2024-09-18, 18:29
Medlem
Jag såg dokumentären för en vecka sedan, och det är en sak som jag bara inte kan släppa: Är det bara jag som tänker att Olaug kan ha mördat sin egen tvillingsyster för länge sedan? Hon verkar ju riktigt skum och kall, och verkar ju dessutom själv ha en önskan om att mörda sina nyfunna systrar.

Tvillingsystern som dog hade ju legat död i tre dygn när dom hittade henne, medan två vittnen säger att det är omöjligt eftersom dom såg henne sitta i bilen vid mordplatsen under den tiden fast med annan färg på håret. Det enda sättet som det är möjligt på (om obduktionen inte är felaktig) är ju om det är en tvilling som sitter där istället och som då eventuellt också har färgat håret annorlunda.

Dom verkade ju dessutom bo väldigt nära varandra under den tiden, så att dom har stött på varandra någon gång (kanske dessutom i smyg) är väl knappast osannolikt?
Citera
2024-09-18, 18:44
Medlem
snurresprettiss avatar
https://www.youtube.com/watch?v=u2oFsoDx-L4

När man ser trailern så verkar den ju riktigt märklig.
Citera
2024-09-18, 20:28
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Nu har det gått en dag sedan jag såg den; och jag har funderat.
Jag tror filmen är fejk; den är inte en dokumentär.
Den innehåller alltför många konstigheter.
Eller så fejkar den nyfunna "tvillingen" allt.
Hon är inte trovärdig.
Vad tror Du?

Hon verkade seriös i podden och har gjort riktiga saker innan.

Citat:
Ursprungligen postat av Efliro
Jag såg dokumentären för en vecka sedan, och det är en sak som jag bara inte kan släppa: Är det bara jag som tänker att Olaug kan ha mördat sin egen tvillingsyster för länge sedan? Hon verkar ju riktigt skum och kall, och verkar ju dessutom själv ha en önskan om att mörda sina nyfunna systrar.

Tvillingsystern som dog hade ju legat död i tre dygn när dom hittade henne, medan två vittnen säger att det är omöjligt eftersom dom såg henne sitta i bilen vid mordplatsen under den tiden fast med annan färg på håret. Det enda sättet som det är möjligt på (om obduktionen inte är felaktig) är ju om det är en tvilling som sitter där istället och som då eventuellt också har färgat håret annorlunda.

Dom verkade ju dessutom bo väldigt nära varandra under den tiden, så att dom har stött på varandra någon gång (kanske dessutom i smyg) är väl knappast osannolikt?

Alltså fy. Den fattiga tvillingen kanske är den rika nu. Så bra historia med många förklaringar.
Citera
2024-09-25, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efliro

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Alltså fy. Den fattiga tvillingen kanske är den rika nu. Så bra historia med många förklaringar.

Intressant tanke, men kanske inte så trolig...
Ja, tänk om det var den fattigare tvillingen som fick reda på Olaugs existens och att hon hade ett mycket rikare och bättre liv. Hon har inga emotionella band till sin tvilling och är hjärntvättad av den religiösa uppväxten och känt sig utanför i sin familj eftersom syskonen verkar så annorlunda, och mördar då den riktiga Olaug och stjäl hennes identitet.

Man får väl ingen förklaring till varför Olaug flyttat till en liten by i Sverige, men det kanske var för att gömma sig för sina systrar.

Osannolikt som sagt, men skulle ju kunna samtidigt kunna förklara vissa saker. Det skulle däremot inte kunna förklara hur hon skulle kunna lämna sina barn och inte bryta ihop när hon träffar dem igen. Så vi kan nog ändå utesluta den teorin.
Citera
2024-09-26, 05:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miracklet
Intressant tanke, men kanske inte så trolig...
Ja, tänk om det var den fattigare tvillingen som fick reda på Olaugs existens och att hon hade ett mycket rikare och bättre liv. Hon har inga emotionella band till sin tvilling och är hjärntvättad av den religiösa uppväxten och känt sig utanför i sin familj eftersom syskonen verkar så annorlunda, och mördar då den riktiga Olaug och stjäl hennes identitet.

Man får väl ingen förklaring till varför Olaug flyttat till en liten by i Sverige, men det kanske var för att gömma sig för sina systrar.

Osannolikt som sagt, men skulle ju kunna samtidigt kunna förklara vissa saker. Det skulle däremot inte kunna förklara hur hon skulle kunna lämna sina barn och inte bryta ihop när hon träffar dem igen. Så vi kan nog ändå utesluta den teorin.

