Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-29, 15:15
  #1
Medlem
En synskadad blev nekad tillträde till en Olles-restaurang då hon hade med sig sin hund. Nu efterlyser den aktuelle franchisetagaren till olles och synskadades riksförbund tydligare regler från snöflingeombudsmannen för vad som gäller.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...restaurangerna

Jag har inga problem med synskadade och har full förståelse för att en hund kan underlätta vardagen för dessa, men enligt google så är 18% av befolkningen pälsdjursallergiker och kan alltså dö i närheten av en hund. Säg att restaurangen har 100 gäster och personal för enkelhetens skull, då är det alltså 18 personer som ska riskera sin hälsa allvarligt och riskera att dö för att en person ska få ta med sitt husdjur. Sen utöver allergiker så finns det även hundfobi vilket 7% av Sveriges befolkning lider av. Visst kan dessa fobiker även vara allergiker, men ca 25 av 100 människor i lokalen lider av en sjukdomsbild relaterad till hundens närvaro. Ska då en persons önskan om att ta med sin hund på restaurang trumfa de 25 sjuka som drabbas av hennes hunds närvaro? Är det rimligt att diskriminera 25 personer för att inte "diskriminera" 1 person?

Jag antar att den synskadade ska möta upp någon på krogen, kan inte denne då leda henne inne på lokalen istället för att den synskadades hund ska få skada 25% av alla andra i lokalen? Om hon absolut inte kan klara sig utan hunden, ska inte den blinda kvinnan i detta fallet då bara acceptera att hon är för handikappad för att kunna gå ut på krogen? Kanske låter hänsynslöst och kallt att släppa denna sanningsbomb över en handikappad, men jag är inte så orolig för att hon ska läsa detta och bli sårad.
Citera
2023-12-29, 15:17
  #2
Medlem
Hejhejvidicas avatar
Det här är väl ändå en icke fråga,hunden ska med.
Citera
2023-12-29, 15:23
  #3
Medlem
SmegmaFris avatar
18 personer riskerar att dö pga en hund i samma rum?
Lät lite väl dramatiskt.
Citera
2023-12-29, 15:26
  #4
Medlem
KjellKjellborns avatar
Det är väl upp till ägaren vilka som får vistas i pub/restaurangen eller inte? Hade jag t.ex. varit allergisk mot pälsdjur och ägare på en pub hade jag inte heller velat ha in något pälsdjur i min lokal.
Citera
2023-12-29, 15:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
Det här är väl ändå en icke fråga,hunden ska med.

Klart som fan det är en viktig fråga? Många är allergiska och andra vill inte ha massa djur när de ska äta.
Citera
2023-12-29, 15:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MullaMoa
En synskadad blev nekad tillträde till en Olles-restaurang då hon hade med sig sin hund. Nu efterlyser den aktuelle franchisetagaren till olles och synskadades riksförbund tydligare regler från snöflingeombudsmannen för vad som gäller.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...restaurangerna

Jag har inga problem med synskadade och har full förståelse för att en hund kan underlätta vardagen för dessa, men enligt google så är 18% av befolkningen pälsdjursallergiker och kan alltså dö i närheten av en hund. Säg att restaurangen har 100 gäster och personal för enkelhetens skull, då är det alltså 18 personer som ska riskera sin hälsa allvarligt och riskera att dö för att en person ska få ta med sitt husdjur. Sen utöver allergiker så finns det även hundfobi vilket 7% av Sveriges befolkning lider av. Visst kan dessa fobiker även vara allergiker, men ca 25 av 100 människor i lokalen lider av en sjukdomsbild relaterad till hundens närvaro. Ska då en persons önskan om att ta med sin hund på restaurang trumfa de 25 sjuka som drabbas av hennes hunds närvaro? Är det rimligt att diskriminera 25 personer för att inte "diskriminera" 1 person?

Jag antar att den synskadade ska möta upp någon på krogen, kan inte denne då leda henne inne på lokalen istället för att den synskadades hund ska få skada 25% av alla andra i lokalen? Om hon absolut inte kan klara sig utan hunden, ska inte den blinda kvinnan i detta fallet då bara acceptera att hon är för handikappad för att kunna gå ut på krogen? Kanske låter hänsynslöst och kallt att släppa denna sanningsbomb över en handikappad, men jag är inte så orolig för att hon ska läsa detta och bli sårad.

Nu heter ju krogen O´learys, och sannolikheten att den skulle ha 25% gäster som är pälsallergiker låter som årets största överdrift. En ledarhund är det lugnaste djur du kan ha, och den lägger sig alltid ner, och därmed sprids inget allergiframkallande heller.
Citera
2023-12-29, 15:35
  #7
Medlem
runxs avatar
Rätt. Att tvinga företagare att tolerera hundar i sina lokaler är som gjort för att väcka agg mot funktionsnedsatta personer. Kan funktionsnedsatta personer inte vara mer flexibla får de gå någon annanstans. Företagare ska ha rätt att bestämma själva.
Citera
2023-12-29, 15:42
  #8
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MullaMoa
En synskadad blev nekad tillträde till en Olles-restaurang då hon hade med sig sin hund. Nu efterlyser den aktuelle franchisetagaren till olles och synskadades riksförbund tydligare regler från snöflingeombudsmannen för vad som gäller.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...restaurangerna

