2024-01-18, 18:14
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kavajfyllo
Buljong är viktigt. Måtte maten smaka gott när bomberna haglar över en!
Köttbuljong tillför näring och smak ja. Ska du bara äta pasta i en vecka?
Iofs, mamma och mr mcDonald lagar din mat.
Citera
2024-01-18, 18:17
Medlem
Kavajfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Köttbuljong tillför näring och smak ja. Ska du bara äta pasta i en vecka?
Iofs, mamma och mr mcDonald lagar din mat.
Lagar din mamma min mat? Vem är "Mr McDonald"?
Är det inte slut på vinterlov på vuxensäris?
Citera
2024-01-18, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Om du försöker lämna Stockholm i bil kommer det ta 3-4 dagar att ta sej ut oavsett vilken
utfart du tar. E4 Norr/söder, E18 Västerås/Norrtälje alla kommer stå still.
Cyklar du så vad kan du få med dej ? 30-40 kg ? Du klarar dej inte länge på det.

Jag tror på att bli kvar i stockholm 7-10 dagar sen packad bil & norrut.
Hungerkravaller kommer först på 3-4 vecka.

Samt, en gammal sanning: Spelar ingen roll hur väl preppad du är.
Du måste kunna försvara det du har. Desperata människor med vapen kommer
röva dej på allt du har dom första 2-3 månaderna

Hungerkravaller kommer troligen inom en vecka. All mat du ser i en butik- det är all mat som finns i princip, det går undan då den måste fyllas på varje dag.

Ja försvar är ett måste, det bästa är att vara ett gäng
Citera
2024-01-18, 19:49
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrax
Meningslöst att preppa öht. Folk tror att dom ska sitta hemma med stormköket och laga mat.. När elen går så försvinner ganska fort allt annat också. När du inte kan spola toaletten så får du skita på balkongen eller liknande men ändå ska alla preppa med balar av papper. Mat är onödigt att preppa, när folk får slut på sin egen så kommer dom slakta dig och ta din mat efter att dom även våldtagit din fru och tvingat henne att svälja.

Om jag vart utan mat pga krig så kan du ge dig fan på att jag hade slaktat grannarna, hade t o m ätit upp dom om nöden krävde det. Bryr mig absolut noll om medmänniskor som inte är familj eller nära vänner och så kommer alla tänka om kriget verkligen bryter ut. Dumma jävla Svenskar som tror att vi alla ska hålla ihop och sjunga cumbaya eller att dom ska ge sig ut i sin sommarstuga och överleva i skogen för dom kan ju minsann fiska och har varit med i scouterna.. Get real för faan. Jag och alla andra kommer röra oss bort mot skog om städerna blir förjävliga och ser man då en liten stuga där det finns mat så kommer den maten snart vara min och ni vara döda och förmodligen våldtagna.

Jag vet hur det fungerar under ett krig, det är inte som sagorna i dessa trådar där alla tror att man sitter hemma och spelar schack och runkar varandra tills det är över. Blir det krig så är det största hotet Svenskar mot varandra mer än vad ryssen kommer vara. Än värre är invandrarna och alla gangsters i samhället som har skarpa vapen. Dom kommer ta för sig bäst fan dom vill och du kan bara titta på om du fortfarande lever när dom tar frugan din i analen i omgångar. Vill man ha större chanser så är preppning helt meningslöst, du ska se till att ha vapen i massor, du kan inte försvara dig med konserverna med ravioli, toapapper eller dunkar med vatten.

Skyddsrum vill man absolut inte sitta i när bomberna faller. Du kan bli instängd och dö en sakta död eller åter igen bli tvingad att se på när frugan blir spräckt i arslet när ingen kommer ut och folk blir desperata.
Du behöver väl inte vara rädd för att dö, så värdelöst som ditt liv verkar vara?

Nej, om det blir krig kommer bara ett fåtal att försöka plundra och härja medan de flesta kommer att bli mer aktiverade och sociala för att hålla gång samhället så långt det är möjligt. Men ett storkrig i Europa slutar med kärnvapen och troligen kommer så många att sprängas att det blir nukleär vinter på norra halvklotet med mörker och kyla under så lång tid att all fotosyntes upphör, inga skördar på flera år och hundratals miljoner svälter eller fryser ihjäl under loppet av några månader. Då kommer vissa att bli kannibaler, innan också de dör.
Citera
2024-01-18, 20:04
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Lagar din mamma min mat? Vem är "Mr McDonald"?
Är det inte slut på vinterlov på vuxensäris?
Du vet inte ens vad buljong är, snorunge. Vad ska du äta vid matbrist tänker du?
Citera
2024-01-18, 20:06
Medlem
Kavajfyllos avatar
Citat:
Du vet inte ens vad buljong är, snorunge. Vad ska du äta vid matbrist tänker du?
Buljong är ju inte första jag lägger pengar på vid krig. Pasta, Eldorados tonfisk, vita bönor på burk, knäckebröd osv är bra mat. Tror inte man behöver bry sig om att maten ska smaka som restaurangkäk när det viner kulor 500m bort. Finns liksom annat som är viktigare då....

Kanske svårt för dig att fatta som tror krig bara händer på datorskärmen nere i din mammas källare.
Citera
2024-01-18, 20:07
Medlem
Citat:
Köttbuljong tillför näring och smak ja.
Nja. Buljong innehåller ytterst lite näring.
Citera
2024-01-18, 20:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Buljong är ju inte första jag lägger pengar på vid krig. Pasta, Eldorados tonfisk, vita bönor på burk, knäckebröd osv är bra mat. Tror inte man behöver bry sig om att maten ska smaka som restaurangkäk när det viner kulor 500m bort. Finns liksom annat som är viktigare då....

Kanske svårt för dig att fatta som tror krig bara händer på datorskärmen nere i din mammas källare.
Buljong och andra kryddor är bra att ha när du ska försöka laga mat på det du kan hitta i naturen: blad, innerbark, smådjur etc.
Citera
2024-01-18, 20:14
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hibernalhatt
Tyvärr så är vi alla för naiva, vi kommer se ljusskenet, känna blåsten sen är det slut...Då behövs inga skyddsrum...
Det tror jag också blir det krig blir det en smäll och en stor rykande grushög
Citera
2024-01-18, 20:14
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Man använder buljong ofta när man lagar mat. Det är inte dyrt. Fråga din morsa. Standardtips för preppers med buljong, du kan bara värms vatten och lägga i en buljongtärning för nån sorts soppa sen nudlar, eller nått. Kan inte bara äta pasta utan smak.

Kulorna kommer inte vina runt ditt huvud dag 1 men när de gör det skjut tillbaka. Jag har 6 skjutvapen nu, funderar på 2 till.

Eldorados tonfisk vill inte ens katten ha.
Citera
2024-01-18, 20:20
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Jämfört med bara pasta är pasta med buljong bra.
https://matkalkyl.se/se-kottbuljongpulvertarning.php
Citera
2024-01-18, 20:29
Medlem
Kavajfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Mycket bra svar! Grabben vet nog inte att buljong innehåller bara en massa salt som torkar ut honom snabbare än något annat. Vatten däremot är viktigt. Men han lär sig nog, via något datorspel, snart. Undrar om grabben även har tandproblem/är tandlös som hans avatar/profilbild. Då har han stora problem vid ett krig. Tandläkarmottagningar brukar inte ha öppet vid krig etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in