Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-07, 16:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Haha, några hundar är minsann begravna. Seanser som bevisföring… urk!

Nu hade mediet arbetat som diakon, så din skepsis är möjligen något mal placé?

Mediet hade haft kontakt med flera självspillingar och budskapet var alltid det samma:

"Om du ska kunna sälja din påhittade mytomandokumentär måste du dra ned en taklampa med ett snöre ur bild när det kan öka den dramatiska effekten." Det och att "självspillingar ofta valde vackra platser att ta livet av sig på", så klart.
Citera
2024-04-07, 16:20
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleisafruit
Tänkte också så, men Olaug sa att hon visste att hon kommit till sin familj som fosterbarn. Kan iofs vara en lögn.

Det var "fel" födelsedatum, 9 feb 1941 på Olaug i dokumentet som visades i bild. Efternamnet stämde med hennes födelseattest, Pedersen, men egentligen visades någon släktutredning som "runda gubben" satte tummen i. Utredningen såg ut att vara "hemknackad" på ordbehandlare och därför enkel att manipulera.

Det var inget officiellt dokument.
Citera
2024-04-07, 16:38
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Mockumentär/tråkumentär. Straffbart trist. 💤
Ja, det var det "hele".

Den är också väldigt typisk för sin tid. Ambitionen har givetvis inte vara att berätta sanningen om något, utan i stället skapa så många "wow"-ögonblick som möjligt.
Helt sjukt att det finns så många människor nu för tiden som har inställningen "Jag skiter om det sant, bara det är underhållande".
Citera
2024-04-07, 17:54
Medlem
Finnskogensfasas avatar
Ett fall för Tore på spåret kanske eller en annan duktig släktforskare.
Citera
2024-04-07, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Här pratar jag inte om vanföreställningar. Står det cousin så är det kusin. Half-sister betyder halvsyster. Sister - syster. Ancestry är inte oklara på nåt sätt. Förstår inte att du inte har förstått, om du nu haft sådana släktskap i ditt DNA-resultat. De flesta är tremänningar och längre bort som man får upp. Men skyll inte på att de inte skulle förstått Ancestry, den sajten är väldigt tydlig.

Tesen är ju att det INTE stått half sister. Utan att det stått att de på något vis (%) är släkt. Dessutom på engelska? Då kan May såklart ha fyllt ut tomrummen själv. 70 plus nordbor kan knappt en bokstav engelska.
Citera
2024-04-07, 18:26
Medlem
sirsia0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av extravirginolive
Tesen är ju att det INTE stått half sister. Utan att det stått att de på något vis (%) är släkt. Dessutom på engelska? Då kan May såklart ha fyllt ut tomrummen själv. 70 plus nordbor kan knappt en bokstav engelska.

Så kan det vara kanske. Diskussionen jag svarade på handlade om Ancestry, men det är ju okänt om och vilket dna-test de använde. I Ancestry så står det som jag skrev, jag fick iallafall träff på cousin och sen kan man söka vidare mer exakt på just det.

Fast jag tycker nordbor är bra på engelska numera. Fast det kanske är en åldersfråga.
Citera
2024-04-07, 18:36
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Haha, några hundar är minsann begravna. Seanser som bevisföring… urk!

Eller kanske lodjur! Heter Marie i själva verket Terje?

Jag skulle säga att det finns en hel del i produktionen som tyder på att även om inte allt är fabricerat så har det åtminstone kryddats ganska ordentligt. Även om man skulle kunna spekulera i att någon av de medverkande ljuger måste man väl fråga sig hur stor sannolikheten är för att den ena systern _råkar_ gå på en lägenhetsvisning hos någon som råkar vara från samma lilla norska by som henne.

Även om Olaug skulle varit en "slangeperson" som förfalskar DNA-prover skulle hon knappast ha kunnat förutse att någon norsk tant från hennes egen hemby skulle dyka upp och vilja köpa hennes lägenhet i Gullspång.
Citera
2024-04-07, 18:57
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleisafruit
Tänkte också så, men Olaug sa att hon visste att hon kommit till sin familj som fosterbarn. Kan iofs vara en lögn.

Citat:
Ursprungligen postat av zxcvasd
Intressant. Eller att det var Astrid som blev bortlämnad, inte Olaug.

Nej det kan inte stämma. Trine och Olaug hade inget gemensamt arv. Olaug är inte trines moster.

Olaug har ljugit ihop allt, från start till slut.

”Jag jag så jävla högt iq”
”Jag har varit högt uppsatt i militären”
”Jag hade dödat alla i rummet om jag velat”
”Vi kanske är släkt du och jag Marie, vi måste ta DNA-test”
”Jag är utsatt för svindel”
” jag är född samma datum som er syster”
”Jag hade samma smeknamn som er syster”

Bla bla bla
Senast redigerad av Oldberry 2024-04-07 kl. 19:00.
Citera
2024-04-07, 19:26
Medlem
Här är några punkter där jag motsätter mig några ståndpunkter i den här tråden. Jag tror istället:

Jag tycker det är tydligt att provet/svaret från provet av det andra dna-testet är det som manipuleras av Olaug. Hon börjar ogilla sin nya släkt under dokumentärens gång och i slutet av filmen, efter det andra dna-testet, säger Olaug "jag väljer vilka jag är släkt med."

Jag tycker exet Steinar känns som väldigt misstänkt för inblandning i mordet. Tre livförsäkringar tecknas för Lita från orten där Steinar bor strax innan hon dör. När han konfronteras med det svarar han "jag minns inte att jag tecknade livförsäkringar för henne". Kanske används han för att locka henne till platsen. Att han gjorde slut tog ju hårt på henne. Så kanske hoppades hon på en försoning.

Otroheten som hon berättade om för systern att hon kommit på på jobbet och som hon sa att någon försökte plantera på henne, är ju inte otrohet i modern betydelse (sexuell). Den här familjen är djupt religös och då används begreppet otro för allt som är mot guds vilja (t ex att stjäla såsom förskingring). Systern säger ju också i dokumentären "först trodde jag att hon menade otrohet som att någon hade varit otrogen". Det jag tror är att Lita upptäcker förskingring på jobbet och vill gå vidare med det men då manipulerar de bokföringen så att det ser ut som att det är hon som förskingrat pengar. För att hon inte ska kunna vittna om vad hon sett så röjs hon ur världen.

Polisen fastställer dödstidpunkten till två dagar innan hon hittas. Det troliga här är väl inte som många i tråden trott att polisen gjorde fel i sin bedömning p g a att hon setts sitta i bilen flera dagar efter mordet "med olika hårfärg" utan att andra människor suttit i hennes bil efter mordet för att hon inte ska rapporteras som försvunnen för tidigt. Innan de eventuellt hunnit röja undan bevis.
Senast redigerad av winner09 2024-04-07 kl. 19:33.
Citera
2024-04-07, 19:33
Medlem
Det är tydligt att omtagningarna av den första scenen är ett budskap från Maria Fredriksson om filmens form/konstruktion/metanivå/ironi/kaninhål. Sedan blir det förvirrande för Instagram-generationen som bara förbluffas och vilseleds av så kallat content.
Citera
2024-04-07, 19:39
Medlem
Tycker alla medverkande verka lida av psykisk ohälsa.
Citera
2024-04-07, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Tycker alla medverkande verka lida av psykisk ohälsa.

Ja, det är en av de saker som gör att man hoppas att allt är påhittat: är det annars etiskt försvarbart att göra en film med tre 75+ damer som beter sig som att de är på väg utför mentalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in