Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Vi måste ha en rättsosäkerhet som idag för annars måste vi ha sju manliga vittnen är inget resonemang som flyger. Vi hamnar inte där om vi återgår till den förra lagstiftningen.
Då hamnar vi tillbaka att kvinnors samtycke inte har betydelse, utan att det är hur kraftigt de kämpar emot som räknas, och även då kan män få rätten att läsa det som kåthet och önskan om tuff sex
Citat:
Att någon på förhand säger någonting till någon är inget slags garanti for vad de skall göra. Det finns otaliga exempel på att folk har sex med någon fast de inte tänkt ha det från början. Om de sedan har det är det också naturligt att söka ursäkter om att det inte riktigt var ens fel. T ex den otrogne mannen som är ett offer för omständigheterna och blir förförd av en lockande kvinna efter att ha lovat sig själv att det inte skall hända.
Att något kan leda till sex ger ingen av parterna rätten att ta sig sex utan samtycker bara för att de skiter i den andras vilja.
Citat:
Jag är ledsen om du lever i föreställd värld där kvinnor inte gör så precis som män, för du borde ha sett eller upplevt sådant också i din omgivning och vara erfaren nog, men jag kan försäkra dig att det är så det ofta går till.
Jag lever i en värld där kvinnor och flickor allt för länge blivit utsatta för män som tar sig rätten och som inte har behövt inhämta samtycke.
Den nya lagen ändrar på det - och det är bra.