2024-01-11, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Du behöver testa en Land Rover eller Range Rover! Man kan inte i sin Opel eller Toyota föreställa sig skillnaden i känsla när man kommer på vägen. Men inte heller skillnaden i plånboken.

Det första en blatte köper när han får pengar är en fin tysk svart ny bil.

Jag har åkt i många fina bilar, och kört ett antal. Visst, det är ju trevligt. Men till vardags inte värt det, för mig.
Lägger pengarna på annat. En del skaffar ju bil långt över sin budget, men bor blygsamt.

Jag kör vettig bil som inte är så dyr, men med bra utrustning. Och så lägger jag pengar på hemmet och mina hobbys.
Citera
2024-01-11, 14:38
Medlem
Mindbusinesss avatar
45 procent av bilparken i Sverige är mer än tio år gammal.
Citera
2024-01-11, 15:33
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
45 procent av bilparken i Sverige är mer än tio år gammal.
Min killgissning från att ha åkt bil i Beijing och Seoul är att deras bilflotta i snitt är 3 år. Nästan alla bilar när ny-blanka och det existerar inget 10-årigt skrot.
Citera
2024-01-11, 16:16
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckvakt
Det var rost som gjorde att jag fick skrota min. Då hade den rullat ca 25 000 mil.

Ja, dom är kända för dåligt rostskydd, själv brukar jag rostskydda bilen varje sommar och fått tummen upp från besiktningen att det ser bra ut.
Citera
2024-01-11, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Nja, det är väl tvärtom, varje svärord i denna tråd visar på stark avundsjuka. Vi är bara en liten klick som har råd med en ny dyrare BMW.
HAHAHA.Liten hjärna stort ego, kanske stor plunk. En vidrig attityd kan inte köpas bort! Du är helt ute!
Citera
2024-01-11, 16:41
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daciasandero
Vi har en relativt ny men billig bil av märket Dacia Sandero. Vi är stolta över att bilen är billig, lättskött och fungerar lika bra som dyrare märken. Hur tänker ni som ibland tom tar lån för att kunna köpa dyra bilmodeller när det finns billiga bilar som också går på fyra hjul i den riktningen man kör, liksom ni gör?
Skäms folk för att köra billiga bilar eller hur kommer det sig att många väljer dyrare bilar än vad de behöver? Är det ändå inte ganska pinsamt att komma i en Jaguar, Limousine eller Porsche. Vad tycker ni? Till vad vill ni att "överflödiga" bilar ska leda?
En fråga med tydlig osäkerhet och mindervärdeskomplex.

Du köper en Dacia Sandero som du är nöjd med. Säger du.

Men du kan antagligen känna att du kör en väldigt billig bil. Så du kommer med detta inlägg.

Istället vänder du på det och formulerar det som att den som köper dyr bil behöver skryta?

Kanske för att de prioriterar dyr bil. Eller har råd med dyr bil utan hänseende till prioriteringar.

Du verkar mest skämmas för din bil och få dåligt självförtroende för ditt val/din ekonomiskt trånga situation.
Citera
2024-01-11, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Sorry det var en anekdot. Kanske inte gäller för alla men men... Jag känner mig definitivt fattigare än mina föräldrar. Fortfarande inte husägare eller båtägare iaf (fast jag skulle vilja).

För mig är det tvärtom, och vi jobbar offentligt båda två, frugan på medellön, jag 10 över.

Har det avsevärt bättre än när jag växte upp, trots att farsan var ingenjör. Morsan iof lågbetalda.
Citera
2024-01-11, 16:59
Medlem
Citat:
Vi har en relativt ny men billig bil av märket Dacia Sandero. Vi är stolta över att bilen är billig, lättskött och fungerar lika bra som dyrare märken. Hur tänker ni som ibland tom tar lån för att kunna köpa dyra bilmodeller när det finns billiga bilar som också går på fyra hjul i den riktningen man kör, liksom ni gör?
Skäms folk för att köra billiga bilar eller hur kommer det sig att många väljer dyrare bilar än vad de behöver? Är det ändå inte ganska pinsamt att komma i en Jaguar, Limousine eller Porsche. Vad tycker ni? Till vad vill ni att "överflödiga" bilar ska leda?
Jag har både 2CV och Mercedes Geländewagen!
Vilken är "överflödig" av dem?
Citera
2024-01-11, 17:11
Medlem
arakas avatar
Citat:
Dyr bil tänker jag stackars idiot, prisvärd bil typ Toyota eller Kia tänker jag smart köp.
Det finns så mycket annat roligt och livsförhöjande att lägga pengarna på än en en flådig bil speciellt när jag kör i stadsmiljö nästan hela tiden.
Senast redigerad av araka 2024-01-11 kl. 17:14.
Citera
2024-01-11, 17:19
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmliv
HAHAHA.Liten hjärna stort ego, kanske stor plunk. En vidrig attityd kan inte köpas bort! Du är helt ute!
Jag är matematiker. Det är jag som har BMW och du som har attityd. Och någon slags skuldkomplex eller avundsjuka. Exakt vad tråden handlar om.
Citera
2024-01-11, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Jo tack jag har bil.

Nej det vore ju förstås dumt att byta färg efter årstid.
Men om du läser mitt inlägg igen så var det mest en reflektion, inte ett råd om att byta färg.
Alla har rätt att åka runt i smutsiga bilar.

Men det är en sån konstig reflektion bara. Du tycker att folk borde förstå innan de köper dyr bil att den blir skitig på vintern.

Vad har det för betydelse? Är det en bil man nyttjar året om blir den skitig på vintern, det vet nog alla om, det är bara så det är.
Citera
2024-01-11, 17:27
Medlem
Kan vara någon slags fåfänga. Minns en konstig sak som hände för länge sedan, när vi hade bilat till svärföräldrarna som bor en bra bit bort och vi parkerade på uppfarten, medan deras bil ställdes i garaget. Under helgen skulle vi sedan handla mat och vi sa till svärfar att det är ju enklast att vi tar vår bil till affären, men då vägrar svärfar att gå med på detta upplägg, han kan/vill inte förklara varför, men han vägrar alltså att sätta sig i vår bil och den enda förklaringen jag själv såg var att han skämdes över att åka i en bil som var äldre/billigare än hans egen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in