2024-01-08, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GammalToaborste
Det är väl bara värre att du lever hälsosamt. Ett fetto dör ju knall och fall i en billig hjärtattack vid 65. Du kommer ju ta pensionspengar tills du är 100, sista 10 åren kommer du ligga och matas på ett demensboende.

Det handlar inte om att specifikt ditt eget barn ska ta hand om dig, det handlar om att det ska finnas nog många unga så vi kan ta hand om dig.

Ja, eller så jag arbeta längre (både avlönat och ideellt) istället för att kasta in handduken vid 65? De där resonemangen går, även de, att repellera.

Då föreslår jag att du som det föredöme du är själv skapar fler ungar istället för att tvinga på andra att göra det. På så sätt tillförs världen fler önskade och därigenom (förhoppningsvis) välfungerande samhällsmedborgare. Har du två - skaffa tre till. Vi behöver inte fler dysfunktionella familjer där barn växer upp i missförhållanden eftersom föräldrarna inte klarar av att ta hand om dem - ta mitt fall, exempelvis, där samhället fått sätta in massa extraresurser för ett ensambarn med ett neuroskapital Freud inte ens skulle vilja ta i med tång. Du tycks tro att kvantitet ("alla måste skaffa barn!") är samma sak som kvalitet ("dessa barn kommer vara en nettovinst för samhällsapparaten").
Citera
2024-01-08, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Det är föräldrarna till barnen som provoceras.

Har jag inte varit en bra förälder till dig?
Är det därför du inte vill ha barn?

Det blir personligt, och ett misslyckande.

Jag är misslyckad.
Min dotter föredrar djur och min son är osäker på sina tjejers kompetens.

Tror barnbarn är uteslutna för min del.

När jag "fick" mina barn, funderade jag inte alls lika mycket som folk gör nu.
Det bara var och blev.

Så de kollegor och vänner som blivit provocerade av mitt beslut att inte skaffa barn är mina föräldrar? Eller hur menar du? En förälders besvikelse över att inte få barnbarn är en sak, men nu gäller det ju en allmän diskussion kring varför folk inte skaffar barn, och att folk i tråden ser det som något provocerande. Och vad jag vet är ingen av dessa mina föräldrar
Citera
2024-01-08, 16:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Det låter helt naturligt men lek inte att du inte är egoistisk.
Lika egoistisk som de som bortprioriterar barn.

Tror inte egot har med den här diskussionen att göra.

Som jag sagt hela tiden, det är en norm, den heliga värdegrunden. Politik.
Folk blir olyckliga.
Citera
2024-01-08, 16:12
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sardinisardinien
En person som inte vill ha barn är mer självsäker i sin ensamhet och kan hantera den. Har accepterat den ofrivilligt eller självmant uppskattar ensamheten.

Att skaffa barn och familj måste vara, enligt mitt perspektiv, det dummaste man kan göra. Noll fritid och frihet. Noll pengar över. Alltid behöva planera för att få ihop sitt livspussel. Enorm press att klara av det ekonomiskt för att kunna försörja familjen.

Men folk har som sagt olika mål med livet och jag accepterar så klart dom som uppskattar familjelivet.

Men det är som sagt inget för mig. Särskilt inte när samhället och världen går käpprätt åt helvete.

För mig är det snarare egoistiskt att skaffa barn. Era barn kommer få ta smällen för att kunna försörja en allt åldrande befolkning.
Öh, om du inte skaffat barn så är det väl ändå DU som är ansvarig om det inte finns någon som tar hand om dig som gammal? Men inga problem, jag har 5 barn och någon kommer att byta din blöja.

Det enda vettiga skäl jag kan se för att inte få barn är om man inte har turen att hitta rätt partner. Det är annars höjden av egoism, att inte skaffa barn. Tänk att använda hela sitt liv till "fritid". Totalt meningslöst jämfört med att få barn.

Din ålderdom blir riktigt ensam.
Citera
2024-01-08, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jouissance
Känner igen mig! På lördagar sover jag ut, sätter på musik, dricker kaffe och pysslar med det jag vill. Brukar åka till ett köpcentrum, äta lunch på IKEA, strosa runt i butikerna i lugn takt. Sen hem, en till kopp kaffe. Kanske pillar med något kreativt. Äter något gott eller tar en ärtsoppa beroende på lusten att laga mat. Mot kvällen är det chipsceremoni och en bra serie/film. Jag har många vänner så skriver mycket och kanske ringer för att kolla läget och vara social. Lägger mig sent, kollar mobilen lyssnar på podd och annat som människor gör i sängen.

