2012-07-02, 11:10
  #865
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du menar på fullt allvar att du vill säga att thailändare väljer utifrån utseende och inte vad en person faktiskt står för i politiken?

I så fall är det ju ingen direkt bra bild du förmedlar givet sammanhanget.
Nej för att tolka mig så så måste man vara bra dum i huvudet. Jag menar att hålla med HH, i Sverige är man rädd för vackra kvinnor. Att vara kvinnlig och vacker är ett hinder för att bli tagen seriöst. Det är feminismens lobbyism som hindrar vackra kvinnor. Ta en titt på ledande feminister i olika organisationer, vacker är inte ordet man kommer att tänka på. Feminismen har odlat ett hat mot femininitet pga avundsjuka. I andra kulturer kan man vara både vacker och bli tagen seriöst. Feminismen när ett gigantiskt kvinnohat.
2012-07-02, 11:12
  #866
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vill du hävda att till exempel Anna Lindh såg illa ut?
Hon om någon hade väl framgång inom politiken men stoppades av en galen mördare.

Riktigt är dock att hennes utseende hade underordnad betydelse, hon valdes för sin kompetens inom politiken -- precis som det skall vara.
Hon var väl ett fall framåt mot Mona, Maud, Gudrun, Marit och haggorna men feminin och vacker i ett internationellt perspektiv? Nej. Däremot verkade hon skärpt och kompetent och det var sorgligt att hennes öde och liv förkortades så tragiskt.
2012-07-02, 11:13
  #867
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Nej för att tolka mig så så måste man vara bra dum i huvudet. Jag menar att hålla med HH, i Sverige är man rädd för vackra kvinnor. Att vara kvinnlig och vacker är ett hinder för att bli tagen seriöst. Det är feminismens lobbyism som hindrar vackra kvinnor. Ta en titt på ledande feminister i olika organisationer, vacker är inte ordet man kommer att tänka på. Feminismen har odlat ett hat mot femininitet pga avundsjuka. I andra kulturer kan man vara både vacker och bli tagen seriöst. Feminismen när ett gigantiskt kvinnohat.
Återigen - Anna Lindh m fl, visar att du har fel. Vi väljer utifrån kompetens - hur väl de framför sitt politiska budskap, inte utseendet.
2012-07-02, 11:14
  #868
Medlem
Agamantums avatar
Inga män hatar intelligenta kvinnor. Men ofta är intelligenta kvinnor rena idioter med gigantiska egon, speciellt om intelligensen medföljs med hyfsad skönhet, så når egot episka proportioner. Ingen man oavsett social status pallar med sådant skit.
2012-07-02, 11:18
  #869
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Hon var väl ett fall framåt mot Mona, Maud, Gudrun, Marit och haggorna men feminin och vacker i ett internationellt perspektiv? Nej. Däremot verkade hon skärpt och kompetent och det var sorgligt att hennes öde och liv förkortades så tragiskt.
Vacker i ett internationellt perspektiv handlar ju om vilken smak just du har. Många anser att det nordiska/svenska är det som är vackert, andra (som du själv) föredrar asiatiskor osv..

Feminin var hon definitivt - men inte underdånig eller svag. Såg du något maskulint med/över henne?

Hon var skärpt och kompetent, och hon är inte ensam kvinna inom politiken om att vara både det och att ha ett fördelaktigt utseende.
2012-07-02, 11:26
  #870
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vacker i ett internationellt perspektiv handlar ju om vilken smak just du har. Många anser att det nordiska/svenska är det som är vackert, andra (som du själv) föredrar asiatiskor osv..

Feminin var hon definitivt - men inte underdånig eller svag. Såg du något maskulint med/över henne?

Hon var skärpt och kompetent, och hon är inte ensam kvinna inom politiken om att vara både det och att ha ett fördelaktigt utseende.

Absolut. Och om man ser bortom våra folkvalda och politiska intresseorganisationer och tar sig en titt på det privata näringslivet så finner man mängder av kvinnor som är såväl vassa inom sitt yrkesområde och jävligt snygga. Och de har inga som helst problem att tas på allvar. Varken av män eller andra kvinnor.
2012-07-02, 11:42
  #871
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borgarbracka
Absolut. Och om man ser bortom våra folkvalda och politiska intresseorganisationer och tar sig en titt på det privata näringslivet så finner man mängder av kvinnor som är såväl vassa inom sitt yrkesområde och jävligt snygga. Och de har inga som helst problem att tas på allvar. Varken av män eller andra kvinnor.
Mmm sant. Men det privata näringslivet är ju inte ett feministmecka såsom det offetnliga rummet är eller hur? Feminismen och svensk statsapparat skyr vackra, feminina, begåvade kvinnor.

Att som Micro gör gällande, se Mona och Maud och liknande hemkunskapslärarinnor som kompetenta och begåvade är ju ett hån mot allt vad intellekt är.

