2024-01-10, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Varför vill de se att verksamheten expanderar om ni har ett positivt kassaflöde när ni tar ut löner som ni gör?

Kanske för att lönerna inte riktigt matchar mot senaste årsredovisningen? Räknat bara på lön och arbetsgivaravgifter ska bolaget omsätta minst 1,26 msek årligen, och då räknar jag med absolut noll i andra kostnader. Givet att andra kostnader troligen finns behöver omsättningen vara högre. Visar senaste årsredovisningen på en omsättning på 1,26 msek eller mindre så måste det alltså ha skett en expansion i bolaget för att dessa löner öht ska vara möjliga. Nu vet jag ingenting om TS förstås, det kanske går bra för dennes bolag, men annars är väl "boostade" inkomster en lågoddsare.
Citera
2024-01-10, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ska du get detta verklighetsfrånvända råd i varje tråd som handlar om bolån? Det är ingen konstigt att låna till boende. Om du du bor i HR har din värd säkert lånat och i BR har föreningen lånat.

Klart att värden har lånat - det är ju andra som betalar hans lån.

Jag bjöd 200,000 för en tvåa i mariehäll - om alla gör så kommer nån att få den - jag fick den inte för jag ville göra en bra affär - jag var beredd att betala mer men då måste jag ha garantier på sänkta avgifter. Mina föräldrar betalade sin BR cash - en siemensdirektör cashade sin etagevåning vid BR ombildning (han var i o f s den ende som gjorde det) - sen var det en annan som cashade en lokal
i samma BRF- de som köper bostäder för 60 miljoner cashar normalt o det är ju ännu konstigare egentligen.

Men lön då är de evig - sparken arbetsgivare konkurs - sjukdom utförsäkrad - utdelningsinkomsten är mycket säkare.

Men om samma Wallenberg har pengarna i bank o får 6 mkr i årlig ränta skall han inte få låna ovan angivet belopp dåå?
Senast redigerad av SC430 2024-01-10 kl. 22:17.
Citera
2024-01-10, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Klart att värden har lånat - det är ju andra som betalar hans lån.

Jag bjöd 200,000 för en tvåa i mariehäll - om alla gör så kommer nån att få den - jag fick den inte för jag ville göra en bra affär - jag var beredd att betala mer men då måste jag ha garantier på sänkta avgifter. Mina föräldrar betalade sin BR cash - en siemensdirektör cashade sin etagevåning vid BR ombildning (han var i o f s den ende som gjorde det) - sen var det en annan som cashade en lokal
i samma BRF- de som köper bostäder för 60 miljoner cashar normalt o det är ju ännu konstigare egentligen.

Vem skulle ge den garantin menar du?
Citera
2024-01-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Nej, utdelning räknas inte som det eftersom utdelning går efter vinst.
Lär dig hur samhället fungerar.

Det enda banker bryr sig om är LÖN.

Men när bankerna inte vill godkänna detta som lön/köpkraft varför sparkar butikerna inte ut mig när jag vill handla med dom pengarna - o varför går utdelningsobjekten att belåna i samma banker?

Om man under 10 års tid har år 1 100,000 i utdelning år 10 150,000 kr är detta inte värt något/kreditvärdigt or whatever.

Om Wallenberg junior som 26 åring studerar o har noll i löneinkomst men 6 mkr i utdelning o vill köpa bostad - skall inte han få låna 20 mkr då o lägga in 5-10 mkr cash
Citera
2024-01-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men när bankerna inte vill godkänna detta som lön/köpkraft varför sparkar butikerna inte ut mig när jag vill handla med dom pengarna - o varför går utdelningsobjekten att belåna i samma banker?

Om man under 10 års tid har år 1 100,000 i utdelning år 10 150,000 kr är detta inte värt något/kreditvärdigt or whatever.

Om Wallenberg junior som 26 åring studerar o har noll i löneinkomst men 6 mkr i utdelning o vill köpa bostad - skall inte han få låna 20 mkr då o lägga in 5-10 mkr cash

Det får du fråga bankerna och inte mig.
Det är inte jag som sätter reglerna.

Folk som suttit på flera miljoner i tillgångar har blivit nekade betydligt mindre lån pga att deras kalkyler går utifrån din nuvarande inkomst.
Citera
2024-01-10, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vem skulle ge den garantin menar du?

Mäklarföretaget som vill sälja o har ansvarsförsäkring - eller BRF för att de har osålda BR som kan säljas
Citera
2024-01-10, 22:44
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MammaMu124
Kanske för att lönerna inte riktigt matchar mot senaste årsredovisningen? Räknat bara på lön och arbetsgivaravgifter ska bolaget omsätta minst 1,26 msek årligen, och då räknar jag med absolut noll i andra kostnader. Givet att andra kostnader troligen finns behöver omsättningen vara högre. Visar senaste årsredovisningen på en omsättning på 1,26 msek eller mindre så måste det alltså ha skett en expansion i bolaget för att dessa löner öht ska vara möjliga. Nu vet jag ingenting om TS förstås, det kanske går bra för dennes bolag, men annars är väl "boostade" inkomster en lågoddsare.

