2024-01-11, 07:13
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Ge fan i att inteckna era framtida löner - om ni inte anser er jävligt överbetalda-
Skandiabanken anser inte det.

Krusa inte o tigg inte äckliga hos judebanker (judarna har skapat bank/räntesystemet eftersom detta är
förbjudet inom de flesta religioner - dock inte judendomen)

Köp cash istället - köp cash det ni har råd med eller spara o köp cash det ni vill ha.

Hur vet man om en bank är en judebank eller inte? Vem sparar ihop 5 millar för att casha ett boende? Snacka om att binda upp kapital. Antar att du själv bor i en insatslägenhet betald av socialtjänsten.
Citera
2024-01-11, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Banken misstänker förmodligen att du och din fru har dopat/boostat era inkomster genom att ta ut (utifrån företagets intäkter) oproportionerligt höga löner under en kortare period, för att ni ska se ut som att ni har råd med ett större lån. De vill därför veta om företaget verkligen har förutsättningar att fortsätta betala dessa löner för både dig och din fru, eller om ni vid beviljat lånelöfte kommer att sänka din lön och helt sluta betala lön till din fru.

Lönedoping av egenföretagare är nog en av de vanligaste företeelserna vid låneansökan, så bankerna kan vilja se mer än bara löneutbetalningar.

Att gå utan, eller med väldigt låg, lön för att bygga upp ett bolagskapital som under en kortare period kan betala ut en hög lön åt en själv och/ eller en partner som inte skulle kunna få en bra lön någon annanstans, i syfte att få en högre hushållsinkomst och därmed högre lånetak, är nog ganska vanligt. Det faktum att du inte verkar ha lyft lön ur företaget på flera år (”det saknas inkomsthistorik från UC för de senaste två åren”) får definitivt mina tankar att gå åt det hållet.

För att kunna ge bättre råd om hur du bör gå tillväga nu, så skulle jag vilja veta:
- Jobbar din fru heltid på bolaget?
- Har din fru arbetsuppgifter och kvalifikationer som motsvarar en lön på 40k?
- Varför har du ingen inkomsthistorik för de senaste 2 åren?
- Har din fru haft har en inkomst från något annat företag de senaste 2 åren?

Du har helt rätt. För TS del är det eget kapital samt periodiseringsfondernas storlek i bolaget som är intressant.
Citera
2024-01-11, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Hur vet man om en bank är en judebank eller inte? Vem sparar ihop 5 millar för att casha ett boende? Snacka om att binda upp kapital. Antar att du själv bor i en insatslägenhet betald av socialtjänsten.

Jag cashade mitt hus vilket gör att hela min lön kan gå till investeringar och andra utgifter. En bostad är perfekt att casha då du kommer behöva den under en lång tid och att t ex äga en bostad fullt ut mellan du är 30 till 80 år jämfört med att ha den belånad och betala ränta varje månad gör en jäkla skillnad ekonomiskt.

Sen värdesätter man väl olika saker, jag skulle snarare tycka det var hemskt att vara ”bunden” till att behöva dra in X kronor i månaden för att kunna betala ränta
Citera
2024-01-11, 08:19
Medlem
SBAB funkade för mig (med eget AB och ingen Svenssonlön).
Citera
2024-01-11, 08:28
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
UTdelning räknas inte, de vill se taxerad inkomst och ställer i regel ännu högre krav på egna företagare.
Banker ska man ha så lite att göra med som möjligt, på sin höjd låta dem sköta dagliga transaktioner. Försök finansiera villan på något annat sätt.
Senast redigerad av Karman 2024-01-11 kl. 08:33.
Citera
2024-01-11, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Du har helt rätt. För TS del är det eget kapital samt periodiseringsfondernas storlek i bolaget som är intressant.

Nej, banker bryr sig inte om eget sparande.
Citera
2024-01-11, 08:35
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Varför är du helt låst på Skandiabanken? Kolla med samma bank som du har firman på?

Allt låter lite lustigt, det första man kollar med är väll ändå banken som ditt företag använder sig av?
Citera
2024-01-11, 08:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
Jag och frugan har lön på 40k var. Vi gjorde en kalkyl att vi skulle kunna köpa en villa för 5mkr. Ansökte om lånelöftet på Skandiabanken, och blev beviljat lånet.

Hittade ett hus för 5mkr och tyckte om det.

Ansökte om bolån hos Skandia, och idag kom meddelandet "Angående bolåneansökan Efter genomförd kreditprövning kan vi tyvärr inte bevilja ett bolån. Anledningen är att vi inte har någon historik på dig som kund samt att det saknas inkomsthistorik från UC för de senaste två åren. För att vi ska kunna göra en ny bedömning behöver vi se minst 6 st löneinsättningar i Skandiabanken. Vi tackar för visat intresse och beklagar att vi inte kan hjälpa till med finansieringen. Vänliga hälsningar Skandia Bolån"

Jag har tidigare tagit ut utdelning från mitt aktiebolag, där frugan också har en fast anställning sedan maj tillbaka.

Det var alltså i maj förra året som vi båda började ta ut 40k från företaget, och har fortsatt göra det.

Men ändå vill banken inte bevilja lånet. De bad om ett revisorintyg där det tydligt framgår att verksamheten expanderar och det bör inte vara något problem för oss att fortsätta ta ut lön i framtiden.

Vad gör jag nu? Har försökt prata med Skandia på telefon och förklara, men de säger vi utgår helt och hållet från inkomsthistorik (även om jag har bifogat och skickat 6-7 senaste lönerna från SKV med revisorintyget).

