2024-01-18, 12:42
Medlem
RedRights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pcfreak
Funderar mycket på detta.

OM kriget kommer ska man väl bums befinna sig i ett skyddsrum, men samtidigt sägs det att man ska ha preppat för 1 vecka. Hur hjälper alla konserver jag har hemma i lägenheten, ska jag springa fram och tillbaka mellan lägenhet och skyddsrum för att frakta över min mat och vatten? Det känns i sådana fall betydligt bättre att ha en ryggsäck förberedd med diverse mat till den nivån att det inte blir för tungt för mig. Det kommer ju dock inte bli i närheten av 1 veckas mat, max några dagar.

Bor i Stockholm.

Ta bilen över till Norge! Så behöver du inte bry dig mer.
Citera
2024-01-18, 12:45
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tirnap
Om du nu skryter med hesa Fredrik så är vi helt körda den låter inget?

Skyddsrum är inge bra att krypa in in när hela huset rasar.

Skryter 😂 Nej men det förklarar väl varför jag hör den. Låter inte särskilt högt för att sitta så pass nära.
Citera
2024-01-18, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag skulle välja att tänka som en anfallare - vad vill jag ska vara helt och fungerande i Sverige när jag tar över? Förmodligen vill man inte hålla på och mala sönder Sverige om man slipper.

Och huvudstaden vill en anfallare ha så hel som möjligt, för behärskar man den bli det lättare att kuva hela landet. Så Stockholm kommer nog inte bli en grushög utan det liknar nog mer bombningarna som ryssarna gjorde mot Stockholm under andra världskriget. I vår tid blir det väl robotar och drönare.

Vi svenskar ger oss nog också inom kort och tänker att om vi bara förhandlar så blir det fred så att vi kan fortsätta våra liv. Vi hjälper nog till att sätta upp en marionettregim eller så funkar ordinarie regering som en sådan, som i Danmark under andra världskrigets första del. Bäst är alltid att kuva landet. Och det är mycket vänsterfolk, liberaler och miljöpartister i Stockholm, så kuvandet går nog ganska fort.

Så tänk så här: Ta skydd i källaren eller tunnelbanan när flyglarmet går, vänta där i några timmar tills "faran över" ljuder. Ta med dig en vattenflaska, 5 Snickers, ficklampa, stearinljus och tändstickor och lite skithuspapper till tunnelbanan och ett sittunderlag. Mat lagar du i din lägenhet när du går upp från skyddet. Räkna med att strömmen är osäker så ladda mobil och batterier när du kan, ha en vevradio eller batteriradio. Lev i ett rum för fjärrvärmen kommer nog inte funka så bra i Stockholm när strömmen går. Och så hys tilltro till att USA eller Nato bli indraget, så att vi kan bli fria efter några år eller ett decennium, för ryssarna gillar långa krig.

Du tror verkligen Ryssland är någon slags supermakt som kan kriga mot nato i flera år? lel
Citera
2024-01-18, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RedRight
Ta bilen över till Norge! Så behöver du inte bry dig mer.
Trafik kaoz normän vill inte ha er där sedan kommer pansar bara rulla överbilar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Skryter 😂 Nej men det förklarar väl varför jag hör den. Låter inte särskilt högt för att sitta så pass nära.
Den är meningslös. Om inte volymen är minimum?
Citera
2024-01-18, 12:56
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Vet du vad ett kvartal är?

Vad jag vet så blir test första helgfria måndagen i mars, juni, september och december en gång i kvartalet.
Citera
2024-01-18, 12:59
Medlem
dödsknivens avatar
Sen är det ju inte så att ett anfall mot en stad innebär att den bombas sönder fullkomligt (såvida inte någon tycker att det vore kul att se vilken förödelse deras största kärnvapen kan orsaka), och ur ett militärt perspektiv är ju inte civila byggnader intressanta att förstöra mer än ur ett terrorperspektiv (vilket iofs verkats vara just vad Ryssland riktat in sig på). Som tidigare nämnts så handlar det ju om att kunna klara sig efter ett hypotetiskt bombanfall när el och vatten i värsta fall slagits ut och leverans och införsel av mat och andra nödvändigheter kraftigt begränsas under en period. Att hus för hus bomba sönder utvalda städer känns ur ett militärstrategiskt perspektiv rätt meningslöst
Citera
2024-01-18, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Det är väl bättre att sitta i skyddsrummet när huset rasar än att sitta kvar i det sönderfallande huset? Är skyddsrummet rätt konstruerat skall det, utan att skadas, klara av att huset faller ihop. Sitter man däremot kvar i huset så blir man ihjälklämd av allt sammanstörtande bråte.
Nej det är bättre att fly vem ska gräva upp alla hus då? Och rädda alla i skyddsrummen? Det kan vara månader man blir nergrävd. Om man överlever 24timmar

Fly till fots har visat sig bästa sättet genom tiderna!
Senast redigerad av tirnap 2024-01-18 kl. 13:35.
Citera
2024-01-18, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tirnap
Nej det är bättre att fly vem ska gräva upp alla hus då? Och rädda alla i skyddsrummen? Det kan vara månader man blir nergrävd. Om man överlever 24timmar

Fly till fots har visat sig bästa sättet genom tiderna!

