2024-10-04, 13:45
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Vita bönor och köttbullar i gräddsås har jag ett rejält lager av.

Köp dock bara sådant och i sådan mängd som du kan äta upp även om det inte blir krig eller kris. Annars riskerar du att få slänga igen.

en burk köttbullar i gräddsås kostar 53 kr på Coop.
Så satans dyrt.
Men allt kanske är dyrt nu.
Citera
2024-10-04, 13:48
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunorange
en burk köttbullar i gräddsås kostar 53 kr på Coop.
Så satans dyrt.
Men allt kanske är dyrt nu.

Ok, jag är inte så priskänslig, så jag vet inte vad jag har betalat.

Vita bönor är inte så dyrt. Sedan, om du kan äta det även utan kris, finns ju torrmat också, såsom gula ärter, röda linser etc, som inte brukar vara alls dyrt sett till energiinnehållet.
Citera
2024-10-04, 14:39
Medlem
-Grillo-s avatar
Preppa en bil istället.

Då kan du lasta in förnödenheterna i den o dra ut i vildmarken istället för att sitta o trycka i ett skyddsrum. Jag har mat för ca ett halvår, o det tar inte jättemycket plats. Tillsammans med tält o övrig utrustning hade jag kanske fått gå 3 ggr från lägenheten till bilen innan jag haft allt jag behöver för att klara mig, o dessutom då få det ganska bekvämt.

Har du inget körkort, så lär dig åtminstone att köra, låt nån kompis köra hem bilen åt dig. Se till att hålla den i skick så att den startar när du behöver fly. Körkort är väl det minsta man hade brytt sig om vid ett atomkrig. Dessutom kan du ta med dig din familj/flickvän/barn/husdjur.

Surt bara att den troligen kommer att kosta i parkeringsavgift. Men du behöver ju inte tänka på däck, bensin, försäkring, skatt o sådana avgifter, se bara till att ha den fulltankad och som sagt i skick för att kunna köra.
Senast redigerad av -Grillo- 2024-10-04 kl. 14:42.
Citera
2025-03-03, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Vattenreningstabletter är väl det viktigaste, average person klarar enkelt 1-2 månader av vattenfasta, har du fett på kroppen så ännu längre.

Värre blir det utan vatten.
Fast - nu och till slutet av Juli finns det björkar som är 20 cm i diameter.
En björk ger ca 21 - 25 liter björksav per dygn ... ett tips till er som är utan vatten ...

Borra ett 3 mm hål snett uppåt ca 3-4 cm - en meter upp på björken , gärna skuggsidan .. så sätter ni in en kluven liten kvist i hålet.. Det kommer börja rinna innan ni får fram en dunk att samla i.
Tänk på att detta är absolut renat vatten från trädets rötter. ..
Funkar att laga mat med .. dricka ... smakar sött .. och friskt.

Ett tips till er som eventuellt inget har att dricka.
Citera
2025-03-28, 14:49
Avstängd
SolarPowereds avatar
Jag kan utan att vilja 1.01 säga att Food Force i Estland levererar 7 dagars buckets med bra datum.

De har inte Sverige som leveransaliternativ bara Finland och Esland men de tar SEPA så be om faktura så skickar de för ett par hundra i frakt.

Texten på hinkarna är på estniska men på portionerna så står det på engelska.

Det är bra torrkäk jag testade på campingen. 900 spänn för 3*7 det är 42 spänn portionen plus frakt. Bra att ha stående.

Jag vet inte vad Tactical Foodpack gör nuförtiden med det har varit lagerrensning på gamla datum länge nu.

Anyways så köpte jag hem några hinkar eftersom myndigheterna säger att det är viktigt att ha och jag orkar inte tjafsa bättre att köpa en färdig hink.
Citera
2025-03-28, 15:48
Medlem
Neksnors avatar
TS inleds med:
OM kriget kommer ska man väl bums befinna sig i ett skyddsrum, men samtidigt sägs det att man ska ha preppat för 1 vecka.
Första delen är (skyddsrummet) är fel, dit går man vid flyglarm.
Andra delen handlar om att samhället kommer att förändras rejält vid krigsinledningen, det inkluderar störningar i matförsörjning. Jämför med Ukraina, tror någon att de har suttit i skyddsrum och tuggat konserver i mer än tre år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in