Bör jag söka hos annan bank? Avvakta tills nästa år så taxerade inkomsten visas i inkomsthistoriken? Andra förslag?

EDIT: Jag har Sparbanken för mitt personliga konto och för företaget. Frugan har Nordea.
Men jösses människa, är du 5 år eller? Kolla med er ordinarie bank då eller någon annan bank. Eller tror du att Skandia är den enda banken vi har i Sverige?
Citera
2024-01-11, 08:42
Medlem
Pippikoftans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Banken misstänker förmodligen att du och din fru har dopat/boostat era inkomster genom att ta ut (utifrån företagets intäkter) oproportionerligt höga löner under en kortare period, för att ni ska se ut som att ni har råd med ett större lån. De vill därför veta om företaget verkligen har förutsättningar att fortsätta betala dessa löner för både dig och din fru, eller om ni vid beviljat lånelöfte kommer att sänka din lön och helt sluta betala lön till din fru.

Lönedoping av egenföretagare är nog en av de vanligaste företeelserna vid låneansökan, så bankerna kan vilja se mer än bara löneutbetalningar.

Att gå utan, eller med väldigt låg, lön för att bygga upp ett bolagskapital som under en kortare period kan betala ut en hög lön åt en själv och/ eller en partner som inte skulle kunna få en bra lön någon annanstans, i syfte att få en högre hushållsinkomst och därmed högre lånetak, är nog ganska vanligt. Det faktum att du inte verkar ha lyft lön ur företaget på flera år (”det saknas inkomsthistorik från UC för de senaste två åren”) får definitivt mina tankar att gå åt det hållet.

För att kunna ge bättre råd om hur du bör gå tillväga nu, så skulle jag vilja veta:
- Jobbar din fru heltid på bolaget?
- Har din fru arbetsuppgifter och kvalifikationer som motsvarar en lön på 40k?
- Varför har du ingen inkomsthistorik för de senaste 2 åren?
- Har din fru haft har en inkomst från något annat företag de senaste 2 åren?

Väldigt bra påpekanden och väldigt intressanta frågor. Vi får väl se om TS ens svarar på dem.

Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Varför är du helt låst på Skandiabanken? Kolla med samma bank som du har firman på?

Allt låter lite lustigt, det första man kollar med är väll ändå banken som ditt företag använder sig av?

För att Skandiabanken hade sett igenom TS (se inlägget från Glostrup).
Citera
2024-01-11, 09:50
Medlem
Barentss avatar
Nej är en ledtråd till att ni inte ska köpa så dyrt. Ni får ta ett billigare hus. Jag tror framtiden kommer att visa att ni gjorde rätt. Det har aldrig funnits en större husbubbla i världen och priserna i många länder kommer att rasa neråt. Banken räddade er från stora förluster.

Som en ledtråd kring "5 mkr" vill jag tipsa om att en stor fin Danderyds-villa kostade 2 mkr så sent som 1998. 5 mkr är ett extremt stort belopp, och tror man inte det har man blivit hjärntvättad av en prisbubbla.

Måste ingå i framtidsbilden att ett litet företag som i TS kan börja gå mycket illa under recessionen som kanske startar i år. Även ekonomin generellt är dopad och i bubbel-läge.
Citera
2024-01-11, 10:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
Jag och frugan har lön på 40k var. Vi gjorde en kalkyl att vi skulle kunna köpa en villa för 5mkr. Ansökte om lånelöftet på Skandiabanken, och blev beviljat lånet.

Hittade ett hus för 5mkr och tyckte om det.

Ansökte om bolån hos Skandia, och idag kom meddelandet "Angående bolåneansökan Efter genomförd kreditprövning kan vi tyvärr inte bevilja ett bolån. Anledningen är att vi inte har någon historik på dig som kund samt att det saknas inkomsthistorik från UC för de senaste två åren. För att vi ska kunna göra en ny bedömning behöver vi se minst 6 st löneinsättningar i Skandiabanken. Vi tackar för visat intresse och beklagar att vi inte kan hjälpa till med finansieringen. Vänliga hälsningar Skandia Bolån"

Jag har tidigare tagit ut utdelning från mitt aktiebolag, där frugan också har en fast anställning sedan maj tillbaka.

Det var alltså i maj förra året som vi båda började ta ut 40k från företaget, och har fortsatt göra det.

Men ändå vill banken inte bevilja lånet. De bad om ett revisorintyg där det tydligt framgår att verksamheten expanderar och det bör inte vara något problem för oss att fortsätta ta ut lön i framtiden.

Vad gör jag nu? Har försökt prata med Skandia på telefon och förklara, men de säger vi utgår helt och hållet från inkomsthistorik (även om jag har bifogat och skickat 6-7 senaste lönerna från SKV med revisorintyget).

Bör jag söka hos annan bank? Avvakta tills nästa år så taxerade inkomsten visas i inkomsthistoriken? Andra förslag?

EDIT: Jag har Sparbanken för mitt personliga konto och för företaget. Frugan har Nordea.

Du söker bolån i den sämsta banken för just bolån. Skandiabanken har inte mycket resurser och kan därför inte ha någon flexibilitet alls då de måste hålla räntenettot.

Man går till flera banker samtidigt och tyvärr måste man ofta byta bank för att få det bästa lånelöftet.

SEB som egenföretagare kan du gå via deras företagsdel som kollar bokslut och bokföringen för en bedömning av företaget.
Citera
2024-01-11, 10:40
Medlem
Fuckwindowss avatar
Som folk skriver, kolla med ALLA andra banker, och ta det bästa erbjudandet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in