Javisst, fråga Gaza-borna...
Citera
2024-01-18, 13:47
Medlem
Haajibs avatar
Skyddsrummet kan du skita i, blir det flyglarm ska du vara ute ur huset och göm dig i skogen.
Citera
2024-01-18, 14:18
Medlem
skraxs avatar
Meningslöst att preppa öht. Folk tror att dom ska sitta hemma med stormköket och laga mat.. När elen går så försvinner ganska fort allt annat också. När du inte kan spola toaletten så får du skita på balkongen eller liknande men ändå ska alla preppa med balar av papper. Mat är onödigt att preppa, när folk får slut på sin egen så kommer dom slakta dig och ta din mat efter att dom även våldtagit din fru och tvingat henne att svälja.

Om jag vart utan mat pga krig så kan du ge dig fan på att jag hade slaktat grannarna, hade t o m ätit upp dom om nöden krävde det. Bryr mig absolut noll om medmänniskor som inte är familj eller nära vänner och så kommer alla tänka om kriget verkligen bryter ut. Dumma jävla Svenskar som tror att vi alla ska hålla ihop och sjunga cumbaya eller att dom ska ge sig ut i sin sommarstuga och överleva i skogen för dom kan ju minsann fiska och har varit med i scouterna.. Get real för faan. Jag och alla andra kommer röra oss bort mot skog om städerna blir förjävliga och ser man då en liten stuga där det finns mat så kommer den maten snart vara min och ni vara döda och förmodligen våldtagna.

Jag vet hur det fungerar under ett krig, det är inte som sagorna i dessa trådar där alla tror att man sitter hemma och spelar schack och runkar varandra tills det är över. Blir det krig så är det största hotet Svenskar mot varandra mer än vad ryssen kommer vara. Än värre är invandrarna och alla gangsters i samhället som har skarpa vapen. Dom kommer ta för sig bäst fan dom vill och du kan bara titta på om du fortfarande lever när dom tar frugan din i analen i omgångar. Vill man ha större chanser så är preppning helt meningslöst, du ska se till att ha vapen i massor, du kan inte försvara dig med konserverna med ravioli, toapapper eller dunkar med vatten.

Skyddsrum vill man absolut inte sitta i när bomberna faller. Du kan bli instängd och dö en sakta död eller åter igen bli tvingad att se på när frugan blir spräckt i arslet när ingen kommer ut och folk blir desperata.
Citera
2024-01-18, 14:27
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pcfreak
Funderar mycket på detta.

OM kriget kommer ska man väl bums befinna sig i ett skyddsrum, men samtidigt sägs det att man ska ha preppat för 1 vecka. Hur hjälper alla konserver jag har hemma i lägenheten, ska jag springa fram och tillbaka mellan lägenhet och skyddsrum för att frakta över min mat och vatten? Det känns i sådana fall betydligt bättre att ha en ryggsäck förberedd med diverse mat till den nivån att det inte blir för tungt för mig. Det kommer ju dock inte bli i närheten av 1 veckas mat, max några dagar.

Bor i Stockholm.

Krig kan se ut på många olika sätt och skyddsrum är i stort sätt bara användbara vid flyganfall. Skyddsrummet i min kåk är bara väggar, golv, dörrar och tak. Inte ens en vattenkran. Du kan alltså inte överleva där längre tidsperioder utan är tänkt att springa ner i när flyglarmet går.

I mitt preppingtänk har jag inte ens med skyddsrummet. Det ligger så många steg fram att det inte går att planera för.
Citera
2024-01-18, 14:40
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedissweet
Du tror verkligen Ryssland är någon slags supermakt som kan kriga mot nato i flera år? lel
Nej, absolut inte det har de ingen kraft till. Men ryssarna "fryser" ned kriget, och bedriver krig som för flera sekler sedan: Nordiska sjuårskriget, trettioåriga kriget, hundraårskriget osv.

Afghanistankriget var igång i tio år. Tjetjenienkriget varade i alla fall 15 år, ibland fullt pådrag och massor av eldkraft och så ingen aktivitet på bra länge. Det här är den ryska strategin, att nöta ned för att vinna och aldrig på hålla på med sådant larv som vapenstillestånd eller fredsavtal, och förstås gärna hålla igång kriget by proxy.

Jag tror nog det pågående ryska Ukrainkriget, som började på Krim 2014, kommer att hålla på fram emot 2030-talet, kanske längre än så. Lite på, lite av. Vilseledande manövrar med samtal. Ser ryssarna att det dyker upp en lucka så de kan få det som de startade kriget för, och då tar den och när allt är vunnet skriver de ett "fredsavtal" som gäller till nästa sak som de vill erövra.

Denna ryska mentalitet har de använt åtminstone sedan Ivan den förskräckliges tid. Det är bara västliga politiker och idealister som inte förstår det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in