2024-01-10, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
I slutändan gör såklart folk som dom vill, och det är klart det kan uppstå situationer där pannkakor erbjuds, men jag tycker det är märkligt att som vuxen människa Sätra sig och käka pannkakor och grädde, det är min åsikt, det är något som hör barndomen till och man lämnar bakom sig när man kliver in i vuxenlivet

Lilla barnrumpan blir stött!

Då är du en liten pojke, pojkar äter pannkakor och grädde, vuxna män gör det inte, det är barnsligt och tramsigt och det spelar ingen roll hur mycket du ljuger om ditt hummande, dina barnsligheter o icke torra öron lyser igenom din frustration över att jag inte delar ditt barnsliga beteende
Vad tycker du om glass?
Våfflor?
Vilka bakverk är godkända?
Kan man äta köttbullar och potatismos?
Citera
2024-01-10, 01:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Vad tycker du om glass?
Våfflor?
Vilka bakverk är godkända?
Kan man äta köttbullar och potatismos?

Hemmagjord glass med pistage är för jävla gott

Våfflor är näringsfattig barnmat och passar inte som måltid

Napoleonbakelse är ett exempel, generellt kring bakverk så anser jag bakboken ”sju sorters kakor” var ett bra riktmärke

Köttbullar och mos ska givetvis vara hemmagjort från grunden, hemrullade köttbullar med 60/40 fördelning mellan fläsk och nötfärs, moset mosas med västerbottenost, smör och några droppar grädde

Att ersätta detta med halv eller helfabrikat är ett hån mot smaklökarna och något orkeslösa småbarnsföräldrar gör till små barn

Med allt detta sagt, pannkakor&grädde är barnmat och det är konstigt att äta detta som en måltid hemma när man är vuxen och självförsörjande
Citera
2024-01-10, 01:08
Medlem
BombaySaphires avatar
Köp endast Änglamarks eller Skånemejeriers vispgrädde. Inga andra och aldrig 36% fetthalt.
Citera
2024-01-10, 01:13
Medlem
Citat:
Hemmagjord glass med pistage är för jävla gott

Våfflor är näringsfattig barnmat och passar inte som måltid

Napoleonbakelse är ett exempel, generellt kring bakverk så anser jag bakboken ”sju sorters kakor” var ett bra riktmärke

Köttbullar och mos ska givetvis vara hemmagjort från grunden, hemrullade köttbullar med 60/40 fördelning mellan fläsk och nötfärs, moset mosas med västerbottenost, smör och några droppar grädde

Att ersätta detta med halv eller helfabrikat är ett hån mot smaklökarna och något orkeslösa småbarnsföräldrar gör till små barn

Med allt detta sagt, pannkakor&grädde är barnmat och det är konstigt att äta detta som en måltid hemma när man är vuxen och självförsörjande
Är inte glass om något barnmat?
Det är ju gjort på grädde och socker ?

Så vad är pizza eller hamburgare då?

Köttbullar och mos är ju något som serveras till barn i regel på restauranger.
Är det inte barnmat då?

Förstår mig inte på din logik ärligt talat.
Citera
2024-01-10, 04:07
Medlem
I Storbritannien innehåller standardgrädde (double cream) alltid 50% fett och alltid utan tillsatser.
https://www.tesco.com/groceries/en-G...ucts/262479736

"Single cream" är på ca 20% fett men den vispas inte utan används som en fetare variant av mjölk i kaffet.

Att UK är befriade från EU-byråkrati och är mindre vänster kan säkert påverka gräddens utveckling framöver, och i motsatt sämre riktning i Sverige.
Citera
2024-01-10, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Är inte glass om något barnmat?
Det är ju gjort på grädde och socker ?
Svensk glass är ofta gjord på mjölkpulver utan en enda droppe grädde, eller ännu värre:
(FB) GB Glace "Big pack" - Årets fejkglass är utan mjölk, nu med vatten och ärtprotein

"Kan innehålla mjölk" ???
https://www.gb.se/p/nytt-recept---bi...08711327547223

Citat:
Denna produkt innehåller:

Vatten, glukos-fruktossirap, socker, glukossirap, kokosfett, ärtprotein, stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl), emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), salt, arom. Kan innehålla mjölk.
Citera
2024-01-10, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Tycker som ämnet förtäljer att något är skumt med dagens vispgrädde.

När jag var barn, för en sådär 20-30 år sedan, har jag för mig att en 3dl förpackning vispgrädde från Arla räckte gott till en pankaksmiddag för hela familjen på en sådär fyra personer.

Idag räcker knappt en likvärdig förpackning, oavsett producent, till en pankaksmiddag för två.

Efter ca fyra pankakor börjar man resonera kring vem som kan ta sista grädden.

Inte bara det att grädden i vispat tillstånd verkar mindre "dryg", tycker det även är solklart att grädden liksom fluffade upp mer förut, vispades till större volym.

Är det något lurt, som med en del andra livsmedel... eller är det bara jag? Som blivit större?

Du är kanske större i maten nu på ålderns höst,
Därför räcker det inte.
Citera
2024-01-10, 04:47
Medlem
Citat:

När jag var barn, för en sådär 20-30 år sedan, har jag för mig att en 3dl förpackning vispgrädde från Arla räckte gott till en pankaksmiddag för hela familjen på en sådär fyra personer.

Idag räcker knappt en likvärdig förpackning, oavsett producent, till en pankaksmiddag för två.

Inte bara det att grädden i vispat tillstånd verkar mindre "dryg", tycker det även är solklart att grädden liksom fluffade upp mer förut, vispades till större volym.

Är det något lurt, som med en del andra livsmedel... eller är det bara jag? Som blivit större?

Det är din mage och din aptit som växt på 20-30 år, men det måste ju vara obscent om du sätter i dig 3 dl grädde!
Citera
2024-01-10, 05:22
Medlem
Citat:

Köp den färska grädden som har utgångsdatum nån vecka fram, inte de värmebehandlade skiten som håller i 6 mån.
Kan det vara där skillnaden ligger TS ?
Citera
2024-01-10, 05:48
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Sluta är pannkakor och grädde ditt fetto!

Detta ska inte vara ett problem för vuxna människor, detta är en rätt avsedd för barn!

Berätta det för alla hantverkare som äter det varje torsdag!
Citera
2024-01-10, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Jag tycker också att grädden har blivit tunnare. Försöker man bre ut den vispade grädden på en tårta förlorar den volymen direkt och blir mjölkig.

Går inte att göra tårta med 36% .. de måste vara 40%.
Citera
2024-01-10, 06:36
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
I Storbritannien innehåller standardgrädde (double cream) alltid 50% fett och alltid utan tillsatser.
https://www.tesco.com/groceries/en-G...ucts/262479736

"Single cream" är på ca 20% fett men den vispas inte utan används som en fetare variant av mjölk i kaffet.

Att UK är befriade från EU-byråkrati och är mindre vänster kan säkert påverka gräddens utveckling framöver, och i motsatt sämre riktning i Sverige.
Öhhhhhhh va???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in