2024-01-18, 14:51
Medlem
GruppboendetFiskens avatar
Om sverige hamnar i krig med Ryssland blir det nog i form av 1) att vi blir indragna i form av artikel-5 efter NATO-inträde, eller 2) att ryssland anfaller Gotland, m.m., 3) proxykrig med uppviglade islamistpsyk från tensta, et.c.. 4) Att de går över norra Finland och ska utvidga sina gränser i norr.

I inget av dessa fall behövs det krypas in i skyddsrum speciellt ofta.
Det sagt kan det ju komma bombflyg och skrämmas, och även bomba lite.
Eller ryska missiler.

Men hur ofta? Inte alls ofta gissar jag på.

Man bör ju ha bunkrat upp med mat och vatten i sin lägenhet dock. Även om det inte hade varit risk för krig bör man ha bunkrat upp med mat för ett bra tag framöver. Att inte vara litegranna av en prepper är nästan idiotiskt, speciellt om man har en barnfamilj. Vattenrening och metod att tända eldar är också bra.

Någon skrev om kärnvapen. Deras kärnvapen är ganska små nu för tiden. Men bor man centralt i några av de största städerna i Sverige hjälper det inte, små kärnvapen är ändå ganska stora nu för tiden. 300 till 800 kiloton verkar vara det som gäller, enligt NukeMap. https://nuclearsecrecy.com/nukemap/ På den sidan kan man skissa scenarion för hur man dör vid ett kärnvapenanfall. Brännskador eller begravd under brinnande husrester är mest sannolikt.

Men kärnvapenkrig? Den ordern ger nog bara Putin om han tror att han skall dö. När Ryssland är nära totalt nederlag. Men vem lyder den ordern vid det tillfället..? Det är en suicide-order i princip.

Det mest sannolika hotet kommer från islamistpsyken som uppviglas, tror jag. Palestina-Israel konflikten tillsammans med fler påverkanskampanjer där dessa inavlade getknullare fås att uppviglas till inhemska terrordåd. Det i sin tur kan ju riktas mot viktig infrastruktur, så att våra nödransoner vi staplat upp i våra hem kommer till användning.
Senast redigerad av GruppboendetFisken 2024-01-18 kl. 15:04.
Citera
2024-01-18, 14:54
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Jag klarar mig förmodligen ett par år utan ett fungerande samhälle. De får jag tacka min bakgrund för och intresse i överlevnad, jakt, fiske och natur
Det är väldigt bra, men vad var det du egentligen menade med det du skrev då?
Citera
2024-01-18, 15:11
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är väldigt bra, men vad var det du egentligen menade med det du skrev då?

Jag tänker på andra människor i vårat samhälle
Citera
2024-01-18, 15:18
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Jag tänker på andra människor i vårat samhälle
Det gör jag också, men jag undrar fortfarande vad det är du menar. Hur ska samhället bistå med detta på ett bra sätt inför en kris? Hur snabbt ska matleveranserna komma igång vid en sådan händelse och hur ska de gå till? Vilken personal ska sköta det hela?
Citera
2024-01-18, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pcfreak
Funderar mycket på detta.

OM kriget kommer ska man väl bums befinna sig i ett skyddsrum, men samtidigt sägs det att man ska ha preppat för 1 vecka. Hur hjälper alla konserver jag har hemma i lägenheten, ska jag springa fram och tillbaka mellan lägenhet och skyddsrum för att frakta över min mat och vatten? Det känns i sådana fall betydligt bättre att ha en ryggsäck förberedd med diverse mat till den nivån att det inte blir för tungt för mig. Det kommer ju dock inte bli i närheten av 1 veckas mat, max några dagar.

Bor i Stockholm.

Varför börjar du tänka på det här nu? Du har haft 2 år på dig att tänka på det sedan Ryssland invaderade Ukraina. Situationen ser bättre ut nu än vad den gjorde då nu när det går sämre än förväntat för Ryssarna i Ukraina.

Det du ska vara orolig för är om Trump kommer till makten. Då är det hej då till amerikanska försvarsgarantier. Då är det bara för ryssen att promenera in. Sverige har redan valt sida så det finns ingen återvändo.
Senast redigerad av Guldvask 2024-01-18 kl. 15:32.
Citera
2024-01-18, 16:34
Medlem
Roundcubes avatar
Det är underbart att merparten tror på tesen att hjälp kommer anlända efter sju dagar, i form av regeringen/myndigheter.
Ät era insekter, så blir vädret blir bättre...
Citera
2024-01-18, 16:37
Medlem
Jag bor norrut långt. Netflix och öl är min prepping.
Citera
2024-01-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Vad jag vet så blir test första helgfria måndagen i mars, juni, september och december en gång i kvartalet.
Hm. En gång i kvartalet.
Citera
2024-01-18, 17:11
Medlem
Kavajfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Inte troligt med bombanfall så skyddsrum är inte nått att tänka på. Troligast är långt strömavbrott med brist på mat och vatten.
Kan börja med att se till att du kan förvara vatten i något. Att du har basvaror som pasta, krossade tomater, buljong kanske lite bacon, ägg för en vecka eller två. En batteriradio så du vet vad som händer. Ficklampa.
Nånstans att bajsa kan vara bra, kommer inte gå att spola.
Buljong är viktigt. Måtte maten smaka gott när bomberna haglar över en!
Citera
2024-01-18, 17:20
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roundcube
Det är underbart att merparten tror på tesen att hjälp kommer anlända efter sju dagar, i form av regeringen/myndigheter.
Ät era insekter, så blir vädret blir bättre...

Den som har något bakom pannbenet vet att pappa staten ej kommer finnas där vi en kris. Det är upp till oss människor att hjälpa varandra. Bäst är att inte vara dum naiv som svensken är och vara självförsörjande
Citera
2024-01-18, 17:28
Medlem
limen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Vattenreningstabletter är väl det viktigaste, average person klarar enkelt 1-2 månader av vattenfasta, har du fett på kroppen så ännu längre.

Värre blir det utan vatten.

Har du tips på några bra?
Citera
2024-01-18, 17:40
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Vattenreningstabletter är väl det viktigaste, average person klarar enkelt 1-2 månader av vattenfasta, har du fett på kroppen så ännu längre.

Värre blir det utan vatten.

Går även rätt lätt att göra egen vattenrening av kol från eld, vitmossa, torv osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in