2024-01-08, 11:48
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Det verkar konstigt att haspla ur sig att han har fel? Det är väl högst subjektivt vad som är tillräckligt med räckvidd?
Ja, det är ju det, subjektivt.
Så då borde ju kanske uttalandet vara mer i stil med att "räckvidden är för kort för mig", inte ett konstaterande att det är så. Det är oerhört få som kör längre i små bilar än vad de här bilarna klarar, de som kör långt kör nästan alltid större bilar. Givetvis finns det undantag och Fettsugning är väl ett av de undantagen men då är det ännu mer fel att utgå från den extremen.
Citera
2024-01-08, 20:43
Medlem
Ni som kör rena elbilar, brukar ni ofta köra "slut" på batteriet så att det är nära 0%?

Tänk ett scenario med en vanlig ensamstående Magdalena som inte kan ladda utanför sitt höghus och som har införskaffat en av trådstartens småbilar. 30 mil enligt specifikation men som snarare är 25 mil för att den är begagnad och det är kallt ute.
Och när batteriindikatorn visar 30% så kommer laddstressen och hon laddar då upp till 80%.

Dvs hennes bil laddas från en nivå på 8 mil, upp till 20 mil.
Vilket ger en verklig användbar räckvidd på 12 mil i det dagliga livet.
Senast redigerad av systernbolaget 2024-01-08 kl. 20:54.
Citera
2024-01-08, 20:49
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systernbolaget
Ni som kör rena elbilar, brukar ni ofta köra "slut" på batteriet så att det är nära 0%?

Nej. Brukar se till att normalt ha kvar runt 10%.

Men jag är en sådan som väldigt sällan ligger nära 0% i tanken på vår bensinbil (och samma sak när vi hade dieselbilar).

Har aldrig i modern tid* fått bensinstopp, dieselstopp eller batteristopp.

Men det sagt så finns det nog kanske bättre trådar att diskutera detta i än just denna. Fokus här är ju de nya bilarna som kommer nu under 2024.

* Hade en skrotbil som första bil när jag var runt 20 utan fungerande bensinmätare där jag fick stopp en gång. Men det är enda gången i livet.
Senast redigerad av peterpanp 2024-01-08 kl. 20:52.
Citera
2024-01-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Nej. Brukar se till att normalt ha kvar runt 10%.

Men jag är en sådan som väldigt sällan ligger nära 0% i tanken på vår bensinbil (och samma sak när vi hade dieselbilar).

Har aldrig i modern tid* fått bensinstopp, dieselstopp eller batteristopp.

* Hade en skrotbil som första bil när jag var runt 20 utan fungerande bensinmätare där jag fick stopp en gång. Men det är enda gången i livet.

Ja, det låter normalt.
Brukar du ladda på laddstationer, isåfall vad är normalt att du laddar upp till? Dvs, vad får du din "användbara räckvidd" till, om du räknar på det?
Citera
2024-01-08, 20:58
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ja, det låter normalt.
Brukar du ladda på laddstationer, isåfall vad är normalt att du laddar upp till? Dvs, vad får du din "användbara räckvidd" till, om du räknar på det?

Laddar i 95% av fallen elbilarna hemma vid bostaden över natten.

Dessa småbilar som tråden handlar om kommer nog främst att vara sådana som laddas hemma, och som används för vardagsresor. Man kan självklart göra långresor och ladda de, men de är ju inte optimerade för det på samma sett som tex en Tesla Long Range.

Vår Mini har en räckvidd nu på vintern (om man skall ha lite marginal som du är inne på) ca 15-17 mil (medans vår Tesla M3 LR har en räckvidd på ca 45-50 mil.), och det är helt perfekt för en liten vardagsbil. Finns inga normala ärenden som jag har behov för mer räckvidd än så.

Väldigt nöjd med det!

Vår lilla Mini har ett batteri på 28 kWh praktiskt (32 kWh netto), och en hel del av de bilar som BAB7 listar i första postningen har liknande storlek, eller klart större batteri än så.

Har du funderingar på att skaffa en?
Senast redigerad av peterpanp 2024-01-08 kl. 21:03.
Citera
2024-01-08, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Laddar i 95% av fallen elbilarna hemma vid bostaden över natten.

Dessa småbilar som tråden handlar om kommer nog främst att vara sådana som laddas hemma, och som används för vardagsresor. Man kan självklart göra långresor och ladda de, men de är ju inte optimerade för det på samma sett som tex en Tesla Long Range.

Vår Mini har en räckvidd nu på vintern (om man skall ha lite marginal som du är inne på) ca 15-17 mil (medans vår Tesla M3 LR har en räckvidd på ca 45-50 mil.), och det är helt perfekt för en liten vardagsbil. Finns inga normala ärenden som jag har behov för mer räckvidd än så.

