Citat:
Ursprungligen postat av
Kukloskan
Skönt att höra!
Jag tänker att jag kanske själv måste hitta sätt att stå ut. Senaste månaderna har jag känt mig mycket bättre. Verkligen. Fysiskt tröttare men psykiskt stabilare.
Livet innebär lidande såklart. Jag behöver verktyg för att stå ut bara
De verktygen måste du tyvärr hitta själv. Vården är inte gjord för det du beskriver. Så länge som du inte är i behov av akut medicinering så är det också bättre för din egen skull att kämpa på själv.
Det du kan göra är att du ber vanlig vc att kolla upp vitamin och mineralnivåer, se så du inte har problem med sköldkörteln, såna fysiska saker som kan ge depressionssymptom.
För själen, överväg att ta en prat med diakon eller jourhavande medmänniska.
Träning nämns ofta här, och det är ingen mirakelkur, men det kan ge positiva effekter.
Nu när vintern är så mörk, gå till simhallen, simma några längder, sitt i bubbelpool, basta.
Gillar du djur? Umgås med dem så ofta du kan.
Ta hand om din hälsa annars med vettig mat, kroppsvård, hårvård osv. Det är heller ingen mirakelkur men det hjälper för helheten. Det är tufft för ens fysiska kropp att bära känslor av livströtthet.
Har du människor som står dig nära? Berätta för dem. Behöver inte bli till så stor sak. Be inte om lösningar, be bara om närheten.
Gör precis allt du kan för att hitta det du tycker om och gör det sen också, musik, bästa kaffet, godaste semlan, vackraste blombukett osv
Gå med i nån förening, gärna en sån som gör praktiska saker. Slår ett slag för hembygdsförening även om du är yngre, brukar alltid finnas nån gubbe eller gumma med livskompetens där och de är alltid glada för fler och yngre medlemmar.
Kom också ihåg att livet ska du leva för din skull, inte för andras.
Sen begriper jag också att det absolut inte är enkelt, men lidande är en del av att vara människa. Alla brottas med de onda tankarna ibland.
Kärlek till dig