2024-01-25, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Teabag
Tack för tipset. Lite kortfattat, hur funkar denna tvåfaktorautentisering egentligen? Jag fattar noll av detta

Man lägger till en extra barriär mellan sig och fulingen så att säga.

Just nu behöver fulingen endast ditt lösenord och e-postadress för att logga in i tjänsterna du använder.
Om du slår på tvåfaktorautentisering så kan du välja att använda t.ex appen Google Authenticator som genererar en ny 6 siffrig kod varje 20:e sekund som du behöver ange när du loggar in på tjänsten där du slagit på 2fa.

Så när du ska logga in på t.ex Facebook så loggar du in som vanligt med lösenord och e-postadress. På nästa sida blir du ombedd att ange koden från Google Authenticator.
Så behöver du bara öppna appen Google Authenticator, kopiera den genererade koden för just Facebook och skriva in den på sidan och sen loggas du in.

Så en fuling som har ditt lösenord och e-postadress kan inte logga in på tjänsten, de behöver få tag på din fysiska smartphone för att kunna använda koden från appen som ändras var 20e sekund, för att logga in i tjänsten.

Man kan samla alla tjänster på en och samma app som t.ex Google Authenticator så varje gång du loggar in så öppnar du bara den appen, kopierar koden till tjänsten och klistrar in den på inloggningen till tjänsten.

Här är en bild på hur appen ser ut med genererade koder

Bara säga till om du vill ha hjälp så hjälpte jag så gott jag kan!
Citera
2024-01-25, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Men du kan inte bygga upp en lösning på proprietära komponenter. Tänk om din arbetsgivare tvingar dig använda en Sony-telefon. Tänk om Apple spärrar ditt konto, av random anledning. Tänk om Apple ändrar sina användarvillkor, så du inte längre kan acceptera dem. Tänk om du blir sjukpensionär och inte längre har råd med Apple. Osv.

Tog det bara som exempel.

Kan såklart ha en linuxburk och ha egna lösningar, opensource, osv. Men folk är ju bekväma av sig.
Citera
2024-01-25, 20:03
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Spelar ingen roll om lösenordet är pucko88 eller 877621e87fgjkshcbpi7chb,ajxhck"""""locjoi0på.

Nja. pucko88 kan kanske forceras på ett år genom ett försök i timman. 877621e87fgjkshcbpi7chb,ajxhck"""""locjoi0på kommer troligen inte kunna forceras innan du är död och kontot är irrelevant.
Citera
2024-01-25, 20:06
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Whitney Webb har sagt att WEF varnat i flera år för att de tänker utföra hackerattacker, och att WEF själva säger att målet är att utrota kontanter och införa nät-ID för alla civila så att ingen är anonym längre. Hon sa t.o.m. att attackerna skulle utföras 2024. Och nu är vi här.

Har du en källa som styrker att WEF varnat i flera år? Jag efterlyser alltså inte en källa som styrker att någon påstått att WEF har varnat i flera år.
Citera
2024-01-25, 20:08
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Myndighet?

https://haveibeenpwned.com/

Klicka på "Notify me"

Fast då kommer de få min e-post, även om de inte hade den innan.

Om de skulle notifiera alla i läckorna så behöver vi inte mata dom med nya uppgifter.
Citera
2024-01-25, 20:11
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Fingeravtryck bryter mot principen att man alltid ska använda olika lösen på varje tjänst.

En fördel med fingeravtryck att det är lätt att byta om det skulle uppstå problem...
Citera
2024-01-25, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
IT kommer bli världens undergång tamigfan! Vi förlitar oss till hundra procent till den, lagt över allt till den, betalar större delen av BNP för att hålla den igång, men den går sönder, blir hackat, måste underhållas och fan och hans moster 24/7

Tror tyvärr att du har helt rätt. Hackare kommer att bli jordens undergång.
Citera
2024-01-25, 20:16
Medlem
halvfestligts avatar
Hittade en av mina mailadresser på haveibeenpawned.com. Adressen använd 2021 på nån Bitcoin-sajt. Jag har inte öppnat konto på något sånt ställe. Vad kan min mailadress användas till där? Jag kan ju knappast gå dit och radera "mitt" konto heller. Kan någon smart fb-are beskriva vad hackarna ska ha den till?
Citera
2024-01-25, 20:20
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Det borde vara höga straff och ersättningar till drabbade som får ssina lösen stulna från ett företag som ex. facebook. Om Facebook var tvugna att betala ut 10 000 till varje drabbad användare så skulle de lägga betydligt mer på säkerheten på sina servrar. Inte bara lösenord stjäls utan personliga data som dessa företag samlar in om sina användare. Det är betydligt allvarligare än att få sitt lösen stulet.

Självklart får bolag betala böter/skadestånd, om de slarvar så att personlig data kommer på villovägar. Se på Equifax-läckan tex.

I just detta fallet verkar det dock inte handla om att facebook slarvat.
Citera
2024-01-25, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Hittade en av mina mailadresser på haveibeenpawned.com. Adressen använd 2021 på nån Bitcoin-sajt. Jag har inte öppnat konto på något sånt ställe. Vad kan min mailadress användas till där? Jag kan ju knappast gå dit och radera "mitt" konto heller. Kan någon smart fb-are beskriva vad hackarna ska ha den till?
De kommer sälja din email till spammare, och sen kommer de försöka gissa sig till din email för att kunna kapa dina övriga konton om de kommer in.

Det är väl det i princip.
Citera
2024-01-25, 20:30
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
De kommer sälja din email till spammare, och sen kommer de försöka gissa sig till din email för att kunna kapa dina övriga konton om de kommer in.

Det är väl det i princip.

Okej. Tack för svar. Borde väl ha kommit spam vid det här laget då... Kanske inte ledde nånvart.
Citera
2024-01-25, 20:35
Medlem
KlappMungons avatar
Har nån sett om mitt PayPal-lösenord "vinter2023" är med bland de hackade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in