2024-01-25, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Ja, känns rätt idiotiskt skriva in sin Mail på en sådan där länk, man ger ju bort den frivilligt 😛

Nu har Aftonbladet skrivit om det 😱
Sök på Troy Hunt och naz.API om ni inte du inte tror på det. Men läckan är inte så ny.

Du kan även ladda ner all data själv och sök vetja. Ca 100 GB. Själv så sökte jag på lösenord i klartext och hashat. Min gamla e-mail finns också med. Använder sedan länge unikt e-mail och lösenord på samtliga siter.

Har man olika lösenord på olika sidor behöver man inte direkt oroa sig.
Senast redigerad av Alter-Schwede 2024-01-25 kl. 00:24.
Citera
2024-01-25, 00:35
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alter-Schwede
Sök på Troy Hunt och naz.API om ni inte du inte tror på det. Men läckan är inte så ny.

Du kan även ladda ner all data själv och sök vetja. Ca 100 GB. Själv så sökte jag på lösenord i klartext och hashat. Min gamla e-mail finns också med. Använder sedan länge unikt e-mail och lösenord på samtliga siter.

Har man olika lösenord på olika sidor behöver man inte direkt oroa sig.

Netflix Support förnekar läkta lösenord.
Hur förklarar du det?
Citera
2024-01-25, 00:39
Medlem
Citat:
Netflix Support förnekar läkta lösenord.
Hur förklarar du det?
De kan såklart ha kommit direkt från användarna med. Många Netflixlösenord är läkta.

Från haveibeenpwned.com ’In September 2023, over 100GB of stealer logs and credential stuffing lists titled "Naz.API" was posted to a popular hacking forum. The incident contained a combination of email address and plain text password pairs alongside the service they were entered into, and standalone credential pairs obtained from unnamed sources. In total, the corpus of data included 71M unique email addresses and 100M unique passwords.’
Citera
2024-01-25, 00:42
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
De kan såklart ha kommit direkt från användarna med. Många Netflixlösenord är läkta.

Från haveibeenpwned.com ’In September 2023, over 100GB of stealer logs and credential stuffing lists titled "Naz.API" was posted to a popular hacking forum. The incident contained a combination of email address and plain text password pairs alongside the service they were entered into, and standalone credential pairs obtained from unnamed sources. In total, the corpus of data included 71M unique email addresses and 100M unique passwords.’

Vars tankar man ner de då?
Eller är det emot Reglerna att skriva ut en sådan länk här?
Citera
2024-01-25, 00:46
Medlem
Citat:
Vars tankar man ner de då?
Eller är det emot Reglerna att skriva ut en sådan länk här?
Du har nog inte så mycket nytta av samlingen. Hade du det så skulle du nog kollat på det i september då läckan uppmärksammades. Men du kan läsa mer om det här.

https://www.troyhunt.com/inside-the-...stuffing-list/
Citera
2024-01-25, 00:48
Medlem
WhatsYourNames avatar
Citat:
Ja, känns rätt idiotiskt skriva in sin Mail på en sådan där länk, man ger ju bort den frivilligt 😛

Nu har Aftonbladet skrivit om det 😱
Skrev dock inte in min mail men det tänker jag göra med mina hackade mail. Då kanske nån helt enkelt snor hackerns nya lösen.
Citera
2024-01-25, 00:50
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Du har nog inte så mycket nytta av samlingen. Hade du det så skulle du nog kollat på det i september då läckan uppmärksammades. Men du kan läsa mer om det här.

https://www.troyhunt.com/inside-the-...stuffing-list/

De flesta Svennar bryr sig inte om sånna nyheter om dom inte har ett intresse av datorer.
Så många orkar inte byta lösenord sålänge det inte kommer upp en popupp ruta på sidan att byta
Citera
2024-01-25, 01:44
Medlem
WhatsYourNames avatar
Fick massa träffar. Typ.
Citera
2024-01-25, 01:51
Medlem
WhatsYourNames avatar
Jag vet att min adress är hackad. Någon har stulit den och bara bytt lösen. Sådant syns inte på have I been pawned.
Citera
2024-01-25, 02:06
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobLazar
Vart hittar man läckan då? Så man kan kolla om ens familj finns med.

https://haveibeenpwned.com/
Citera
2024-01-25, 02:35
Medlem
WhatsYourNames avatar
Hittade en som är pawned 11 olika noteringar. Hur kan man komma åt dessa konton/lösen? Se vilka konton det gäller?

Misstänker att personen medvetet sett till att det hänt.
Citera
2024-01-25, 03:13
Medlem
Slå på Tvåfaktorautentisering (2FA) på alla tjänster som tillåter det, som t.ex Facebook, Google, PayPal osv.

Det gör det mycket svårare för fulingar att få åtkomst till era konton!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in