2024-01-18, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Jämfört med bara pasta är pasta med buljong bra.
https://matkalkyl.se/se-kottbuljongpulvertarning.php
Nu har jag inte läst, men vad menar du är bra med buljong? Det är typ salt och vätska. Ytterst lite näring.
Citera
2024-01-18, 21:04
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Nu har jag inte läst, men vad menar du är bra med buljong? Det är typ salt och vätska. Ytterst lite näring.
Har du lagat din egen mat nån gång? Buljong är en smaksättare som även innehåller näringsämnen. Man köper buljongtärningar, kött eller grönsaksbuljong. Men nej, du får inte ett rus av att sniffa det eller injicera.
Citera
2024-01-18, 21:07
Medlem
Citat:
Har du lagat din egen mat nån gång? Buljong är en smaksättare som även innehåller näringsämnen. Man köper buljongtärningar, kött eller grönsaksbuljong. Men nej, du får inte ett rus av att sniffa det eller injicera.
Det händer att jag gör buljong, men oftast används smaken till en sås. Den innehåller fortfarande ytterst lite näring. Däremot massor smak.

Kaffe är också gott. Men innehåller knappast någon näring.
Citera
2024-01-18, 21:11
Medlem
En vecka räcker med lite planering gott och väl för att skriva sitt testamente, emigrera till Scandic hotel i Oslo eller vad man nu tycker är lämpligt för att trygga framtiden vid ett krigsutbrott.
Citera
2024-01-18, 21:17
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Det händer att jag gör buljong, men oftast används smaken till en sås. Den innehåller fortfarande ytterst lite näring. Däremot massor smak.

Kaffe är också gott. Men innehåller knappast någon näring.
Om du "gjort buljong" vet du vad det kommer ifrån och borde inte tro att det knappt innehåller nått. Matrecept och preppertips har ofta med olika sorters buljong eftersom du vill äta god mat och till exempel inte bara pasta. Tillbehören med protein tar slut långt före ris, pulvermos, pasta. Därför kommer du vilja smaksätta maten.
Googla krismat buljong om du inte förstår ändå.
Citera
2024-01-18, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrax
Meningslöst att preppa öht. Folk tror att dom ska sitta hemma med stormköket och laga mat.. När elen går så försvinner ganska fort allt annat också. När du inte kan spola toaletten så får du skita på balkongen eller liknande men ändå ska alla preppa med balar av papper. Mat är onödigt att preppa, när folk får slut på sin egen så kommer dom slakta dig och ta din mat efter att dom även våldtagit din fru och tvingat henne att svälja.

Om jag vart utan mat pga krig så kan du ge dig fan på att jag hade slaktat grannarna, hade t o m ätit upp dom om nöden krävde det. Bryr mig absolut noll om medmänniskor som inte är familj eller nära vänner och så kommer alla tänka om kriget verkligen bryter ut. Dumma jävla Svenskar som tror att vi alla ska hålla ihop och sjunga cumbaya eller att dom ska ge sig ut i sin sommarstuga och överleva i skogen för dom kan ju minsann fiska och har varit med i scouterna.. Get real för faan. Jag och alla andra kommer röra oss bort mot skog om städerna blir förjävliga och ser man då en liten stuga där det finns mat så kommer den maten snart vara min och ni vara döda och förmodligen våldtagna.

Jag vet hur det fungerar under ett krig, det är inte som sagorna i dessa trådar där alla tror att man sitter hemma och spelar schack och runkar varandra tills det är över. Blir det krig så är det största hotet Svenskar mot varandra mer än vad ryssen kommer vara. Än värre är invandrarna och alla gangsters i samhället som har skarpa vapen. Dom kommer ta för sig bäst fan dom vill och du kan bara titta på om du fortfarande lever när dom tar frugan din i analen i omgångar. Vill man ha större chanser så är preppning helt meningslöst, du ska se till att ha vapen i massor, du kan inte försvara dig med konserverna med ravioli, toapapper eller dunkar med vatten.

Skyddsrum vill man absolut inte sitta i när bomberna faller. Du kan bli instängd och dö en sakta död eller åter igen bli tvingad att se på när frugan blir spräckt i arslet när ingen kommer ut och folk blir desperata.

Vad har hänt med dig när du har en sådan besatthet av våldtäkter, anal, kukar, runka osv??
Citera
2024-01-18, 21:23
Medlem
Citat:
Om du "gjort buljong" vet du vad det kommer ifrån och borde inte tro att det knappt innehåller nått. Matrecept och preppertips har ofta med olika sorters buljong eftersom du vill äta god mat och till exempel inte bara pasta. Tillbehören med protein tar slut långt före ris, pulvermos, pasta. Därför kommer du vilja smaksätta maten.
Googla krismat buljong om du inte förstår ändå.
Vet vad buljong är, men jag har aldrig hört någon komma med ett så konstigt påstående som att det ger energi.

Buljong är så gott som helt utan energi. Sedan att det är en bra ingrediens i en sås eller i en gryta, är en helt annan sak.
Citera
2024-01-18, 21:30
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Den som har något bakom pannbenet vet att pappa staten ej kommer finnas där vi en kris. Det är upp till oss människor att hjälpa varandra. Bäst är att inte vara dum naiv som svensken är och vara självförsörjande
Pappa staten har beväpnade anställda som kommer ta mat med våld efter vecka 1 när de är hungriga, dvs den mat som finns i mataffärer och i lager. Mat för en vecka är inte svårt klara för alla med skafferi men vatten? Få som kan bunkra upp det för en vecka eller två.
Citera
2024-01-18, 21:32
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Vet vad buljong är, men jag har aldrig hört någon komma med ett så konstigt påstående som att det ger energi.

Buljong är så gott som helt utan energi. Sedan att det är en bra ingrediens i en sås eller i en gryta, är en helt annan sak.
Jag kan nog inte hjälpa dig förstå nyttan med god mat. Du får försöka tänka lite själv ett tag.
Citera
2024-01-18, 21:34
Medlem
Flaskpostenss avatar
Citat:
Pappa staten har beväpnade anställda som kommer ta mat med våld efter vecka 1 när de är hungriga, dvs den mat som finns i mataffärer och i lager. Mat för en vecka är inte svårt klara för alla med skafferi men vatten? Få som kan bunkra upp det för en vecka eller två.

Vatten? Det är väl det minsta problemet. Finns snö utanför dörren. Finns massvis med bäckar, sjöar och myrar du kan dricka vatten om du vet var de är okej. Gör du lite research märker du att vatten är det minsta problemet i Sverige.
Citera
2024-01-18, 21:34
Medlem
Heisenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pcfreak
Hmm vad menar du? Det finns tydligen fler än 10 skyddsrum inom 2km radie från min lägenhet

Edit: skoja, det verkar finnas hundratals
Ska du sitta i skyddsrumet dygnet runt?
Det vanliga är ju att man uppsöker skydd vid bombning/artillerianfall eller stridshandlingar precis i närheten. Bor du i Stockholm så lär det iofs kvitta. Den dagen en huvudstad tas av fienden är det kört.
Citera
2024-01-18, 21:35
Medlem
Citat:
Jag kan nog inte hjälpa dig förstå nyttan med god mat. Du får försöka tänka lite själv ett tag.
Jag har inte alls kommenterat smak på mat i tråden. Enbart näringsinnehåll, och där finns det knappast något i buljong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in