Nu ska jag ut och springa, gapa på ni bara.
2012-07-02, 11:45
  #872
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Mmm sant. Men det privata näringslivet är ju inte ett feministmecka såsom det offetnliga rummet är eller hur? Feminismen och svensk statsapparat skyr vackra, feminina, begåvade kvinnor.

Att som Micro gör gällande, se Mona och Maud och liknande hemkunskapslärarinnor som kompetenta och begåvade är ju ett hån mot allt vad intellekt är.

Nu ska jag ut och springa, gapa på ni bara.

Jag har aldrig kallat Maud för kompetent - tillskriv mig inte sådant skitsnack är du snäll. Däremot var hon tydligen politiskt gångbar inom centerpartiet vilket givetvis får stå för centerpartisterna.
2012-07-02, 12:09
  #873
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Mmm sant. Men det privata näringslivet är ju inte ett feministmecka såsom det offetnliga rummet är eller hur? Feminismen och svensk statsapparat skyr vackra, feminina, begåvade kvinnor.

Att som Micro gör gällande, se Mona och Maud och liknande hemkunskapslärarinnor som kompetenta och begåvade är ju ett hån mot allt vad intellekt är.

Nu ska jag ut och springa, gapa på ni bara.

Det här med att tillskriva politiker kompetens och begåvning - oavsett kön - är något helt annat. Å andra sidan är de tänkta att typ liksom representera folket. Det är det fina i kråksången med folksuveränitetsprincipen och parlamentarisk demokrati, vet du.

Själv skiter jag fullständigt i hur de folkvalda ser ut. Knäppt, va?

Och angående kvinnorna på höga poster inom det privata näringslivet. Det må vara sant att det privata näringslivet inte är ett feministmecka som du säger. Du menar att storbolagen skulle vara mer benägna att släppa fram snygga kvinnor bara för att de inte är toppstyrda av fula feminister?

Jadå, vi gapar på. Var så säker. Det lär även du fortsätta med. Antar jag.
__________________
Senast redigerad av borgarbracka 2012-07-02 kl. 12:17.
2012-07-02, 13:53
  #874
Medlem
AkkAkks avatar
Jag har aldrig känt mig hotad av intelligenta kvinnor enbart p.g.a. deras intelligens. Om något så uppskattar jag intelligenta kvinnor som varken döljer sin intelligens eller trycker upp den i ansiktet på mig.

Ja, där har vi då det där problemet med intelligenta kvinnor. Eller snarare de två problemen.

Första gruppen är intelligenta kvinnor som döljer sin intelligens vilket inte är särskilt attraktivt (jag talar då inte om ren sexuell attraktion utan om dem som personer, det är inte så roligt att umgås med någon som försöker spela korkad).

Den andra gruppen är intelligenta kvinnor som tror att bara för att de är snäppet vassare än medelsvensson intellektuellt så är de bäst och häftigast på alla sätt och vis och därmed "alltid" ska ha rätt. Det blir extra smärtsamt när de försöker med den varianten i diskussioner kring något ämne där de själva inte har någon som helst kunskap medan man själv haft ämnet i fråga som hobby sedan barnsben och dessutom studerade just det ämnet på högskolan. Har tyvärr haft ett flertal bekanta av denna typ, de vägrade konsekvent att erkänna att de hade fel på ett sätt som gav mig en stark känsla av att de på något plan såg det som att om de hade fel ens en gång så skulle det vara ett erkännande av att de inte alls var intelligenta.

Och slutligen har vi förstås de kvinnor som tror att de är intelligenta fast alla bevis pekar på motsatsen, dessa är dock i gott sällskap med de män som har liknande villfarelser.

Edit: Sen finns det naturligtvis grottmän som ogillar kvinnor som är smartare än de själva är men då måste jag ändå undra, varför umgås ni med dessa män?
2012-07-02, 20:51
  #875
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Det är för att Sverige är rädda för vackra kvinnor.
Ska en kvinna komma långt ska hon helst se ut som Mona Sahlin eller Maud Olofsson.
Får svensken höra att det i andra länder finns snygga kvinnor på höga positioner så blir svensken alldeles förskräckt.
Nja med tanke på hur många vackra kvinnor vi har i landet så tror jag inte det. Däremot tror jag folk i allmänhet tar kvinnor på allvar som inte utmärker sig alltför mycket. Ett utseende kan ta fokus från det som var tänkt och även skapa förutfattade meningar såsom blondinskämt eller sexistiska gliringar från männen runtomkring och även i media.
2012-07-02, 22:04
  #876
Medlem
Fenomenet i den mån som det existerar handlar i grunden om att kvinnor vill ha män mer intelligenta än de själva. Det orsakar således en instinktiv olust hos mannen när en attraktiv kvinna förefaller mer intelligent än han själv; det gör honom underlägsen och följaktligen oattraktiv för kvinnan eller till och med föraktlig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in