2024-01-11, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Varför tar du åt dig? På femtiotalet var det skryt bara att man hade en bil, senare så blev det att ha en ny bil och i dag att ha ett premiummärke. Om du inte märker att det är så, så blir jag faktisk lite förvånad.

Vad är skryt för dig då? Att plocka ut en ny Audi A4 var tredje år?

Jante och patetiskt var ordet.

Sanningen är att svenskarna är så rövknullade ekonomiskt att det numera anses extravagant att ha en tre år gammal V60. När mina föräldrar var unga på 70-talet ansågs det normalt att kunna köpa en ny volvo var tredje år och samtidigt ha en (nybyggd) villa och även fritidsbåt i 25-30 årsåldern. Mina föräldrar var arbetarklass (sjuksköterska och snickare).
Citera
2024-01-11, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles

Sanningen är att svenskarna är så rövknullade ekonomiskt att det numera anses extravagant att ha en tre år gammal V60. När mina föräldrar var unga på 70-talet ansågs det normalt att kunna köpa en ny volvo var tredje år och samtidigt ha en (nybyggd) villa och även fritidsbåt i 25-30 årsåldern. Mina föräldrar var arbetarklass (sjuksköterska och snickare).

Så var det INTE, snarare så att vi aldrig haft så stor köpkraft som vi haft under 2010-talet.
Citera
2024-01-11, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Så var det INTE, snarare så att vi aldrig haft så stor köpkraft som vi haft under 2010-talet.

Sorry det var en anekdot. Kanske inte gäller för alla men men... Jag känner mig definitivt fattigare än mina föräldrar. Fortfarande inte husägare eller båtägare iaf (fast jag skulle vilja).
Citera
2024-01-11, 12:39
Medlem
Nestor Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag skäms inte för en billig bil. Min 2009 börjar bli bland de äldre när man kommer till större sällskap. Men jag är knappast ensam. och jag skäms inte. Men visst har jag undrat ibland om inte äldre bilar var vanligare förr.

Har också en 2009 som jag haft sedan den var ett år gammal och kört 12000 mil med. Dessutom ser den nuvarande modellen mycket lik ut för den som inte snöar in på detaljer. Några rispor och en liten buckla på en framskärm finns men den går lika bra och bekvämt som när jag köpte den. Att du inte ser så många äldre bilar och då särskilt premiummärken beror mest på att de säljs på export pga vår låga kronkurs.
Citera
2024-01-11, 12:39
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Så man ska byta färg på bilen till vintern tänker du? Eller alla ska ha extra bilar i form av fyrhjulsdrivna pickups på vintern?

Antar att du inte har bil själv då du tror man kan byta bil efter vädret på samma sätt som man byter kläder.

Jo tack jag har bil.

Nej det vore ju förstås dumt att byta färg efter årstid.
Men om du läser mitt inlägg igen så var det mest en reflektion, inte ett råd om att byta färg.
Alla har rätt att åka runt i smutsiga bilar.
Citera
2024-01-11, 12:41
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Du jämför en dyr lyxig bil med en dålig affär vilket är som att jämföra äpplen och päron.

Att visa att man har pengar är något att skryta med. Att inte ha pengar är inte något att skryta med.

Att du kommer med en VW Polo från 1992 som tar dig från A till Ö, går jättebra och bara kostade dig 3500 är liksom inget att skryta över, särskilt inte mot en kille som har råd att betala för en XC90 modell 2023. Inget överpris men det pris bilhandlaren har satt.

Sen kan man ju undra vem.som är bäst affärsman, han som har råd med en XC90 eller han som måste köpa en VW Polo 92.

Det spelar ingen roll om man så är miljardär.

Köper man en dyrare bil så sjunker den snabbt i pris = alltså en dålig affär.
En kass affär är en kass affär.
Citera
2024-01-11, 12:44
Medlem
Citat:

De där är ju helt fel... De flesta köpte beg bil född 57
Citera
2024-01-11, 13:00
Medlem
Gurkninjas avatar
Jag kör en 07:a som gått typ 30k mil nu. Den rullar fortfarande, och är tillförlitlig oavsett väder. Visst, det kostar en del på verkstaden då och då, men senaste besiktningen gick den igenom utan anmärkningar. Rost finns ju i skärmar och så vidare, men jag bor i stan och parkerar på gatan, så känner inte att det gör så mycket att den är lite skamfilad. Tror jag har lagt kanske 30-40k på bilen sen 2021, och det inkluderar köpet av den.

Innan dess hade jag en 97:a som gått betydligt kortare, och som jag hanterade likartat. Den fick tyvärr gå på skroten då jag var med om en viltolycka. Annars hade den nog rullat än idag. Tror jag körde den sen 2012 och fram till 2020 eller 2021.

Personligen skäms jag inte för att jag kör en äldre bil. Jag tvättar och städar den regelbundet, och gör service på verkstaden. Jag ser det som en bruksbil, som tar mig dit jag vill och som jag kan lita på. Om någon dömer mig efter det så känner jag att det får stå för dom. Det är rätt skönt att inte ha en massa lån hängade över sig, eller att gå och noja över att någon ska slå upp dörren i sidan eller "nyckla" den eller dylikt. Cashat och klart. Blir verkstadsnotan för dyr någon gång får man väl göra en avvägning, men tills dess rullar jag på.
Citera
2024-01-11, 13:00
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Sen kan man ju undra vem.som är bäst affärsman, han som har råd med en XC90 eller han som måste köpa en VW Polo 92.

Jag tänker på Ingvar Kamprad som hade en gammal Volvo 245. Han verkade inte skämmas för att han körde gammal bil... Och en duktigt affärsman kan man väl säga att han var.
Citera
2024-01-11, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Du låter ju totalt livsfarlig i trafiken!

Nä jag är inte farlig alla trafikolyckor utom en har varit små skrapningar på sidorna och lacken eller stötfångare. På en annan bil så ramlade det av diverse plastdelar när han körde på min bil och en min stötfångare bändes i ena kanten.
Citera
2024-01-11, 13:21
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
När mina föräldrar var unga på 70-talet ansågs det normalt att kunna köpa en ny volvo var tredje år och samtidigt ha en (nybyggd) villa och även fritidsbåt i 25-30 årsåldern. Mina föräldrar var arbetarklass (sjuksköterska och snickare).
Näe, det var det inte.
Citera
2024-01-11, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Näe, det var det inte.

Givande kommentar.... Har du någon källa? Statistik/anekdot?

Jag har knappt råd att buda på en villa byggd på 70-talet (som mina föräldrar byggde ny).

Tror inte alls att vår (svenskarnas) situation är bättre idag än på 70-talet, vilket är lite avvikande om man jämför med resten av världen. Anledningen är delvis invandring.

Många i tråden tycker ju att man är skrytsam om man inte åker omkring i en 30 år gammal bil som måste servas en gång i månaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in