2024-01-10, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
För 40 år sedan var BigMac just en stor hamburg, idag är det närmast att betraktas som standardstorlek...

Det där är också en intressant fråga...

Jag delar åsikten, men var som sagt barn för ~30 år sedan, då den för mig var att betrakta som en riktig bamseburgare.

Var du fullvuxen för 40 år sedan?
Citera
2024-01-10, 08:36
Medlem
Kuddkrigares avatar
TS, Om du bor i Stockholm och vill ha den allra bästa grädden kan du ju testa denna:
https://arlaunika.se/products/gradde-48

48%-ig grädde
Säljs tyvärr endast i Östermalmshallen.
Citera
2024-01-10, 08:38
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
För 40 år sedan var BigMac just en stor hamburg, idag är det närmast att betraktas som standardstorlek...

Universum expanderar.
https://www.youtube.com/watch?v=9DrBQg_n2Uo

Det går helt enkelt åt mer grädde och Big Mac för att fylla upp det tomrum som skapas pga expansionen.
Citera
2024-01-10, 08:53
Medlem
Har hört att det blir bäst med ballongvisp för hand. Grädden ska vara kall.
Citera
2024-01-10, 08:58
Medlem
LuluBrooksies avatar
Jag har märkt att sparad vispad grädde avger ett slags lager av vatten, eller liknande, ganska nyligen. (Sparas i tät plastask i kyl. )

Det är inget som brukade hända förr.
Citera
2024-01-10, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Sluta är pannkakor och grädde ditt fetto!

Detta ska inte vara ett problem för vuxna människor, detta är en rätt avsedd för barn!

Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Att inte pannkakor och grädde som vuxen, ja, jag orkar stå över det då jag inte vill få fettodiabetes o h bli andfådd av att knyta skorna
Men barn ska få diabetes då eller? Barn ska inte äta skräp bara för att de är barn, dummis.

Ont: Jag tror du minns det som att du fick ta hur mycket grädde du ville och de vuxna höll igen. "Det ska räcka till alla".
Citera
2024-01-10, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuddkrigare
TS, Om du bor i Stockholm och vill ha den allra bästa grädden kan du ju testa denna:
https://arlaunika.se/products/gradde-48

48%-ig grädde
Säljs tyvärr endast i Östermalmshallen.

Jodå, har jag vägarna förbi ska jag absolut testa. Tack!
Citera
2024-01-10, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedissweet
Har hört att det blir bäst med ballongvisp för hand. Grädden ska vara kall.

Ja, det har jag också hört.
Citera
2024-01-10, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag har märkt att sparad vispad grädde avger ett slags lager av vatten, eller liknande, ganska nyligen. (Sparas i tät plastask i kyl. )

Det är inget som brukade hända förr.

Ja, det har jag också märkt... Kan det vara pga fetthalten? Att det nu oftast vispas 36%, mot förr då 40% var standard?
Citera
2024-01-10, 10:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Ja, det har jag också märkt... Kan det vara pga fetthalten? Att det nu oftast vispas 36%, mot förr då 40% var standard?
Vet inte, jag är inte kemist. Man skulle be en sån kontrollera saken. Men som någon annan nämnde ovan så har man tydligen tillsatt ämnen (karragenan) och minskat på fettet med 10% (10% av 40 = 4%) så det är klart att det påverkar.

Citat:
Ursprungligen postat av S Nubben
Vispgrädden var tidigare på 40%. Numera verkar 36% blivit standard när jag tittar i butikshyllorna. Fettet ersatt med förtjockningsmedel (karragenan).

https://www.livsmedelsverket.se/livs...7---karragenan
Citera
2024-01-10, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vet inte, jag är inte kemist. Man skulle be en sån kontrollera saken. Men som någon annan nämnde ovan så har man tydligen tillsatt ämnen (karragenan) och minskat på fettet med 10% (10% av 40 = 4%) så det är klart att det påverkar.

Ja, och det där kerragenan önskar man att man aldrig hört.
Citera
2024-01-10, 10:15
Medlem
namnskylts avatar
Jag köper bara den röda 40% grädden från Arla och kan inte riktigt se att det är någon skillnad, från förr. Anledning till att jag köper den är att erfarenheten av lågfett grädde, (om så bara 36%) blir rinnigare och såsigare. Jag vill minnas att den knappt ens går att vispa till smör, vilket man lätt kan råka göra med 40%-grädde. Men det var längesedan jag köpte lågfett grädde, så oklart om det faktiskt är så fortfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in