2024-01-24, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skampi
Håller helt med. Kvinnor som vill utnyttja en man för pengar eller liknande hade lätt utnyttjat läget han sätter sig i. Men "normala" kvinnor faller inte för hans fejkade good guy persona.

Haha vilka pengar.. han jobbar med att köra bajsbil o vara hobby-dj
Citera
2024-01-24, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pagojuice
Gissar att ni är äldre som klagar på detta. Självklart innebär det ett rikare språk när man har två olika språk att använda sig av, variationerna blir oändliga.

Unga människor lär sig inte längre engelska från trean som en annan skrev, man lär sig engelska redan på dagis idag. Det gör att man känner sig mer bekväm med båda språken och ibland lättare hittar associationer på engelska än svenska. Vi borde vara glada att ha förmånen att vara minst tvåspråkiga då det visat sig ha många fördelar. Tänk vad hemskt att behöva bo i länder som dubbar all tv
Att amerikaner reagerar med förundran på att svenskar är tvåspråkiga säger mer om deras egen nivå av bildning förresten…

Jag har periodvis bott utomlands och då talat främst engelska under långa perioder och började tom drömma på engelska. Jag blandar ibland in ord eller meningar från engelska för att det går snabbare än att jag ska behöva stanna upp och behöva fundera över hur man ska formulera det, ingen har tid för sånt i vardagen idag. Det ska gå snabbt och man ska göra sig förstådd.
Har verkligen inget med häftighet att göra. Det kallas utveckling, världen utvecklas och människor flyttar på sig… Att behärska mer än ett språk är en rikedom i sig som visat sig minska risken för demens, bland annat. Screw lingvister

Visar snarare på bristande vokabulär när man saknar förmåga att uttrycka sig på sitt modersmål.Jjag talar flera språk, jobbar i ett internationellt team där diskussioner nästan alltid förs på engelska, jag har flera vänner som jag pratar med varje dag med på engelska, i perioder är det så mycket av den varan att jag till och med pratar i sömnen på engelska.....har dock ALDRIG haft problem att uttrycka mig på svenska till den grad att jag är tvungen att ta in både låneord och fraser från andra språk.
Citera
2024-01-24, 11:14
Medlem
Skampis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zilverfisk
Haha vilka pengar.. han jobbar med att köra bajsbil o vara hobby-dj
Ja, det är sant, han har ingen imponerande inkomst. Men skulle kunna ha ärvda pengar, sommarstuga eller annat av värde.
Citera
2024-01-24, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ylisar
Han gör sig undergiven, nästan inga brudar orkar med undergivna killar i längden eller blir attraherade av det. Det finns dessutom en gräns för hur cheesy & på man kan vara med komplimanger, särskilt sådär tidigt. Tänk dig själv att någon säger att du är det bästa sen skivat bröd uppfanns 100a gånger om dagen, men du vet själv att du inte är så överdrivet fantastiskt, det grundar sig en osäkerhet. Tolkas som att han ska ösa på för att plussa på sitt snällhetskonto så hon inte ska lämna. Andra vanliga varianter är att man säger vad man tror personen vill höra istället för vad man egentligen tycker, det lyser igenom jävligt snabbt. Tex vissa män kan inte ens göra ett val, ska alltid låta bruden välja, det är inget positivt. Överlag vill tjejer vara ihop med någon som hugger tillbaka & respekterar sig själv & utstrålar självsäkerhet. Min brorsa är likadan, brukar inte hålla i längden.
Redan i kapslarna när han började säga "mitt hjärtas fröjd" borde hon ha dragit öronen åt sig. Han är så konstig ibland att man undrar om han inte har asperger. Det hon söker är uppenbarligen inte en tönt som säger sådana saker. Han är inte hennes typ, varken stilmässigt eller beteendemässigt. Och jag kan samtidigt tycka att hon varit lite kall mot honom och dragit ut på det för länge samt legat med honom fast hon inte gillade honom. Man såg hur oberörd och nästan äcklad hon var av alla komplimanger.

Vad vill en kvinna ha, frågade Christoffer. Ja kanske inte en feminin kille med lila hår och pärlhalsband som är lite för frikostig med tomma komplimanger. Killar som Christoffer saknar rätt utstrålning. Oscar är också lite åt det feminina hållet. Skulle sådana killar ens försvara sin tjej? Att vara snäll är bra men det krävs mycket mer i en relation.
Senast redigerad av Liljor 2024-01-24 kl. 12:01.
Citera
2024-01-24, 11:40
Medlem
Själva konceptet är inte dåligt för man får en möjlighet att lära känna personen på djupet. Utåt sett är det ofattbart att de får så starka känslor för varandra så snabbt. "Jag älskar dig" efter en vecka? Jag vet inte om jag personligen hade vågat vara med med tanke på att den man fastnat för initialt blir man kanske inte fysiskt attraherad av när man ser dem. Exemplet Cajta/Christoffer och Lucas/finskan. Jag har sett Brasiliens LIB och blir uppriktigt förvånad över hur en kille där ville ha en handikappad och tjock tjej. Något jag också lagt märke till är att många som är med i LIB är duktiga på kommunikation med tillhörande hög emotionell intelligens. Det här får mig att fundera över ifall castingen innehåller några urvals- eller personlighetstester.

