2024-01-10, 17:20
Medlem
Glostrups avatar
Banken misstänker förmodligen att du och din fru har dopat/boostat era inkomster genom att ta ut (utifrån företagets intäkter) oproportionerligt höga löner under en kortare period, för att ni ska se ut som att ni har råd med ett större lån. De vill därför veta om företaget verkligen har förutsättningar att fortsätta betala dessa löner för både dig och din fru, eller om ni vid beviljat lånelöfte kommer att sänka din lön och helt sluta betala lön till din fru.

Lönedoping av egenföretagare är nog en av de vanligaste företeelserna vid låneansökan, så bankerna kan vilja se mer än bara löneutbetalningar.

Att gå utan, eller med väldigt låg, lön för att bygga upp ett bolagskapital som under en kortare period kan betala ut en hög lön åt en själv och/ eller en partner som inte skulle kunna få en bra lön någon annanstans, i syfte att få en högre hushållsinkomst och därmed högre lånetak, är nog ganska vanligt. Det faktum att du inte verkar ha lyft lön ur företaget på flera år (”det saknas inkomsthistorik från UC för de senaste två åren”) får definitivt mina tankar att gå åt det hållet.

För att kunna ge bättre råd om hur du bör gå tillväga nu, så skulle jag vilja veta:
- Jobbar din fru heltid på bolaget?
- Har din fru arbetsuppgifter och kvalifikationer som motsvarar en lön på 40k?
- Varför har du ingen inkomsthistorik för de senaste 2 åren?
- Har din fru haft har en inkomst från något annat företag de senaste 2 åren?
Citera
2024-01-10, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Ge fan i att inteckna era framtida löner - om ni inte anser er jävligt överbetalda-
Skandiabanken anser inte det.

Krusa inte o tigg inte äckliga hos judebanker (judarna har skapat bank/räntesystemet eftersom detta är
förbjudet inom de flesta religioner - dock inte judendomen)

Köp cash istället - köp cash det ni har råd med eller spara o köp cash det ni vill ha.

Är du ett jävla stolpskott eller?
Citera
2024-01-10, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
Jag och frugan har lön på 40k var. Vi gjorde en kalkyl att vi skulle kunna köpa en villa för 5mkr. Ansökte om lånelöftet på Skandiabanken, och blev beviljat lånet.

Hittade ett hus för 5mkr och tyckte om det.

Ansökte om bolån hos Skandia, och idag kom meddelandet "Angående bolåneansökan Efter genomförd kreditprövning kan vi tyvärr inte bevilja ett bolån. Anledningen är att vi inte har någon historik på dig som kund samt att det saknas inkomsthistorik från UC för de senaste två åren. För att vi ska kunna göra en ny bedömning behöver vi se minst 6 st löneinsättningar i Skandiabanken. Vi tackar för visat intresse och beklagar att vi inte kan hjälpa till med finansieringen. Vänliga hälsningar Skandia Bolån"

Jag har tidigare tagit ut utdelning från mitt aktiebolag, där frugan också har en fast anställning sedan maj tillbaka.

Det var alltså i maj förra året som vi båda började ta ut 40k från företaget, och har fortsatt göra det.

Men ändå vill banken inte bevilja lånet. De bad om ett revisorintyg där det tydligt framgår att verksamheten expanderar och det bör inte vara något problem för oss att fortsätta ta ut lön i framtiden.

Vad gör jag nu? Har försökt prata med Skandia på telefon och förklara, men de säger vi utgår helt och hållet från inkomsthistorik (även om jag har bifogat och skickat 6-7 senaste lönerna från SKV med revisorintyget).

Bör jag söka hos annan bank? Avvakta tills nästa år så taxerade inkomsten visas i inkomsthistoriken? Andra förslag?

EDIT: Jag har Sparbanken för mitt personliga konto och för företaget. Frugan har Nordea.

UTdelning räknas inte, de vill se taxerad inkomst och ställer i regel ännu högre krav på egna företagare.
Citera
2024-01-10, 18:31
Medlem
Minimuchers avatar
Vet du vad!
Ring en bank! Vilken du väljer spelar ingen roll för att då igenom lånet, du kan byta vid ett senare skede! Men ta en seriös bank som Nordea eller LF (rekommenderar LF)

Boka ett möte!
Då öppnas möjligheterna, dessa internet tjänster är skit.
Så fort jag redovisa kapital i mina 2 bolag samt aktieutdelning så dubblade bank kvinnan vad vi kunde ansöka om för lån än vad internet sa!

Kör hårt!
Du känner dig låst nu, du kommer känna möjligheter efteråt.
Citera
2024-01-10, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
UTdelning räknas inte, de vill se taxerad inkomst och ställer i regel ännu högre krav på egna företagare.

Så utdelning är inte inkomst - hur kunde jag köpa bil för min utdelning då.

Eller är det skillnad på 70% netiutdelningsinkomster o iskutdelningsinkomster -
jag taxar mina utdelningar o de är inte ISK.

Men ni som har lågskattande ISK o stora vinster skall väl kunna köpa bostad cash
Citera
2024-01-10, 18:47
Medlem
Duerfs avatar
Låter som man får vad man betalar för med Skandiabanken. Alla seriösa banker tar in underlag (årsredovisning, preliminär balans- och resultaträkning) från företaget och styrker möjligt löneuttag på det viset.

Vänd er till en annan bank.
Citera
2024-01-10, 19:14
Medlem
Citat:
Ge fan i att inteckna era framtida löner - om ni inte anser er jävligt överbetalda-
Skandiabanken anser inte det.