Väldigt nöjd med det!

Vår lilla Mini har ett batteri på 28 kWh praktiskt (32 kWh netto), och en hel del av de bilar som BAB7 listar i första postningen har liknande storlek, eller klart större batteri än så.

Har du funderingar på att skaffa en?

Den gröna rörelsen har ju bestämt att det inga förbränningsbilar får säljas efter 2035.
Och eftersom småbilarna i trådstarten inte passar Magda i scenariot eftersom hon inte laddar hemma, så är det alltså en större och dyrare elbil hon snart behöver skaffa sig?
Eller. Vad anser feministerna om vad ensamstående kvinnor i höghus egentligen ska behöva ha för bil?
Senast redigerad av systernbolaget 2024-01-08 kl. 21:25.
Citera
2024-01-08, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Norr om Fjollträsk är det lite avstånd till allt. Jag kan säga direkt att de flesta jag känner har längre än så både till jobbet och till närmsta affär. Enkel resa. Och så är det kallt, så glöm de där angivna räckvidderna. Inte för att någon vettig människa här ändå skulle köpa en elbil ändå.

99% av europas 600miljoner invånare bor inom 5mil till en miljonstad.
Självklart ska dessa bilar inte köpas av alkoholiserade samer kring polcirkeln, volvo 240 gäller fortsatt där tills 740 gör sitt intåg kring 2030.
Citera
2024-01-08, 21:52
Medlem
Citat:
Den gröna rörelsen har ju bestämt att det inga förbränningsbilar får säljas efter 2035.
Och eftersom småbilarna i trådstarten inte passar Magda i scenariot eftersom hon inte laddar hemma, så är det alltså en större och dyrare elbil hon snart behöver skaffa sig?
Eller. Vad anser feministerna om vad ensamstående kvinnor i höghus egentligen ska behöva ha för bil?

Inte för att jag vet svaret, men är man en enbent ensamstående mamma med 27barn som bor på 12e våningen i ett utsatt område, så är kanske inte bil det viktigaste bekymret i livet.
De flesta av oss i denna tråden kunde nog klarat sig relativt okej utan bil om vi av någon anledning inte kunde eller ville ha bil längre. (Säger jag som har 2 bilar hehe). Visst finns det en grupp som faktiskt måste ha bil, men den är liten (de flesta har ju bara bosatt sig så att de blir bilberoende, vilket ju är ett lyxproblem).
Nu menar jag inte att bilar ska minskas eller förbjudas, bara att de allra flesta "måste ha bil" på samma sätt som de "måste ha mobil".
Citera
2024-01-09, 00:06
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Tänk ett scenario med en vanlig ensamstående Magdalena som inte kan ladda utanför sitt höghus och som har införskaffat en av trådstartens småbilar. [B]30 mil enligt specifikation men som snarare är 25 mil för att den är begagnad och det är kallt ute. [/b]
Och när batteriindikatorn visar 30% så kommer laddstressen och hon laddar då upp till 80%.

Dvs hennes bil laddas från en nivå på 8 mil, upp till 20 mil.
Vilket ger en verklig användbar räckvidd på 12 mil i det dagliga livet.
Snarare 20 mil.

Det är just därför man måste kunna ladda hemma.
Annars blir det en mardröm.
Citera
2024-01-09, 00:11
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Så det är dags nu igen?

1, det är 2024 nu.. det är 11 år till 2035..

2, blir sannolikt ändrat innan dess.

3, - om inte, köp en bensinbil år 2034..

4, om du bor i en miljözon, köp en biogasbil.
Citera
2024-01-09, 10:11
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Vad anser feministerna om vad ensamstående kvinnor i höghus egentligen ska behöva ha för bil?

Vet inte vad feminister har med det hela att göra, men vilken bil har du i dagsläget?

Höghuset du bor i, har det någon form av boendeparkering med ladduttag?

Annars så kan jag rekommendera att kika på någon av de små elbilar som står på listan i första inlägget, eller en existerande liten fin elbil som Mini Cooper SE eller Fiat 500e. Eftersom du är ensamstående utan barn så kommer de kanske passa dig utmärkt då baksätet inte är så viktigt (är annars lite av akilleshälen hos dessa småbilar).

Boka en provkörning och testa är mitt förslag!
Senast redigerad av peterpanp 2024-01-09 kl. 10:14.
Citera
2024-01-09, 11:58
Medlem
Citat:

Beror ju på hennes behov. Kör hon 3-4 mil om dagen kan hon ladda fullt på helgen, sen köra hela veckan och ladda igen nästa helg

Behöver hon köra 15 mil per dag är en sådan bil ganska olämplig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in