Jag har sett om den och hon hintar ju lite ditåt men som om det verkligen är sant att hon är den rika tvillingen. Så hon är inte Lita. Men det är kul att fundera på.
Citera
2024-09-30, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flicka
Man kan kalla henne tuff, men hon är ju på gränsen till elak när hon sitter med syskonskaran och säger att hon är såå tacksam över att hon inte växte upp med dem ”i fattigdom och elände”! Och sedan högljutt pustar ut när hon får veta att de inte är släkt alls. Okänsligt.

Sen tror jag inte att det är så lätt att fiffla med DNA-test. Kanske lyckas man en gång, men två?

Det räckte väl med att fiffla med ett test då de visade olika resultat?
Citera
2024-09-30, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Egentligen handlar ju filmen om två olika saker: 1. Den förmodade tvillingsystern. 2. Den andra tvillingsysterns död. Dessa två historier blandas ihop på ett ganska osnyggt sätt, som bara gör det hela förvirrande. Och syftet med filmen verkar vara just det: att förvirra.

Den förmodade tvillingsystern. Detta ser jag mest som trams. Inte en chans att Olaug är tvillingsyster till Lita. Olaug och Kari har ju bott samtidigt i lilla Gullspång, måste ha vetat om varandra innan och har förmodligen kokat ihop detta på något sätt, varför är i och för sig svårt att förstå. Publicitet? För att få sin tid i rampljuset? Det skulle vara av största intresse att få förklarat varför de bor i Gullspång båda två, men förmodligen är anledningen lägre kostnader som pensionärer och bättre väder, jämfört med det kulna Nord-Norge. Att det var de religiösa systrarna som kontaktade filmskaparen är också en indikation på att det var förberett på något sätt. Något ”mirakel” handlar det definitivt inte om.

Mest skum ser jag Olaug som. Hon verkar lida av någon form av hybris, genom hennes snack om sig själv i filmen får jag först intrycket av att hon är mist en välutbildad akademiker av något slag, som haft någon betydande position. Men sen framkommer det att hon jobbat som löjtnant i försvaret, vilket knappast är någon hög militär grad eller indikerar någon särskild bildning. Hon antyder också att hon har ”väldigt hög IQ”, men vill inte avslöja hur hög… När hon sedan säger att egentligen skulle vilja döda sina ”släktingar”, men att bara hennes självdisciplin avhåller henne från det och att hennes militära utbildning gör att hon vet hur hon ska gå vill väga, är nog måttet rågat för min del.

Vad gäller Litas död, så finns det ju en del frågetecken, men det är ju så länge sedan att många som yttrar sig i filmen kan minnas fel. Personligen tror jag det är mest troligt att norska polisen har rätt i att hon tog livet av sig och att det var hon som satt i bilen dagarna innan, tvekande inför att våga ta det jobbiga steget att ända sitt eget liv.

Ja, vi ska inte överskatta hennes militära bakgrund, hon var knappast någon special forces-operatör med avancerad desinformationskunskap.
Citera
2024-09-30, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Tycker det är en briljant dokumentär, som får sin förklaring i samtalet i eftertexterna.

Det är hon som avslutningsvis är galen nog att försöka göra samma sak igen med filmaren.

Tycker också det är en riktigt bra dokumentär, trots alla frågetecken.

För mig är det tydligt att dokumentärfilmaren tar ställning att Olaug är den mest knäppa av systrarna i och med att hon avslutar med hennes önskan att de ska ta dna-test för att se om dom är släkt.
Citera
2024-09-30, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Varför skulle hon tjäna på det?

Och ja, givetvis är det hennes klippning och vinkling som vi ser. Så är det alltid en dokumentärfilm. Dessutom inleds ju filmen med en scen som tas om några gånger, så hon är ju helt öppen med att hon har påverkat berättandet. Däremot finns ju inget som stöder att hon påverkat innehållet. Och ingen av de medverkande har väl heller hävdat det?

Första scenen i köket är ju ett klassiskt återskapande av en händelse som används i många dokumentärer.
Citera
2024-09-30, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18

Dessutom kan man väl inte få utbetalt fler än 1 försäkring?

Jo, det kan man.
Citera
2024-10-15, 22:39
Medlem
Citat:

Inte i dokumentären, men jag googlade och fann att Olaug bedrev gränshandel med antikviteter innan hon hamnade i Gullspång.
Citera
2024-10-15, 22:46
Medlem
Citat:

Tror som du att det är för osannolikt.

Olaug och Trine är även vänner på Facebook.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in