IT kommer bli världens undergång tamigfan! Vi förlitar oss till hundra procent till den, lagt över allt till den, betalar större delen av BNP för att hålla den igång, men den går sönder, blir hackat, måste underhållas och fan och hans moster 24/7
Väntar bara på att någon hackar Google och läcker ut all deras data om hela världens befolkning. Det hade varit intressant å se konsekvenserna av det. Total kaos.
Väntar bara på att någon hackar Google och läcker ut all deras data om hela världens befolkning. Det hade varit intressant å se konsekvenserna av det. Total kaos.
Levt med IT väldigt tätt in på och arbetat med det sedan 90-talet och jag har insett det inte blir bättre utan sämre ju mer den utökas, på sätt och vis. Men också bra saker så klart, men mycket extreeemt icke nödvändiga saker men som vi TROR att vi MÅSTE ha... Så jag har börjat lämna den och gör saker med händerna, hantverk och snickrar istället..
Att skräpsidor som Facebook, Instagram och mer därtilll attackeras gör inget. Du kan få ut personuppgifter på alla som är medlemmar på Facebook. Men att en betalningstjänst som Paypal inte har säkerhet nog att klara av att skydda känsligdata (som ärmer än kontonamn och lösenord) är tamefan horribelt. Paypal är en samhällsviktig tjänst på grundav sitt läge på marknaden. Paypal är som Klarna, hubbar som företag använder för internetbetalningar.
För två veckor sedan läckte en databas med över 70 miljoner inloggningsuppgifter till konton på till exempel Netflix, Facebook, Pay Pal och andra sidor i en enorm lösenordsläcka. Det rapporterar Sveriges Radios Ekot.
– I den här databasen fanns över 70 miljoner konton, där uppåt 25 miljoner konton är sådana som man inte tidigare sett i läckta databaser, säger David Jacoby.
Någon som vet mer om denna enorma läcka? Vad kan vi förvänta oss nu? Dags att byta lösen antar jag....
Spelar roll... ett oviktigt hack utan signifikanta samhällseffekter.
Luuugn Alfons, skit läcker hela tiden. Så länge du har två-faktors är du safe(nog).
Lustigare är ju om du använt samma lösenord utan detta och rullar på inom någon företagslösning.
Utan att blanda in allt för många handikappade aktörer: Typ Tieto.
Svävar du utanför dem så är du helt ok i dagsläget, tänk bara på 2FA.
Haha de är sena på bollen som vanligt. Läckan de pratar om skedde för ett tag sedan NAZ.API.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!