2024-01-13, 20:31
Medlem
Kukloskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Boendestöd kan kanske vara ett alternativ.

Nej kommer eventuellt söka hemtjänst (fysiska åkommor)

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Att bli avvisad är en av människornas stora smärtor. Kommer man med akutpsyk med trasig själ och sedan blir avvisad, så är det ju rent livsfarligt. Jag skulle faktiskt aldrig söka akutpsyk av den anledningen. Jag skulle i ett tillfälle av svaghet se det som att jag var avvisad av alla och agera därefter. Hur länge man vill kämpa med psyk beror ju på. Har man ett mål man vill med dem kanske det är värt det.

Ja. Psykiatrin är verkligen skräp.
Har med personal- och platsbrist att göra. Finns inte psykologer så det räcker heller
Citera
2024-01-13, 20:41
Medlem
I första hand söker man till vårdcentralen. Man borde kunna få träffa en psykolog för samtal. Sen om man kanske har en psykiatrisk öppenvårdsmottagning så kan man efterfråga att få gå i terapi som KBT till exempel.
Det viktigaste är att man kämpar och jobbar med att ändra sitt mående till det bättre. Man ska inte gå in i offerrollen.
Hitta bra rutiner i din vardag med kost, motion och sömn.
Hitta något socialt sammanhang.
Citera
2024-01-13, 20:48
Medlem
halvtomts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukloskan
Skönt att höra!
Jag tänker att jag kanske själv måste hitta sätt att stå ut. Senaste månaderna har jag känt mig mycket bättre. Verkligen. Fysiskt tröttare men psykiskt stabilare.
Livet innebär lidande såklart. Jag behöver verktyg för att stå ut bara
Jag går i samma funderingar, efter ungefär samma bakgrund. Tror att vården vill att man hänger sig. Om man jobbar ända fram till hägningen så dör man ju som ett plus på landstingets konto. Fick inte ens ett SSRI-piller när jag bad om det.

Men det är svårt att ge upp på vården när man vet att andra får allt de behöver. Det är ju vi som betalar.
Citera
2024-01-13, 20:50
Avslutad
Vården vet inte någonting som någon annan vill veta. Ingenting alls. Det är först om man vill ha svar på labbresultat, recept osv som vården kan vara behjälplig.
Inte något som inte är ordinerat av läkare får vården göra. De vägrar tom att ta tex ett vanligt blodtryck trots att det tar 10 sekunder och apparaten ligger sidan om. Man får går tillbaka till läkaren och säga att här har en miss skett och ta hela rundan en gång till.
De svarar en knappt utan undrar varför man vill veta. Vem vill hålla på så och varför är det så?
Citera
2024-01-13, 21:04
Medlem
Kukloskans avatar
Startade tråden för att se om någon annan tidigare gjort som jag och mått ok: välja bort psykiatrin.

Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
I första hand söker man till vårdcentralen. Man borde kunna få träffa en psykolog för samtal. Sen om man kanske har en psykiatrisk öppenvårdsmottagning så kan man efterfråga att få gå i terapi som KBT till exempel.
Det viktigaste är att man kämpar och jobbar med att ändra sitt mående till det bättre. Man ska inte gå in i offerrollen.
Hitta bra rutiner i din vardag med kost, motion och sömn.
Hitta något socialt sammanhang.

Nej får inte träffa psykolog, men inser att jag inte heller vill träffa psykolog. Det är brist på psykologer, man får vänta på behandlingskonferens ett år minst, sen träffa psykologen som en audition där man måste ange varför man är i behov till skillnad från andra osv.
Jag har det jag behöver (socialt).
Behandling mot Ptsd är inte tillgängligt för mig, men kanske inte heller det viktigaste idag. Det är en tuff behandling så avvaktar.
Jag kan inte kämpa mkt mer. Det har jag redan gjort i årtionden.
Jag väljer istället distraktion istället.

Citat:
Ursprungligen postat av halvtomt
Jag går i samma funderingar, efter ungefär samma bakgrund. Tror att vården vill att man hänger sig. Om man jobbar ända fram till hägningen så dör man ju som ett plus på landstingets konto. Fick inte ens ett SSRI-piller när jag bad om det.

Men det är svårt att ge upp på vården när man vet att andra får allt de behöver. Det är ju vi som betalar.

Jag tror också att vi hopplösa patienter som inte lyckas bli friska
Förväntas ta sina liv. Jag har träffat så jäkla knäppa läkare (tillsammans med sjuksköterska anhöriga ) som valt att anmäla dem. Detta har hänt två gånger. Jag har sett psykskötare slå en dement psykotisk rullstolsburen gammal farbror som kallade personen otrevliga saker. Psykiatrin är inte så human som en kan tro.
Jag har mkt att leva för (bra familj, partner, intressen, fin bostad) men när smärtan är stark så är den verkligen farlig.

Jag känner mig olustig eftersom jag inte vill söka vård längre.
Citera
2024-01-13, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumSKALLEN123
Så är det verkligen, man behöver se sig själv i spegeln och ta itu frågor som exempelvis. "äter jag för mycket dålig mat, övervikt" "alkoholproblem" ,"drogproblem", "spelproblem"?, listan kan göras hur lång som helst.

Att börja äta hälsosamt , träna och vara ute i naturen ännu mer. Har gjort succé för mig och många andra. Men många ger upp för tidigt då de fortfarande känner sig dåliga. Det tar lång tid att läka kroppen från ångest, depression etc. Så man måste vara ihärdig och inte ge upp.

Läkare och läkemedelsbolagen skriver gärna ut prenumerationer på psykpiller, de tjänar storkovan på det.