Krusa inte o tigg inte äckliga hos judebanker (judarna har skapat bank/räntesystemet eftersom detta är
förbjudet inom de flesta religioner - dock inte judendomen)

Köp cash istället - köp cash det ni har råd med eller spara o köp cash det ni vill ha.

Ska du get detta verklighetsfrånvända råd i varje tråd som handlar om bolån? Det är ingen konstigt att låna till boende. Om du du bor i HR har din värd säkert lånat och i BR har föreningen lånat.
Citera
2024-01-10, 19:23
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Testar fler kreditgivare helt enkelt. Det skiljer faktiskt ganska mycket i deras rutiner (vilket de själva antagligen inte skulle medge).

Och det här bråkas det om i varenda jävla tråd i ämnet: Nej, du pajar inte din UC för att du benchmarkar bolån, lika lite som du pajar dina chanser att köpa en Honda för att du har varit och provkört en Toyota och en Mazda också.
Citera
2024-01-10, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axelshouf
Jag och frugan har lön på 40k var. Vi gjorde en kalkyl att vi skulle kunna köpa en villa för 5mkr. Ansökte om lånelöftet på Skandiabanken, och blev beviljat lånet.

Hittade ett hus för 5mkr och tyckte om det.

Ansökte om bolån hos Skandia, och idag kom meddelandet "Angående bolåneansökan Efter genomförd kreditprövning kan vi tyvärr inte bevilja ett bolån. Anledningen är att vi inte har någon historik på dig som kund samt att det saknas inkomsthistorik från UC för de senaste två åren. För att vi ska kunna göra en ny bedömning behöver vi se minst 6 st löneinsättningar i Skandiabanken. Vi tackar för visat intresse och beklagar att vi inte kan hjälpa till med finansieringen. Vänliga hälsningar Skandia Bolån"

Jag har tidigare tagit ut utdelning från mitt aktiebolag, där frugan också har en fast anställning sedan maj tillbaka.

Det var alltså i maj förra året som vi båda började ta ut 40k från företaget, och har fortsatt göra det.

Men ändå vill banken inte bevilja lånet. De bad om ett revisorintyg där det tydligt framgår att verksamheten expanderar och det bör inte vara något problem för oss att fortsätta ta ut lön i framtiden.

Vad gör jag nu? Har försökt prata med Skandia på telefon och förklara, men de säger vi utgår helt och hållet från inkomsthistorik (även om jag har bifogat och skickat 6-7 senaste lönerna från SKV med revisorintyget).

Bör jag söka hos annan bank? Avvakta tills nästa år så taxerade inkomsten visas i inkomsthistoriken? Andra förslag?

EDIT: Jag har Sparbanken för mitt personliga konto och för företaget. Frugan har Nordea.
Finns det inget fuffens som verkar lurt så förstår jag inte nekandet. Skulle gå till samtliga stora banker för ni har ju även möjlighet till att få bättre ränta då. Varför har ni inga löningar innan? Ni måste ju haft nån form av inkomst eller har ni haft försörjningsstöd? Man deklarar ju varje år och då visas ju årslönen. Har ni inte haft lön förstår jag att dom tvekar er lån. Vad har ni då gjort? eller kom ni till Sverige nyligen? Förövrligt så har dom ju huset som säkerhet, ni lånar ju inte till en bil sas. Nått är det dom tycker är konstigt
Citera
2024-01-10, 20:35
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Banken misstänker förmodligen att du och din fru har dopat/boostat era inkomster genom att ta ut (utifrån företagets intäkter) oproportionerligt höga löner under en kortare period, för att ni ska se ut som att ni har råd med ett större lån. De vill därför veta om företaget verkligen har förutsättningar att fortsätta betala dessa löner för både dig och din fru, eller om ni vid beviljat lånelöfte kommer att sänka din lön och helt sluta betala lön till din fru.

Lönedoping av egenföretagare är nog en av de vanligaste företeelserna vid låneansökan, så bankerna kan vilja se mer än bara löneutbetalningar.

Att gå utan, eller med väldigt låg, lön för att bygga upp ett bolagskapital som under en kortare period kan betala ut en hög lön åt en själv och/ eller en partner som inte skulle kunna få en bra lön någon annanstans, i syfte att få en högre hushållsinkomst och därmed högre lånetak, är nog ganska vanligt. Det faktum att du inte verkar ha lyft lön ur företaget på flera år (”det saknas inkomsthistorik från UC för de senaste två åren”) får definitivt mina tankar att gå åt det hållet.

För att kunna ge bättre råd om hur du bör gå tillväga nu, så skulle jag vilja veta:
- Jobbar din fru heltid på bolaget?
- Har din fru arbetsuppgifter och kvalifikationer som motsvarar en lön på 40k?
- Varför har du ingen inkomsthistorik för de senaste 2 åren?
- Har din fru haft har en inkomst från något annat företag de senaste 2 åren?

Bästa råden och bästa frågorna som TS bör svara på.
Citera
2024-01-10, 20:55
Medlem
Citat:
Så utdelning är inte inkomst - hur kunde jag köpa bil för min utdelning då.

Eller är det skillnad på 70% netiutdelningsinkomster o iskutdelningsinkomster -
jag taxar mina utdelningar o de är inte ISK.

Men ni som har lågskattande ISK o stora vinster skall väl kunna köpa bostad cash

Nej, utdelning räknas inte som det eftersom utdelning går efter vinst.
Lär dig hur samhället fungerar.

Det enda banker bryr sig om är LÖN.
Citera
2024-01-10, 21:03
Medlem
Bob-Dylans avatar
Varför vill de se att verksamheten expanderar om ni har ett positivt kassaflöde när ni tar ut löner som ni gör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in