2024-01-10, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag har som du noterat att grädden "fluffar" mindre.

Skönt med vind i seglen, men ska testa 40% grädde med samma visp, sen pröva med en riktig gräddvisp som blåser ner luft under tiden.
Citera
2024-01-10, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Tycker som ämnet förtäljer att något är skumt med dagens vispgrädde.

När jag var barn, för en sådär 20-30 år sedan, har jag för mig att en 3dl förpackning vispgrädde från Arla räckte gott till en pankaksmiddag för hela familjen på en sådär fyra personer.

Idag räcker knappt en likvärdig förpackning, oavsett producent, till en pankaksmiddag för två.

Efter ca fyra pankakor börjar man resonera kring vem som kan ta sista grädden.

Inte bara det att grädden i vispat tillstånd verkar mindre "dryg", tycker det även är solklart att grädden liksom fluffade upp mer förut, vispades till större volym.

Är det något lurt, som med en del andra livsmedel... eller är det bara jag? Som blivit större?
Du vispar inte hårdare.Med en el-visp blir grädden kompaktare än med en gammaldags med vev.
Citera
2024-01-10, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S Nubben
Vispgrädden var tidigare på 40%. Numera verkar 36% blivit standard när jag tittar i butikshyllorna. Fettet ersatt med förtjockningsmedel (karragenan).

https://www.livsmedelsverket.se/livs...7---karragenan

Precis... kontrollera så du inte råkat köpa denna fusk-grädde med förtjockningsmedel, utan riktig vispgrädde.
Citera
2024-01-10, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vet inte, jag är inte kemist. Man skulle be en sån kontrollera saken. Men som någon annan nämnde ovan så har man tydligen tillsatt ämnen (karragenan) och minskat på fettet med 10% (10% av 40 = 4%) så det är klart att det påverkar.

Bara i den billigare grädden.... köp vanlig 40% äkta grädde bara, så är problemet löst. Finns fortfarande en massa märken med riktig grädde. Bara att de oftast förbises, pga att den med förtjockningsmedel är billigare...
Citera
2024-01-10, 15:19
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Universum expanderar.
https://www.youtube.com/watch?v=9DrBQg_n2Uo

Det går helt enkelt åt mer grädde och Big Mac för att fylla upp det tomrum som skapas pga expansionen.

Djupt! Helt klart något jag ska reflektera över när jag behöver ta en kaka till!
Citera
2024-01-10, 15:21
Medlem
HanMedPinnens avatar
Jag har ett starkt minne från när jag var i Spanien 2008. Jag skulle laga just pannkakor till min värd med familj, och gick till affären för att köpa grädde. När man handlar mat utomlands måste man ju alltid vara försiktig med att välja mejeriprodukter (Känner massor av utlänningar som råkat köpa fil istället för mjölk i Sverige, ett misstag de bara gör en gång) så jag var noga med att läsa ordentligt på förpackningarna. Jag gick till tre olika butiker i jakt på något som bara innehöll grädde och inga fler ingredienser, men fick till stlut ge upp. Personalen i alla butikerna var helt frågande över vad jag menade. Jag ville ha grädde, och stod och höll i ett paket grädde, vad bråkade jag om?

Detta var mitt första möte med tillsatsgrädde.
Citera
2024-01-10, 16:15
Medlem
Ett riktigt bra visptips är att vända grädden hårt snarare än att vispa den i slutet av vispningen.

Så, börja med att vispa, gärna med en stavmixer med en slätskiva ( https://www.kitchenlab.se/p/slatskiv...mix-stavmixer/ ) , annars med en vanlig visp. När grädden börjar sätta sig använder du en ballongvisp (men en klassisk stekpannevisp går bra det med, det är i handlaget det sitter) och "lyft" grädden med vispen och "slå" den ner i grädden som finns i bunken. Det kallas inte handslagen grädde (eller för den delen bea) för intet.

Är man riktigt petig avslutar man med att göra samma sak med den slickepott du sedan ändå kommer använda för att servera grädden med. Lycka till!
Citera
2024-01-10, 16:16
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Ja, och det där kerragenan önskar man att man aldrig hört.
Åtminstone är det ett naturligt förtjockningsmedel...

Wiki:
...extracted from red edible seaweeds. Carrageenans are widely used in the food industry, for their gelling, thickening, and stabilizing properties.

Arla:
Varför karragenan i grädde?
Vi använder karragenan för att stabilisera grädde och undvika gräddsättning i vissa produkter med längre hållbarhet. Med gräddsättning menas att grädden skiktar sig och fett kan klumpa ihop sig och/eller lägga sig på ytan av produkt. Karragenan är en godkänd tillsats.

Förr var det helt naturligt att skaka om mjölkprodukter innan man öppnade dem, på grund av att fettet kunde separera och hamna högst upp, även i röd standardmjölk
Citera
2024-01-10, 17:25
Medlem
Förvånansvärt många som inte känner till att grädde under 40% inte är en råvara utan en blandprodukt med tillsatta kemikalier som binder fettet.
Citera
2024-01-10, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Ett riktigt bra visptips är att vända grädden hårt snarare än att vispa den i slutet av vispningen.

Så, börja med att vispa, gärna med en stavmixer med en slätskiva ( https://www.kitchenlab.se/p/slatskiv...mix-stavmixer/ ) , annars med en vanlig visp. När grädden börjar sätta sig använder du en ballongvisp (men en klassisk stekpannevisp går bra det med, det är i handlaget det sitter) och "lyft" grädden med vispen och "slå" den ner i grädden som finns i bunken. Det kallas inte handslagen grädde (eller för den delen bea) för intet.

Är man riktigt petig avslutar man med att göra samma sak med den slickepott du sedan ändå kommer använda för att servera grädden med. Lycka till!

Det ska jag också pröva!
Citera
2024-01-10, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SwampDogg
Berätta det för alla hantverkare som äter det varje torsdag!
Vad blåställsapor gör och äter är skitsamma, det är som att referera till downs syndrom

Citat:
Ursprungligen postat av Durst
Men barn ska få diabetes då eller? Barn ska inte äta skräp bara för att de är barn, dummis.

Ont: Jag tror du minns det som att du fick ta hur mycket grädde du ville och de vuxna höll igen. "Det ska räcka till alla".

Aktiva barn utvecklar inte diabetes om det inte rör sig om typ-1, barn ska få äta gott och fira med godsaker när det fylls år osv

Barn kan även ha perioder där dom matvägrar, inget barn vägrar pannkakor eller våfflor

Jag reflekterar inte över pannkakor då det är barnmat
Citera
2024-01-10, 19:27
Medlem
Visspa arla 30% blev tjock rätt fort och smakade grädde. Vispa 30% klöver nyss fick vispa i evigheter, va fortfarande rätt rinnig och smakade inte alls lika gräddig fick jag för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in