Sannolikt är det som du skriver att de höjt upp lönerna mer än vad bolaget egentligen mäktar med för att få krediten, inte ovanligt. Tycker att banken kan kommunicera tydligare frågetecknet blir för mig varför han inte väljer samma bank som han har företaget hos.
Citera
2024-01-10, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
Jag och frugan har lön på 40k var. Vi gjorde en kalkyl att vi skulle kunna köpa en villa för 5mkr. Ansökte om lånelöftet på Skandiabanken, och blev beviljat lånet.

Hittade ett hus för 5mkr och tyckte om det.

Ansökte om bolån hos Skandia, och idag kom meddelandet "Angående bolåneansökan Efter genomförd kreditprövning kan vi tyvärr inte bevilja ett bolån. Anledningen är att vi inte har någon historik på dig som kund samt att det saknas inkomsthistorik från UC för de senaste två åren. För att vi ska kunna göra en ny bedömning behöver vi se minst 6 st löneinsättningar i Skandiabanken. Vi tackar för visat intresse och beklagar att vi inte kan hjälpa till med finansieringen. Vänliga hälsningar Skandia Bolån"

Jag har tidigare tagit ut utdelning från mitt aktiebolag, där frugan också har en fast anställning sedan maj tillbaka.

Det var alltså i maj förra året som vi båda började ta ut 40k från företaget, och har fortsatt göra det.

Men ändå vill banken inte bevilja lånet. De bad om ett revisorintyg där det tydligt framgår att verksamheten expanderar och det bör inte vara något problem för oss att fortsätta ta ut lön i framtiden.

Vad gör jag nu? Har försökt prata med Skandia på telefon och förklara, men de säger vi utgår helt och hållet från inkomsthistorik (även om jag har bifogat och skickat 6-7 senaste lönerna från SKV med revisorintyget).

Bör jag söka hos annan bank? Avvakta tills nästa år så taxerade inkomsten visas i inkomsthistoriken? Andra förslag?

EDIT: Jag har Sparbanken för mitt personliga konto och för företaget. Frugan har Nordea.

Egna företagare, ni kommer ha problem med att få lån hos banker jämt, så har det alltid varit för mig iallafall.

Skit i banken, jobba hårt i era företag och casha huset.
Citera
2024-01-11, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klemo
Vilken jävla värld man ever i där det är förväntat och logiskt att man ska skuldsätta sig för hela livet för tak över huvudet

Folk lånar pengar för att köpa saker. Låter som ett vinnande koncept
Citera
2024-01-11, 03:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Är det ens lagligt att ta ut alöt som vinst istället för lön? Är det samma skattesats? Så istället för 40k i månaden x 2 pers tar ni ut 120K per kvartal x 2 pers?
Citera
2024-01-11, 03:10
Medlem
Citat:
Jag och frugan har lön på 40k var. Vi gjorde en kalkyl att vi skulle kunna köpa en villa för 5mkr. Ansökte om lånelöftet på Skandiabanken, och blev beviljat lånet.

Ansökte om bolån hos Skandia, och idag kom meddelandet "Angående bolåneansökan Efter genomförd kreditprövning kan vi tyvärr inte bevilja ett bolån. Anledningen är att vi inte har någon historik på dig som kund samt att det saknas inkomsthistorik från UC för de senaste två åren. För att vi ska kunna göra en ny bedömning behöver vi se minst 6 st löneinsättningar i Skandiabanken. Vi tackar för visat intresse och beklagar att vi inte kan hjälpa till med finansieringen. Vänliga hälsningar Skandia Bolån"

Jag har tidigare tagit ut utdelning från mitt aktiebolag, där frugan också har en fast anställning sedan maj tillbaka.

Det var alltså i maj förra året som vi båda började ta ut 40k från företaget, och har fortsatt göra det.

Men ändå vill banken inte bevilja lånet. De bad om ett revisorintyg där det tydligt framgår att verksamheten expanderar och det bör inte vara något problem för oss att fortsätta ta ut lön i framtiden.

Vad gör jag nu? Har försökt prata med Skandia på telefon och förklara, men de säger vi utgår helt och hållet från inkomsthistorik (även om jag har bifogat och skickat 6-7 senaste lönerna från SKV med revisorintyget).

Bör jag söka hos annan bank? Avvakta tills nästa år så taxerade inkomsten visas i inkomsthistoriken? Andra förslag?

EDIT: Jag har Sparbanken för mitt personliga konto och för företaget. Frugan har Nordea.

Boka in ett privatmöte hos de övriga storbankerna och säg att du vill jämföra och veta vilka lånevillkor du hade kunnat få om du byter bank. Undvik dock att göra för många UC, oftast kan banken se om du är berättigad till lån när de sätter ihop sin kalkyl. Får du posti it på det, kan de gå vidare med UC. Finns det inga anmärkningar bör du få lånet beviljat
Citera
2024-01-11, 03:53
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:

...
Bankerna minskar lånet i relation till ränteläget vilket gjort att de som kunnat låna 5 mille något år eller två tillbaka nu bara kanske kan låna 4.

Några jag känner nu hade bara möjlighet att låna cirka 3,5-4 och då har de 100,000 in från olika riktiga jobb och inte allt i samma företag.

Eftersom du jobbar i eget AB finns ingen historik på samma sätt som vanliga Svenssons får från sina jobb.

Du är jävig.

Därtill ska du lägga handpenning på 750,000 på 5 mille eller 600,000 på 4 mille.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in