2024-01-25, 19:37
Medlem
3Godisars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Jag har två mailadresser. Den ena som är drygt tio år gammal och dessutom telias jävla webmail är "pawned" (vad det nu är?) Har visserligen bara haft den som skräpmailadress de senaste 7-8 åren.

Den andra mailadressen är grön.

Min riktiga "huvudmail" är "pawned" och det 3 gånger. Tycker det känns otäckt.

Främst för att jag inte vet vad man ska göra om mailen verkligen blir hackad på riktigt så man inte kommer in. Tänk alla sidor som är kopplade till ens riktiga mail..... mardröm.
Citera
2024-01-25, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Inte om mobilen genererar ett lösen för varje tjänst som du inte ens behöver känna till.
Men det kommer lösenordsfria lösningar från jättarna, tråkigt bara att det inte kommit längre.

Detta erbjuds väl i iOS iallafall? Får alltid upp att kunna göra nåt random användarnamn och lösenord som låses upp med faceID när jag ska skapa inlogg.

Men kan säga att jag mest gör detta på slaskkonton, pga litar inte på keychainlagrade lösenord heller - men fattar att mina andra lösenord är sparade där.

Men ja SSO inlogg via google och så vidare. Är din google eller vad du nu har som inlogg röjd så är det ju kört.

2FA med mobilnummer eller att de skickar hem ett fysiskt brev kan ju vara säkrare.

Anomymiteten kan ju bli lidande. Men man får väl välja.
Citera
2024-01-25, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtickare
Detta erbjuds väl i iOS iallafall? Får alltid upp att kunna göra nåt random användarnamn och lösenord som låses upp med faceID när jag ska skapa inlogg.

Men kan säga att jag mest gör detta på slaskkonton, pga litar inte på keychainlagrade lösenord heller - men fattar att mina andra lösenord är sparade där.

Men ja SSO inlogg via google och så vidare. Är din google eller vad du nu har som inlogg röjd så är det ju kört.

2FA med mobilnummer eller att de skickar hem ett fysiskt brev kan ju vara säkrare.

Anomymiteten kan ju bli lidande. Men man får väl välja.

Precis det är därför jättarna som Apple, Google, Microsoft behöver lösa detta.
Om de lanserar något i stil med SQRL som jag länkade till skulle detta snabbt bli standard på alla siter.
Citera
2024-01-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Levt med IT väldigt tätt in på och arbetat med det sedan 90-talet och jag har insett det inte blir bättre utan sämre ju mer den utökas, på sätt och vis. Men också bra saker så klart, men mycket extreeemt icke nödvändiga saker men som vi TROR att vi MÅSTE ha... Så jag har börjat lämna den och gör saker med händerna, hantverk och snickrar istället..

Fy fan vad skönt att höra! Själv sträcker jag mig ännu längre och vill påstå att internet är djävulens påfund, hehe.
Citera
2024-01-25, 19:45
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Har jag förstått att det är scrape från sparade lösenord i webbläsare hos individer som blivit infekterade av virus?
Man blir ej varnad om du finns med i läckan så som vanliga läckor från databaser via företagsläckor?

Här skulle det behövas någon central myndighet som satt och kammade näten efter såna här läckor/databaser. Och i de fall e-post finns i läckan/databasen, skulle denna myndighet kunna försöka maila och varna drabbade. I annat fall skulle de kunna informera de aktuella tjänsteleverantörerna, och då skulle de kunna varna eller agera på annat sätt.

Det låter i mina öron vettigare än att alla ska ladda upp sina e-post-adresser till någon tjänst en gång i veckan för att fråga om man hamnat i en läcka/databas. En tjänst som garanterat lagrar e-post-adresserna man skriver in, och som kan komma att läckas till spammare och hackare.
Citera
2024-01-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Precis det är därför jättarna som Apple, Google, Microsoft behöver lösa detta.
Om de lanserar något i stil med SQRL som jag länkade till skulle detta snabbt bli standard på alla siter.

Intressant!
Citera
2024-01-25, 19:50
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Här skulle det behövas någon central myndighet som satt och kammade näten efter såna här läckor/databaser. Och i de fall e-post finns i läckan/databasen, skulle denna myndighet kunna försöka maila och varna drabbade. I annat fall skulle de kunna informera de aktuella tjänsteleverantörerna, och då skulle de kunna varna eller agera på annat sätt.

Det låter i mina öron vettigare än att alla ska ladda upp sina e-post-adresser till någon tjänst en gång i veckan för att fråga om man hamnat i en läcka/databas. En tjänst som garanterat lagrar e-post-adresserna man skriver in, och som kan komma att läckas till spammare och hackare.

Myndighet?

https://haveibeenpwned.com/

Klicka på "Notify me"
Citera
2024-01-25, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko

Har du sett hur sega myndigheter och deras organisation är?

Du skulle få ett brev hemskickat 5 år efter detta blev allmänt känt.

Att detta och denna tråd ens blivit i ropet nu via media säger ju mycket bara det.
Citera
2024-01-25, 19:52
Medlem
Abwehrs avatar
Min slaskmail är med på 3 listor där, det är nog därför jag får 500+mail om dagen. Den första var Flashback-dumpen för 200 år sedan. Men det är ju ändå så att har man haft sin mail sen hotmail uppfanns så är det lite nostalgi att gå in där och kolla ibland.
Sidor borde inte ha e-mail som användarnnamn tycker jag...puss
Citera
2024-01-25, 19:53
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Men du kan inte bygga upp en lösning på proprietära komponenter. Tänk om din arbetsgivare tvingar dig använda en Sony-telefon. Tänk om Apple spärrar ditt konto, av random anledning. Tänk om Apple ändrar sina användarvillkor, så du inte längre kan acceptera dem. Tänk om du blir sjukpensionär och inte längre har råd med Apple. Osv.
Citera
2024-01-25, 19:53
Medlem
MyJustices avatar
Känner mig trygg .
Min taktik med en Dummy phone som aldrig är online där alla telenr och epostadresser går till
min riktiga mobb med mitt riktiga mobbnr håller jag borta från nätets stor sidor och alla företag
Inte ens Google har lyckats hitta mig
Citera
2024-01-25, 19:55
Medlem
Citat:
Intressant!

Google, Apple and Microsoft Put an End to the Password
https://blog.bismart.com/en/google-m...o-the-password
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera