• 5
  • 6
2024-01-12, 17:16
Medlem
hugo-lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Banken misstänker förmodligen att du och din fru har dopat/boostat era inkomster genom att ta ut (utifrån företagets intäkter) oproportionerligt höga löner under en kortare period, för att ni ska se ut som att ni har råd med ett större lån.

Klockrent resonerat! Eftersom ts så sent som i somras citat: ” Bedriver i dagsläget taxiverksamhet med diesel- och bensinbilar.” Slut citat.
Så har jag svårt att tro att både han o frun bär löner á 40tkr. Åtminstone inte under längre tid. Tro inte du får ett (ärligt) svar på dina frågor dessvärre.
Citera
2024-01-12, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
SEB påstår att de är väldigt bra på att ta hand om kunder med komplicerade förmögenhetsstrukturer = personer med stor förmögenhet men låg eller ingen löneinkomst, när du sedan ska låna mindre än 50% av värdet på din nya bostad för sex miljoner och har aktier för mångdubbelt mer så är det plötsligt inte alls särskillt duktiga eller intreserade av att hjälpa till!

Jag frågade handläggaren rent ut om det var SEB-aktierna i portföljen de såg som en för hög risk för lånet, då fick jag motvilligt lånet beviljat.

TS kan naturligtvis pröva med SEB men lika gärna med SBAB eller vilken storbank som helst!

Det är andra regler nu, de kör på inkomst av tjänst , fast anställning. Har du 20-30 Mkr i aktier, kan ju flyttas med ett musklick.
Banker ser fortfarande en kund med 1 miljon i inkomst av tjänst som haft det många år som mer säker
att ge ett bolån till än en som har 30-40 MKr i aktier och 0 i inkomst av tjänst, kapitalinkomster beaktas typ inte alls. knappt heller av UC om det inte är stora underskott av kapital.
Citera
2024-01-12, 18:20
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det är andra regler nu, de kör på inkomst av tjänst , fast anställning. Har du 20-30 Mkr i aktier, kan ju flyttas med ett musklick.
Banker ser fortfarande en kund med 1 miljon i inkomst av tjänst som haft det många år som mer säker
att ge ett bolån till än en som har 30-40 MKr i aktier och 0 i inkomst av tjänst, kapitalinkomster beaktas typ inte alls. knappt heller av UC om det inte är stora underskott av kapital.

Det är samma regler som jag beskrev, det är SEBs snack om att de inte är så som stör mig.
Citera
2024-01-12, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
Jag och frugan har lön på 40k var. Vi gjorde en kalkyl att vi skulle kunna köpa en villa för 5mkr. Ansökte om lånelöftet på Skandiabanken, och blev beviljat lånet.

Hittade ett hus för 5mkr och tyckte om det.

Ansökte om bolån hos Skandia, och idag kom meddelandet "Angående bolåneansökan Efter genomförd kreditprövning kan vi tyvärr inte bevilja ett bolån. Anledningen är att vi inte har någon historik på dig som kund samt att det saknas inkomsthistorik från UC för de senaste två åren. För att vi ska kunna göra en ny bedömning behöver vi se minst 6 st löneinsättningar i Skandiabanken. Vi tackar för visat intresse och beklagar att vi inte kan hjälpa till med finansieringen. Vänliga hälsningar Skandia Bolån"

Jag har tidigare tagit ut utdelning från mitt aktiebolag, där frugan också har en fast anställning sedan maj tillbaka.

Det var alltså i maj förra året som vi båda började ta ut 40k från företaget, och har fortsatt göra det.

Men ändå vill banken inte bevilja lånet. De bad om ett revisorintyg där det tydligt framgår att verksamheten expanderar och det bör inte vara något problem för oss att fortsätta ta ut lön i framtiden.

Vad gör jag nu? Har försökt prata med Skandia på telefon och förklara, men de säger vi utgår helt och hållet från inkomsthistorik (även om jag har bifogat och skickat 6-7 senaste lönerna från SKV med revisorintyget).

Bör jag söka hos annan bank? Avvakta tills nästa år så taxerade inkomsten visas i inkomsthistoriken? Andra förslag?

EDIT: Jag har Sparbanken för mitt personliga konto och för företaget. Frugan har Nordea.

Vänd dig till ett bankkontor och inte till digitala bolånehandläggare.
SEB är ju en småföretagsbank så kan vara värt att vända sig till de.
Citera
2024-01-12, 18:27
Medlem
Citat:
Det är samma regler som jag beskrev, det är SEBs snack om att de inte är så som stör mig.

Men det har skett en förändring, för 15-20 år sen gick bankerna mest på om man hade goda säkerheter , helst i form av fastighet, inkomsten var inte tvungen att vara max 5 gånger lånet. du kunde ha 30.000 i månaden och låna 5 miljoner om du hade ett obelånat hus värt 10 som ett exempel.
Citera
2024-01-12, 18:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Men det har skett en förändring, för 15-20 år sen gick bankerna mest på om man hade goda säkerheter , helst i form av fastighet, inkomsten var inte tvungen att vara max 5 gånger lånet. du kunde ha 30.000 i månaden och låna 5 miljoner om du hade ett obelånat hus värt 10 som ett exempel.

Det var 2016, men allt du skriver stämmer och det gör det jag skriver också.
Citera
2024-01-13, 00:06
Medlem
rotebro-hasses avatar
Använd samma bank där du har företaget. Eller kör SBAB
Citera
2024-01-13, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugo-lund
Klockrent resonerat! Eftersom ts så sent som i somras citat: ” Bedriver i dagsläget taxiverksamhet med diesel- och bensinbilar.” Slut citat.
Så har jag svårt att tro att både han o frun bär löner á 40tkr. Åtminstone inte under längre tid. Tro inte du får ett (ärligt) svar på dina frågor dessvärre.

Detta är FB i kubik: TS gråter ut ”en djup orättvisa” som sen visar sig vila på ohederlighet och falska grunder.

Jag förstår inte att man orkar klaga på ngt man själv vet inte är hela sanningen..
Citera
2024-01-13, 01:23
Medlem
Citat:
Det var 2016, men allt du skriver stämmer och det gör det jag skriver också.

Det du skrev stämmer beroende på när du fick beskedet om beviljat lån med 0 inkomst av tjänst , fick du det beskedet nyss så stämmer det enligt min erfarenhet inte, fick du det 10-15 år sen stämmer det. Har bara erfarenhet av 2-3 svenska banker dock.
Citera
2024-01-15, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugo-lund

Jag lyckades få lånet från min bank.

Sen att du antar att man inte kan ta ut 40k lön var inom taxiverksamhet med "diesel- och bensinbilar" förstäker min tro att allt från Flashbackare ska tas med nypa salt. Räddar nog mig från många dåliga råd. Tack
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in