• 1
  • 2
2023-12-23, 12:01
Medlem
Hallå

Jag har precis gjort min andra jansson och märkte på båda mina formar att när jag har tagit ut den ur ugnen för att dra på lite ströbröd och sen skjutsa in formen igen några minuter för och få lite krispig yta så blir det vattnigt? Förstår inte?

Är det en kemisk förändring när man drar i bröd så att vattnet då som kommer från ansjovis spadet kommer upp till ytan eller vad är det frågan om? Hur undviker jag detta så jag får en krispig yta?
Citera
2023-12-23, 12:08
Medlem
peterZiipens avatar
Ströbrödet ska in från start, inte i slutet av gräddningen
Citera
2023-12-23, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Ströbrödet ska in från start, inte i slutet av gräddningen

Nja, det är nog lite olika. Jag förkokar inte potatisen så den behöver ligga inne ett tag och då hade ströbrödet bränts?
Citera
2023-12-23, 12:13
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Du bör använda en stärkelsen potatis, och vara lite sparsam med tillsat vätska, så bättre med helhet grädde än mjölk, och tillsätt lite smör. Kan ju även vara en idé att tillsättanågon stärkelse i potatisen, exempelvis lite vetemjöl eller potatismjöl/majzena bland potäterna

Ströbröd blandar jag med osten och strör på när jag skickar in formen
Citera
2023-12-23, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Hallå

Jag har precis gjort min andra jansson och märkte på båda mina formar att när jag har tagit ut den ur ugnen för att dra på lite ströbröd och sen skjutsa in formen igen några minuter för och få lite krispig yta så blir det vattnigt? Förstår inte?

Är det en kemisk förändring när man drar i bröd så att vattnet då som kommer från ansjovis spadet kommer upp till ytan eller vad är det frågan om? Hur undviker jag detta så jag får en krispig yta?
Den skivade potatisen är innehåller kanske för mycket vatten. Har du låtit den rinna av ordenligt innan du lade den i formen? Du kanske behöver lägga skivorna på en ren handduk för att få bort mer fukt. Är det lagom mängd potatis till möngden vätska? Är det för mycket grädde i formen? Låt den stå kvar på eftervärmen för att vätskan ska tas upp av potatisen.
Citera
2023-12-23, 12:18
Medlem
Låt den va inne längre i ugnen.. Gjorde samma fel nyss...
Citera
2023-12-23, 12:18
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Nja, det är nog lite olika. Jag förkokar inte potatisen så den behöver ligga inne ett tag och då hade ströbrödet bränts?
Vet inte riktigt vad du har för märkligt recept, men ströbrödet kan med fördel läggas på innan allt åker in i ugnen. Och oavsett vad, så är inte "ströbröd in i ugnen under några minuter" rätt väg framåt.
Citera
2023-12-23, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Vet inte riktigt vad du har för märkligt recept, men ströbrödet kan med fördel läggas på innan allt åker in i ugnen. Och oavsett vad, så är inte "ströbröd in i ugnen under några minuter" rätt väg framåt.
https://www.youtube.com/watch?v=yUevxpuVdms
Citera
2023-12-23, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Låt den va inne längre i ugnen.. Gjorde samma fel nyss...

Tack
Citera
2023-12-23, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Den skivade potatisen är innehåller kanske för mycket vatten. Har du låtit den rinna av ordenligt innan du lade den i formen? Du kanske behöver lägga skivorna på en ren handduk för att få bort mer fukt. Är det lagom mängd potatis till möngden vätska? Är det för mycket grädde i formen? Låt den stå kvar på eftervärmen för att vätskan ska tas upp av potatisen.

Tack, jag kör den längre i ugnen bara!
Citera
2023-12-23, 12:25
Medlem
Citat:
Tack
Brukar ju stå ca 45 minuter men den sista hade jag inne över en timme.. Minst.. Alla potatis skall ju bli helt mjuka liksom... är den blöt i botten ändå så är det nog för mycket grädde eller spad.
Citera
2023-12-23, 12:26
Medlem
Citat:
Tack, jag kör den längre i ugnen bara!
Lägg en folie över så att det inte blir för bränt men se till att det fukten kan ångas bort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in