Jag har inga problem med synskadade och har full förståelse för att en hund kan underlätta vardagen för dessa, men enligt google så är 18% av befolkningen pälsdjursallergiker och kan alltså dö i närheten av en hund. Säg att restaurangen har 100 gäster och personal för enkelhetens skull, då är det alltså 18 personer som ska riskera sin hälsa allvarligt och riskera att dö för att en person ska få ta med sitt husdjur. Sen utöver allergiker så finns det även hundfobi vilket 7% av Sveriges befolkning lider av. Visst kan dessa fobiker även vara allergiker, men ca 25 av 100 människor i lokalen lider av en sjukdomsbild relaterad till hundens närvaro. Ska då en persons önskan om att ta med sin hund på restaurang trumfa de 25 sjuka som drabbas av hennes hunds närvaro? Är det rimligt att diskriminera 25 personer för att inte "diskriminera" 1 person?

Jag antar att den synskadade ska möta upp någon på krogen, kan inte denne då leda henne inne på lokalen istället för att den synskadades hund ska få skada 25% av alla andra i lokalen? Om hon absolut inte kan klara sig utan hunden, ska inte den blinda kvinnan i detta fallet då bara acceptera att hon är för handikappad för att kunna gå ut på krogen? Kanske låter hänsynslöst och kallt att släppa denna sanningsbomb över en handikappad, men jag är inte så orolig för att hon ska läsa detta och bli sårad.
Tydligare regler?
Det är upp till ägaren, hur mycket tydligare kan det bli?
https://krogarna.se/husdjur-pa-restaurang-vad-galler/

Ingen dör av hundallergi.
Citera
2023-12-29, 15:47
  #9
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Rätt. Att tvinga företagare att tolerera hundar i sina lokaler är som gjort för att väcka agg mot funktionsnedsatta personer. Kan funktionsnedsatta personer inte vara mer flexibla får de gå någon annanstans. Företagare ska ha rätt att bestämma själva.
Korrekt, vi tänker oss att en fiskrestaurang tvingas stänga för att vissa krogbesökare på stan är fiskallergiker. Så skulle ingen normal människa fundera, möjligen veganer som ju lär ha sett ljuset.
Citera
2023-12-29, 15:50
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MullaMoa
En synskadad blev nekad tillträde till en Olles-restaurang då hon hade med sig sin hund. Nu efterlyser den aktuelle franchisetagaren till olles och synskadades riksförbund tydligare regler från snöflingeombudsmannen för vad som gäller.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...restaurangerna

Jag har inga problem med synskadade och har full förståelse för att en hund kan underlätta vardagen för dessa, men enligt google så är 18% av befolkningen pälsdjursallergiker och kan alltså dö i närheten av en hund. Säg att restaurangen har 100 gäster och personal för enkelhetens skull, då är det alltså 18 personer som ska riskera sin hälsa allvarligt och riskera att dö för att en person ska få ta med sitt husdjur. Sen utöver allergiker så finns det även hundfobi vilket 7% av Sveriges befolkning lider av. Visst kan dessa fobiker även vara allergiker, men ca 25 av 100 människor i lokalen lider av en sjukdomsbild relaterad till hundens närvaro. Ska då en persons önskan om att ta med sin hund på restaurang trumfa de 25 sjuka som drabbas av hennes hunds närvaro? Är det rimligt att diskriminera 25 personer för att inte "diskriminera" 1 person?

Jag antar att den synskadade ska möta upp någon på krogen, kan inte denne då leda henne inne på lokalen istället för att den synskadades hund ska få skada 25% av alla andra i lokalen? Om hon absolut inte kan klara sig utan hunden, ska inte den blinda kvinnan i detta fallet då bara acceptera att hon är för handikappad för att kunna gå ut på krogen? Kanske låter hänsynslöst och kallt att släppa denna sanningsbomb över en handikappad, men jag är inte så orolig för att hon ska läsa detta och bli sårad.
hundar sprejar analsekret från körtlar de har vid sitt anus och viftar runt det med svansen så att andra i närheten får dra in analsekretdropparna närmare deras ansikten när de andas för att hunden vill att man ska märka ifall hunden blivit tillräckligt uppkåtad av andra hundars urin i närheten.

att tillåta sådan sjuk äcklig ondska i städer och sedan försöka tvinga med hundar och dess revirmarkering med analsekret in i en lokal som serverar mat är något som måste bli förbjudet i Sverige!
Citera
2023-12-29, 15:52
  #11
Medlem
Visst skal hunden vare med in på krogen. Dom hundarna är mycket lugna och är tränade att inte ta kontakt med andra människor än sin ägare.

De som är allergiska får ingen reaktion om de inte rör hunden. Den som har fobi kan bara ta det lugnt, hunden lämnar inte sin ägare. Eller så kan de dricka lite mer, då lugnar fobin ner sig.

Att 18 människor riskerar att dö om hunden är i rummet är ett påhitt.
Citera
2023-12-29, 15:56
  #12
Medlem
Självklart ska man kunna ta med en ledarhund till en pub, och alla andra öppna lokaler.
Är ingen som dör av allergi mot hundar. Skulle någon vara så pass allergisk kan den personen ändå inte vistas på en pub eftersom alla som äger en katt eller hund bär på allergener hemifrån… .

Att vara rädd för en ledarhund som kanske är det mest disciplinerade djuret som finns är som att vara rädd för ett bord.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback