2023-12-30, 17:04
Medlem
BAB7s avatar
Äntligen kan man väl säga.
Efter åratal av fokusering på dyra premium-elbilar, kommer nu betydligt billigare elbilar ut på marknaden, elbilar som vanligt folk äntligen har råd med.
En viktig milstolpe för omställningen till elektromobilitet.

Här är de 5 viktigaste elbilarna för 2024 för vanligt folk.
Alla 5 bilmodeller ska vara certifierade för EU 2024.
Priserna är cirkapriser i euro.

Vi börjar med den billigaste och går uppåt:

1, Hyundai Casper, motor på 86 hk, räckvidd 25 mil WLTP, snabbladdning 70 kW https://uk.motor1.com/news/692429/hy...-ev-rendering/
Pris från 20.000 euro.

2, LeapMotor T03, motor på 109 hk, räckvidd 28 mil WLTP, snabbladdning 44 kW https://www.autocar.co.uk/car-news/n.../leapmotor-t03
Pris från 22.000 euro.

3, Citroen e-C3, motor på 113 hk, räckvidd 32 mil WLTP, snabbladdning 100 kW https://alltomelbil.se/citroen-e-c3-...ligaste-elbil/
Pris från 23.300 euro.

4, Fiat Panda, motor på 113 hk, räckvidd 30 mil WLTP, snabbladdning 85 kW https://alltomelbil.se/fiat-panda-ev...as-under-2024/
( slutgiltig design inte officiell - lanseras i juli)
Pris från 24.000 euro.

5, Renault 5, motor på 136 hk, räckvidd 32 mil WLTP, snabbladdning - ej offentliggjort https://www.carexpert.com.au/car-new...ke-the-concept
(slutgiltig design inte officiell - lanseras i februari)
Pris från 25.000 euro.

Diskutera:
Nu sätter det igång på allvar!
Vad säger om detta?
Vad är era tankar kring att biltillverkarna nu verkligen lanserar elbilar som vanligt folk har råd med?
Citera
2023-12-30, 17:11
Medlem
Fettsugnings avatar
För dålig räckvidd på samtliga.
Citera
2023-12-30, 17:15
Medlem
ReijoHervonens avatar
Inte mycket att ha nån av dom där mopparna. Kanske för en innerstads singeltjej på 40kg.
Citera
2023-12-30, 17:25
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Här har du fel.
För att hålla nere priserna måste man ha ett mindre batteri, snabbare laddning är viktigare och förenat med mindre kostnader.
Alla de här elbilarna kan du köra en längre sträcka med, laddningspauserna är acceptabla med 30-50 min.
Citera
2023-12-30, 17:30
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Inte mycket att ha nån av dom där mopparna. Kanske för en innerstads singeltjej på 40kg.
Du har inte tidigare uppvisat någon större expertis i elbilsfrågor, så jag är tveksam till att du kan förstå att dessa bilar är svaret på vad folk verkligen efterfrågar - nämligen prisvärda elbilar som den breda massan kan köpa.
Citera
2023-12-30, 17:35
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
"Hyundai Casper" Vill man bli bögstämplad livet ut eller brännmärkt som "Alan" i 2 1/2 men, så visst...
För de som inte är så osäkra fungerar det ju bra.

Citat:
Nej, handen på hjärtat, hur ofta på ett år kör du mer än 5-6 mil per gång? Hur ofta kör medelbilisten mer än det per dag?

Jag hade en laddhybrid med ca 5 mils räckvidd på sommaren tidigare och ofta klarade jag mig helt på el, hade jag haft 8 mils räckvidd hade jag nog kört på el 95-99% av tiden, nu blev det under 7500 mil "bara" 80-85%.

En elbil med +20 mils räckvidd hade jag klarat mig 99% av tiden utan att behöva ladda annat än hemma. Då pendlar jag ändå längre än de flesta och kör totalt längre än de flesta.
Som bil för resande försäljare eller liknande så passar en sån här inte givetvis, men för de flesta andra så räcker det alldeles utmärkt. Resande försäljare kör ju inte småbilar alls för den delen, oavsett drivmedel.
Citera
2023-12-30, 17:36
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:

Vilket det är så jag kan tänka mig att dessa bilar mest till för att ha i städer. En billig bil man kan ha på gatan som är smidig att åka från A till B i en tätort. Ibland tar man ut bilen på vischan vilket blir ett äventyr.
Citera
2023-12-30, 17:36
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Här har du fel.
För att hålla nere priserna måste man ha ett mindre batteri, snabbare laddning är viktigare och förenat med mindre kostnader.
Alla de här elbilarna kan du köra en längre sträcka med, laddningspauserna är acceptabla med 30-50 min.
I realiteten, på vintern, runt 20 mil. Sedan ladda minst en halvtimme. No thanks.
Citera
2023-12-30, 17:37
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Vilket det är så jag kan tänka mig att dessa bilar mest till för att ha i städer. En billig bil man kan ha på gatan som är smidig att åka från A till B i en tätort. Ibland tar man ut bilen på vischan vilket blir ett äventyr.
Typ så.
Citera
2023-12-30, 17:53
Medlem
C3 och R5 tror jag kan bli populära lite längre räckvidd, skrämmer inte bort köparna med designen och förhoppningsvis ett hyggligt pris i Sverige. Designmässigt av bilderna om det inte ändras drastigt är R5 en vinnare men C3 vinner nog för att den är mer praktisk utifrån spec.
Citera
2023-12-30, 18:10
Medlem
Troligen får man dra av 20-30% på hur långt man i verkligheten kommer på en laddning.
Lägg sedan till Svenska vintrar.
Vidare höjs elpriset efter nyår ganska rejält, medan bensinpriset sjunker.
Efter 3-4 år har batteriets kapacitet antagligen minskat en del.
Andrahandsvärde är ingen höjdare.

Nä, finns inga incitament för att köpa dessa överprisade elmopeder.
Citera
2023-12-30, 18:18
Moderator
Citat:
I realiteten, på vintern, runt 20 mil. Sedan ladda minst en halvtimme. No thanks.
Och hur var det nu, hur många gånger kör du mer än 5-6 mil per gång och hur ofta gör gemene svensk det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in