Ett exempel på hur en helgdag kan se ut. Träffar så klart kompisar ibland och åker bort över helgen, ibland någon dejt.

Och allt det där kan du göra med barn också, när de blir lite äldre. Det är bara när barnen är riktigt små som man är livegen.

Vips blir barnen stora och sen sitter man där igen och undrar vad man ska göra med all tid. Då saknar man småbarnsåren, faktiskt.
Citera
2024-01-08, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Lika egoistisk som de som bortprioriterar barn.

Tror inte egot har med den här diskussionen att göra.

Som jag sagt hela tiden, det är en norm, den heliga värdegrunden. Politik.
Folk blir olyckliga.
Nej det är objektivt sett inte lika egoistiskt. Du har ju inte valt ditt liv så hur kan någon kräva ansvar av dig att föra dina gener vidare eller ens att leva? När du för dina gener vidare kräver du av ditt barn att den ska hantera livet som den får, på gott och ont. Det beslutet (om aktivt) kan du påverka och avstå ifrån. Inte svårt att förstå.
Citera
2024-01-08, 16:20
Avslutad
Jag älskar mina barn mer än livet.
Citera
2024-01-08, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Och allt det där kan du göra med barn också, när de blir lite äldre. Det är bara när barnen är riktigt små som man är livegen.

Vips blir barnen stora och sen sitter man där igen och undrar vad man ska göra med all tid. Då saknar man småbarnsåren, faktiskt.
Eller så får du ett funktionsnedsatt barn som kräver mer eller mindre vård hela livet. Det är ett utfall man också ska ha i baktanken.
Citera
2024-01-08, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Öh, om du inte skaffat barn så är det väl ändå DU som är ansvarig om det inte finns någon som tar hand om dig som gammal? Men inga problem, jag har 5 barn och någon kommer att byta din blöja.

Det enda vettiga skäl jag kan se för att inte få barn är om man inte har turen att hitta rätt partner. Det är annars höjden av egoism, att inte skaffa barn. Tänk att använda hela sitt liv till "fritid". Totalt meningslöst jämfört med att få barn.

Din ålderdom blir riktigt ensam.

Höjden av egoism är att skaffa barn för att de ska byta ens (eller någon annans för den delen) blöja på ålderns höst. Vill man yngla av sig gör man det, men försök inte rationalisera det med att ni gör världen en tjänst och att alla andra är själviska illbattingar. I slutändan handlar det om ett barn - en individ - som ska ges förutsättningar att leva ett bra liv. Lägg fokus där.
Citera
2024-01-08, 16:46
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muszyca
Höjden av egoism är att skaffa barn för att de ska byta ens (eller någon annans för den delen) blöja på ålderns höst. Vill man yngla av sig gör man det, men försök inte rationalisera det med att ni gör världen en tjänst och att alla andra är själviska illbattingar. I slutändan handlar det om ett barn - en individ - som ska ges förutsättningar att leva ett bra liv. Lägg fokus där.
Ändå rätt kul hur du själv INTE funnits om dina egna föräldrar varit så o-egoistiska (enligt dig) att de valde att inte föda dig.

Sanningen är tvärtom. Dina föräldrar drevs inte alls av egennytta när de valde att föda dig. Det är den barnlösa som drivs av egennyttan.
Citera
2024-01-08, 16:47
Medlem
3Godisars avatar
Det är så jävla KONSTIGT med folk som blir upprörda för att andra inte skaffar barn.
Det kan ju bero på saker? Har ni tänkt på det, eller saknar ni måhända en hjärna.

De jag träffat i livet som är mest på detta viset, är också de som är absolut mest olämpliga som föräldrar. Typ Nadja med alkoholproblem som är narcissist och gift med den fulaste, lite för gamla mannen. Som tävlar med Madde och Alicia om vem som har råd att köpa flest julklappar på Ullared till KidZen <3
Citera
2024-01-08, 16:50
Medlem
Vill man inte ha barn eller inte sett till att man för sina gener vidare i nästa generation är man livsoduglig. Varför det finns en agenda att vi ska lyssna på åsikterna från dessa människor som är helt livsodugliga och anpassa samhället mer och mer efter dem kan man fundera på. Det finns ingen anledning att göra det. Hade alla tagit efter dessa människor hade vi utrotat oss själva inom en generation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in