Citat:
Ursprungligen postat av
realFEZ
Det låter hemskt det här. Har du några vänner som stöd? Sluta inte gå till vården om det är så illa att självmord är aktuellt, så klart.
Alltså allmänpsykiatrins läkare blir ju vansinniga när man berättar att man blir hemskickad. Faktum är att ångest, sorg och melankoli plus den energi som går åt att ta sig till psykakuten, vänta på oengagerad jourläkare, samtal i nedsläckta rum och att fokusera på att gå hem igen… gör helt enkelt att man är för fysiskt och psykiskt trött för att orka göra dig illa. Man somnar på teralen vaknar kl 14 dagen där på, lika starkt psykiskt lidande men för fysiskt utmattad att ta sig till akuten.
Jag förstår att dem inte vill låta mig (ung kvinna) dela rum med en man som befinner sig i psykos eller mani och pladdrar eller skriker dygnet runt.
Det är bara ett sånt värdelöst system.
Och en jävla chansning för läkaren att be en suicidal person gå hem igen.
Jag har jättefina anhöriga men jag delar inte suicidtankar med dem.
Jag har inte tankar på suicid sen ett tag. Men jag tänker på nästa gång jag dåligt.. ska man sova bort det bara?
Men jag har svårt att klara mig själv. Jag är övertygad att min sköterskas apati, kyla eller ointresse när jag hör av mig har att göra med compassion fatigue (emotionell utbrändhet. Hon har helt enkelt inte förmågan att hjälpa alla patienter och att visa verklig empati kräver energi)