Har du några kroppsliga bekymmer, huvudvärk, magont, diarrer, IBS eller något annat med magen eller har du ont någonstans i kroppen.
Citera
2024-01-13, 23:37
Medlem
DumSKALLEN123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Har du några kroppsliga bekymmer, huvudvärk, magont, diarrer, IBS eller något annat med magen eller har du ont någonstans i kroppen.

Nej har inga problem alls.
Citera
2024-01-13, 23:40
Medlem
WhatsYourNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson
Du vill ta ditt liv för du inte får hjälp av vården? Märkligt argument då det finns så många andra vägar.
Vilka vägar då.
Citera
2024-01-13, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumSKALLEN123
Nej har inga problem alls.

Dumskallen fick citeringen pga av att denne var inne på samma ämne

Nu var ju frågan ställd till kukloskan som är ts och har bekymren
Citera
2024-01-14, 00:01
Medlem
Citat:
Skönt att höra!
Jag tänker att jag kanske själv måste hitta sätt att stå ut. Senaste månaderna har jag känt mig mycket bättre. Verkligen. Fysiskt tröttare men psykiskt stabilare.
Livet innebär lidande såklart. Jag behöver verktyg för att stå ut bara

De verktygen måste du tyvärr hitta själv. Vården är inte gjord för det du beskriver. Så länge som du inte är i behov av akut medicinering så är det också bättre för din egen skull att kämpa på själv.

Det du kan göra är att du ber vanlig vc att kolla upp vitamin och mineralnivåer, se så du inte har problem med sköldkörteln, såna fysiska saker som kan ge depressionssymptom.

För själen, överväg att ta en prat med diakon eller jourhavande medmänniska.

Träning nämns ofta här, och det är ingen mirakelkur, men det kan ge positiva effekter.

Nu när vintern är så mörk, gå till simhallen, simma några längder, sitt i bubbelpool, basta.

Gillar du djur? Umgås med dem så ofta du kan.

Ta hand om din hälsa annars med vettig mat, kroppsvård, hårvård osv. Det är heller ingen mirakelkur men det hjälper för helheten. Det är tufft för ens fysiska kropp att bära känslor av livströtthet.

Har du människor som står dig nära? Berätta för dem. Behöver inte bli till så stor sak. Be inte om lösningar, be bara om närheten.

Gör precis allt du kan för att hitta det du tycker om och gör det sen också, musik, bästa kaffet, godaste semlan, vackraste blombukett osv

Gå med i nån förening, gärna en sån som gör praktiska saker. Slår ett slag för hembygdsförening även om du är yngre, brukar alltid finnas nån gubbe eller gumma med livskompetens där och de är alltid glada för fler och yngre medlemmar.

Kom också ihåg att livet ska du leva för din skull, inte för andras.

Sen begriper jag också att det absolut inte är enkelt, men lidande är en del av att vara människa. Alla brottas med de onda tankarna ibland.

Kärlek till dig
Citera
2024-01-14, 00:05
Medlem
Mainstreamsurgubbes avatar
Citat:
Har ni också i kontakt med psykiatrin blivit så besvikna gång på gång att ni bestämt er för att aldrig igen söka vård där?
Om man blir så deprimerad och ångestfylld att man vill ta sitt liv så får man helt enkelt stanna hemma oavsett om man fullföljer planer eller bara kollapsar av utmattning

Du menar väl också alla andra i landet som har dålig psykiatrisk hälsa? Ja då får man ju själv ta tag i och försöka lösa sina problem själv. Jag tror inte att det behöver vara dåligt. Vem fan har mått bra igenom hela livet? Det löser sig men det kräver att man själv engagerar sig och fattar vuxna beslut. Obekvämt och i bland jävligt jobbigt. Nu blir jag nog utskälld som cynisk men det är min uppfattning.
Citera
2024-01-14, 00:10
Medlem
Kukloskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodaste-raven
De verktygen måste du tyvärr hitta själv. Vården är inte gjord för det du beskriver. Så länge som du inte är i behov av akut medicinering så är det också bättre för din egen skull att kämpa på själv.

Det du kan göra är att du ber vanlig vc att kolla upp vitamin och mineralnivåer, se så du inte har problem med sköldkörteln, såna fysiska saker som kan ge depressionssymptom.

För själen, överväg att ta en prat med diakon eller jourhavande medmänniska.

Träning nämns ofta här, och det är ingen mirakelkur, men det kan ge positiva effekter.

Nu när vintern är så mörk, gå till simhallen, simma några längder, sitt i bubbelpool, basta.

Gillar du djur? Umgås med dem så ofta du kan.

Ta hand om din hälsa annars med vettig mat, kroppsvård, hårvård osv. Det är heller ingen mirakelkur men det hjälper för helheten. Det är tufft för ens fysiska kropp att bära känslor av livströtthet.

Har du människor som står dig nära? Berätta för dem. Behöver inte bli till så stor sak. Be inte om lösningar, be bara om närheten.

Gör precis allt du kan för att hitta det du tycker om och gör det sen också, musik, bästa kaffet, godaste semlan, vackraste blombukett osv

Gå med i nån förening, gärna en sån som gör praktiska saker. Slår ett slag för hembygdsförening även om du är yngre, brukar alltid finnas nån gubbe eller gumma med livskompetens där och de är alltid glada för fler och yngre medlemmar.

Kom också ihåg att livet ska du leva för din skull, inte för andras.

Sen begriper jag också att det absolut inte är enkelt, men lidande är en del av att vara människa. Alla brottas med de onda tankarna ibland.

Kärlek till dig

Jag har vård gör somatiska (fysiska) sjukdomar och är utredd så inget sådant.
Jag kan tyvärr inte träna.

Det är inget fel på mitt liv, tvärt om. Men psykisk smärta kommer man ej över.
Syftet med tråden var att höra om man ska skita i att kontakta vården få man är missnöjd.
Verkar som att det är så jag får göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in