Svenska Love is blind är tråkigare och blekare än LIB i andra länder.
Senast redigerad av Liljor 2024-01-24 kl. 12:07.
Citera
2024-01-24, 11:54
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Självklart innebär det ett rikare språk när man har två olika språk att använda sig av, variationerna blir oändliga

God kommunikation handlar om att anpassa sig efter mottagaren. Om du slänger in en massa "coola" fraser på spanska, ryska eller mandarin i din svenska krävs det ju att den du talar med behärskar dessa språk.

Citat:
Screw lingvister

Lingvister har i regel ingenting emot detta fenomen. Dom som stör sig är folk i gemen.
Citera
2024-01-24, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningsdemokrat
Om man tittar på Amandas stories där hon besvarar frågor så ser man att hon sitter framför sovloftet i Sergios lilla lägenhet. Spoilar hon medvetet?

Efter snabb googling kan man se att hon bär hans efternamn och är skriven på samma adress
Citera
2024-01-24, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timpani
God kommunikation handlar om att anpassa sig efter mottagaren. Om du slänger in en massa "coola" fraser på spanska, ryska eller mandarin i din svenska krävs det ju att den du talar med behärskar dessa språk.

Lingvister har i regel ingenting emot detta fenomen. Dom som stör sig är folk i gemen.
Jo, så är det att man anpassar språket och när unga personer talar med andra unga personer är engelska låneord frekvent använda. Såsom i serien. När man talar med äldre eller i professionella sammanhang används ett annat språk. Det som blir svårt här är ju att mottagaren till kommunikationen förstår vad som sägs men sedan sitter äldre personer som tittar på konversationerna och får svårt att hänga med. Äldre har i alla tider klagat på yngre personers språkbruk.
Citera
2024-01-24, 12:55
Medlem
timpanis avatar
Citat:
Det som blir svårt här är ju att mottagaren till kommunikationen förstår vad som sägs men sedan sitter äldre personer som tittar på konversationerna och får svårt att hänga med.

Här handlar det inte om att det är svårt att hänga med, utan att det upplevs som supertöntigt av oss tittare.
Citera
2024-01-24, 13:08
Medlem
Citat:
Här handlar det inte om att det är svårt att hänga med, utan att det upplevs som supertöntigt av oss tittare.
Då förstår jag inte dina referenser till mandarin och ryska. Jag ville enbart nyansera bilden lite, detta är inte topic så lämnar detta nu.
Citat:
Citera
2024-01-24, 13:19
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liljor

Svenska Love is blind är tråkigare och blekare än LIB i andra länder.

Håller med om att något saknas, känns som andra länder har fler avsnitt? Har inte kollat upp om det stämmer, men det känns inte som vi riktigt får lära känna personerna lika väl som i andra länders Love is blind.
Citera
2024-01-24, 13:30
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Japp men kolla Sergio han är under Amandas skala det gick bra och va lite tuff och utmanande, hade han hållt på som Christofer hade hon sprungit snabbare än en gasell jagad av ett lejon, men alla utifrån hatar Sergio damerna fick spel på han och gjorde en gruppchatt där de bara snacka skit om han de alla stör sig på att han kunde nå framgång i sin strategi hur kan en ful loser få en snygg trevlig tjej genom vara lite rough, nu tycker jag det var luffigt gjort det som stod i domen om honom att hälla ett glas på nån som sover är riktigt pissigt men jag tror och hoppas de pratat om det och jag tror inte Amanda kanske är typen direkt som hans ex

Catja skulle må bra med Lukas tror jag han är snyggare än henne, snäll men inte en pushover

Christofers snälla approach hade funkat med Emilia jag kan se framför mig han säga sin inövade line mitt hjärtas eviga fröjd och hon svara med lyster i blicken "min svenska skitgubbe"

Christofers hårda approach hade funkat med Catja bättre om han hade den från början hade kanske inte blivit ett äktenskap ändå men det hade definitivt varit mindre infekterat och hon hade haft större attraktion och gett mer effort, när den hårda sidan kom fram för sent så jävlari dock då var han största svinet även fast han hade en poäng att det är rätt stört att man kan ligga med någon får orgasm men ändå vara så avoidant

Lukas är inte snygg, fast jag fattar att det är subjektivt. Och nej, Christoffers sätt hade inte fungerat med Emilia heller då hon verkar innerst inne ha bra självkänsla. Och Christoffers sätt i sista avsnittet hade nog alla kvinnor tyckt varit obehagligt. Det är liksom inte aggression och bitterhet kvinnor vill ha, det är integritet och självkänsla. Någon som inte slutar vara sig själv och inte ger bort hela sig själv direkt.

Sergio framstår som narcissist, säkert är det som sägs i den där gruppen sant. Jag tycker han verkar extremt manipulativ och har säkert varit med massor av vackra kvinnor i sitt liv just därför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in